Annatteko tippiä ravintolassa?
Monessa paikassa maksupääte ehdottaa tippiä. Ketjupaikoissa on ollut jo pitkään. Tuntuu jotenkin kiusalliselta kun tarjoilija seisoo vieressä.
Tiedän että ravintola alalla on huonot palkat ja tekisi mieli aika antaa tippiä mutta ei oikein ole varaa. Tuntuu typerältä antaa tippiä "vaan" 5-10e.
Lisäksi harvemmin palvelu tai ruoka on mitenkään erityisen hyvää.
Jos lasku on esim 70e niin paljon tippiä sitten pitäisi antaa?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Minä tippaan kampaajalla hiustenpesijää, kuivaajaa, värjääjää ja leikkaajaa.
Kun haen kotiinkuljetuksella tilaamani postipaketin asiamiespostista, tippaan myyjää.
Tippiä saa myös Wolt-kuski. Ja apteekkari, kun haen apteekista lääkkeitä.
Tippaan myös bussi- ja taksikuskia. Ja työpaikallani siivoojaa, joka moppaa lattian ja pyyhkii työpöytäni.
En halua pihin mainetta.
No tällä touhulla pidätkin ne palkkakuopassa koska työnantaja sanoo että no saathan sä tippiä miksi minä sun palkkaasi nostaisin?
Älkää tipatko Suomessa, pahennatte vain tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Käydessäni baarissa/pubissa maksan mieluiten käteisellä, ja tipin antaminen siitä, että palvellaan pöytään on itsestään selvää. Summa riippuu usein käytännön tilanteesta eli siitä, mihin on tilanteessa luontevaa pyöristää. Minulle on ok 7.5 euron oluesta antaa kymppi, josta ei tarvitse antaa vaihtorahaa.
Aivan järjetöntä. Mutta saathan toki rahasi jakaa vaikka naapurin Mustille.
En, juurikin jo monen kommentoijan perusteluihin yhtyen.
On muuten myös todella ahdistavaa kun nykyään joissain vaatekaupoissa (ainakin H&M) on joskus kassalla maksaessa se keräys, että lahjoitatkos. Aina tuntuu vaivaannuttavalta kun myyjä kyselee haluanko lahjoittaa ja joudun kieltäytymään. Nuo rahat eivät luultavimmin mene sinne mine niiden väitetään menevän, vaan isojen herrojen taskuihin ainakin iso osa. Vai miksi muuten esim. Afrikassa on edelleenkin asiat yhtä huonosti kuin 20 vuotta sitten kun jo silloin kerättiin rahaa heidän olosuhteita parantaakseen?
Ei ole itsellekään oikein rahaa niin en tippaa.
Tosin harvoin ravintolassa käynkin, kun ei rahat yksinkertaisesti riitä.
Minusta se ~20€kin jo annoksesta on liikaa, joten miksi maksaisin ylimääräistä?
Mulla on ravintolakokin koulutus, enkä siltikään tippaa. Meidän alan paskat palkat ei nouse ikinä, jos tippikulhon jakaminen pysyy käytäntönä sitä koskien!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En Suomessa, ulkomailla kyllä.
Riippuu ulkomaasta. Joissain maissa tippaaminen on loukkaus.
Ohis. Uteliaisuudesta, osaatko mainita esimerkkinä mainita maita, joissa tipin jättäminen on loukkaus.
Japanissa on loukkaus.
En tippaa koska ei ole rahaa eikä siis ole rahaa käydä ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En Suomessa, ulkomailla kyllä.
Riippuu ulkomaasta. Joissain maissa tippaaminen on loukkaus.
Ja joissakin maissa olet mulkvisti jos et tippaa.
Ja esimerkiksi Japanissa on suoranainen loukkaus tyrkyttää almuja köyhälle! Ne suuttuvat oikeasti, ihan kuin epäilisit yrittäjän kykyä hinnoitella tuotteensa!
Tämä varoituksena mainittakoon!
Jätän yleensä euron tai pari, yleensä vaihtorahat seuraavaan kymppiin. Maksupäätteellä olen joskus jättänyt vitosen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydessäni baarissa/pubissa maksan mieluiten käteisellä, ja tipin antaminen siitä, että palvellaan pöytään on itsestään selvää. Summa riippuu usein käytännön tilanteesta eli siitä, mihin on tilanteessa luontevaa pyöristää. Minulle on ok 7.5 euron oluesta antaa kymppi, josta ei tarvitse antaa vaihtorahaa.
Aivan järjetöntä. Mutta saathan toki rahasi jakaa vaikka naapurin Mustille.
Mustille ei saa antaa enää mitään! Mustille tulee muutenkin kaikki veronmaksajan taskusta kuin mam*lle illallinen!
Olen tuo alapeukutettu 18/50. Selittääköhän toimintaani ikäni eli lähes 60, vai jokin muu tekijä, en tiedä. Minähän tippaan runsaasti myös hyvää taksikuskia ja vitosella Wolt-kuskia. Minua säälittävät ihmisten huonot palkat, mutta tästä ketjusta päätellen tippaamalla vain ylläpidän riistotaloutta. Onko lukijoissa näiden alojen ammattilaisia, jotka voisivat kertoa kantaansa asiaan?
Suomessa tippaan vaan, jos palvelu on erityisen hyvää. Asun USAssa ja täällä tippaan 20 prosenttia, jos syön ravintolassa, jossa on pöytiin tarjoilu. Jossain pikaruokalassa, jossa tilataan tiskiltä ja haetaan itse ruoka samasta paikasta en yleensä tippaa tai annan 10 prosenttia tippiä joskus. Takseille, ubereille, kampaajalle yms. jätän 20 prosentin tipin.
Kaveri sai markka-aikaan 700 mk tippiä liikemiehiltä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tippi homma on hankala ja laitonkin. Se tippi ei mene tarjoilijalle. Tarjoilija saa sen oman palkkansa, mikä työsopimuksessa on. Tippi maksetaan maksupäältteellä, ja menee ravintolan kassaan. Ei se tarjoilija tilille mene. Käteistipin taskuun laitto on harmaata taloutta, vaikka muuten tarjoilija voisi sen itselle ottaa.
Ainakin meidän ravintolassa maksupäätteeltä tulleet tipit kerätään yhteiseen pottiin ja kaksi kertaa vuodessa tehdään jotain kivaa työporukalla.
Niin te yrmyt vakityöntekijät saatte tipit käyttöön. Ne mukavat opiskelijakeikkalaiset, joille tippi on annettu niin ei saa mitään.
Jätän tippiä jos kokemus on ylittänyt odotukseni. Käytännössä siis korjaan mielestäni alihinnoitellun tuotteen hinnaksi sen, mitä olisin siitä ollut valmis maksamaan.
Suomalaiset Suomessa tippaajat kuvittelevat ilmeisesti olevansa jotenkin hienompia ja cooleja, koska tippaavat, ihanku ulkomailla! Se on säälittävää, koska tippaus liittyy ikävään kulttuuriin, jossa palkalla ei ole tarkoituskaan elää. Tippikulttuureissa on myös korruptio yleisempää kuin muissa, koska siellä totutaan lapsesta asti siihen, että lopullinen hinta ei ole se mikä hintalapussa seisoo.
Niin surkean omistajan ravintolaa ei kannata tukea, jolla ei ole varaa tai halua maksaa normaaleja palkkoja. Jopa S-ravintiloissa kerjätään tippejä. Olenko asiakasomistajana riistäjä, jos noin tehdään?
Kaupan nollatuntisopparilainen voisi kans laittaa otsaansa lapun nollatuntisopparista. Me asiakkaat sitten voimme antaa muutamia euroja hinnan lisäksi. Tasa-arvon vuoksi.
Lisäksi useissa kalliissa ravintoloissa henkilökunta saa aivan övereitä tippejä, useita satoja illassa, ei ihme etteivät halua luopua tavasta. Esiin vedetään aina se kuinka dinerin Carol se vaan saa 2.50 dollaria tunti ja sun kuuluu paikata tämä ero että se saa maksettua asumisen trailer parkissa. Ihan potaskaa koko homma.
Älkää missään nimessä tipatko Suomessa ikinä.