Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylireagoinko vai onko tällainen käytös vieraalta normaalia?

Vierailija
10.06.2023 |

Kutsuin erään kaukana asuvan ystäväni kylään muutamaksi päiväksi. Tätä oli odotettu, koska edellisestä vierailusta oli kulunut jo yli 10 vuotta. Olin suunnitellut mitä syömme ja laitoin valmiiksi kaikkea hyvää tarjoiltavaksi. Mutta ystävälleni ei kelvannut juuri mikään vaan hän halusi käydä lähikaupasta ostamassa (joo, sentään osti omilla rahoillaan) "omat sapuskat" vedoten siihen, että on ollut ikänsä kasvissyöjä ja kammoksui mm. gelatiinia jälkiruoissa. Olin tehnyt myös ruokaa, jossa ei ollut lihaa, mutta sekään ei kelvannut. Olin nähnyt aika paljon vaivaa tarjottavan eteen, joten tottakai pahoitin mieleni, koska hän ei suostunut edes maistamaan mitään minun tekemääni. Ehdotin, että voitaisiin tilata pizzat, mutta sekään ei hänelle käynyt.
Paha mielihän tästä jäi...

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt ainakin tiedät, ettet kutsu häntä uudestaan. Ymmärrän kyllä sinua, ja olen sitä mieltä, että hän olisi voinut tulla puolitiehen vastaan ja edes maistaa vähän.

Vierailija
2/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi oudoksi, sillä pahempaakin on nähty. Outoa on se, että hän ei etukäteen kertonut sinulle olevansa vegaani ja tuovansa omat ruuat, niin sinun ei olisi tarvinnut vaivautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi oudoksi, sillä pahempaakin on nähty. Outoa on se, että hän ei etukäteen kertonut sinulle olevansa vegaani ja tuovansa omat ruuat, niin sinun ei olisi tarvinnut vaivautua.

Kyllä minä olen tiennyt aina, että hän on kasvissyöjä ja olinhan laittanut häntä varten ruokaa, mutta se ei kelvannut.

Vierailija
4/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä hän sanoi, ettei häntä varten tarvitse laittaa mitään, mutta niinhän vieraat aina sanovat.

AP

Vierailija
5/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika "hyvä" ystävyys teillä on, jos et edes tiennyt, että hän on vegaani. Täällähän nimenomaan painotetaan sitä, että kyllä se vegaani kertoo olevansa vegaani, ja nyt kuitenkin tämä tuli sinulle yllätyksenä?

Vierailija
6/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin pakko-oire ehkä? Hän ei sille vaan mitään voi ettei uskalla syödä kuin niitä kaupan tehdaspakattuja tuotteita?

Kai se parempi niin, kuin että pakottaisi itsensä ja yrittäisi sitten oksentaa, ja jäisi jokin itseinho kaivelemaan.

Jos yrittäisit ajatella että hänellä on jokin tuollainen vakava ongelma, niin ei harmittaisi niin paljon?

Vierailija
7/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika "hyvä" ystävyys teillä on, jos et edes tiennyt, että hän on vegaani. Täällähän nimenomaan painotetaan sitä, että kyllä se vegaani kertoo olevansa vegaani, ja nyt kuitenkin tämä tuli sinulle yllätyksenä?

Hän ei ole vegaani vaan kasvissyöjä ja olin siitä tietoinen, mutta kun ei minun tekemä kasvisruokakaan kelvannut.

Vierailija
8/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ajattelitko kutsua syömishäiriöisen "ystäväsi" uudestaankin?

Vierailija
9/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi, ettei aloitus ole totta tai ap on pudonnut junasta.

Minä kyllä kysyn ihmisiltä, millainen ruoka sopii, tutuille voin tehdä "mitä vain".

10 vuoden takaiselle kaverille on voinut tapahtua mitä tahansa esim. terveyden suhteen.

Vierailija
10/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Sulattelen nyt asiaa. Hän on ihmisenä kuitenkin ihana.

Vierailija
11/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä hän sanoi, ettei häntä varten tarvitse laittaa mitään, mutta niinhän vieraat aina sanovat.

AP

No eipä tuossa sitten ole mitään syytä loukkaantua.

Mitenkäs vierailu muuten meni? Oliko mukavaa? Vai söittekö ainoastaan, kävitte kaupassa ja puhuitte syömisestä?

Vierailija
12/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ siis päätit, mitä joku muu syö ja loukkaannuit, kun hänellä olikin omakin mielipide asiasta??

Olisit ottanut etukäteen puheeksi ruokailuasian, niin olisit säästynyt turhalta vaivalta, vieras olisi tullut omilla eväillä ja olisitte tarjoamistesi sijaan voineet keskittyä kuulumisiin.

Vierailija
13/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, ettei aloitus ole totta tai ap on pudonnut junasta.

Minä kyllä kysyn ihmisiltä, millainen ruoka sopii, tutuille voin tehdä "mitä vain".

10 vuoden takaiselle kaverille on voinut tapahtua mitä tahansa esim. terveyden suhteen.

No kyllähän me olemme keskustelleet ruokajutuista lukemattomia kertoja, koska soittelemme ja kirjoittelemme säännöllisesti ja olen tiennyt aina, että hän on 5-vuotiaasta lähtien ollut kasvissyöjä. Edellisen kerran kun tapasimme, hän pistäytyi pikaisesti eikä minun tarvinnut ihmetellä miksei hän syönyt mitään kahvittelun lomassa. En muista mitä oli silloin tarjolla.

Vierailija
14/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapana on, kun kutsutaan vieraita kylään, kysyä onko heillä ruokarajoitteita?

Silloin osaa valmistautua tarjoamisiinsa.

Ihmisillä on ruokarajoutteita ihan sairauksiensakin vuoksi esimerkiksi: keliakia, paha alkergisuus, maidoton ruokavalio, koska maitoproteiini ei sovi, munuais-ja muut vastavaat sairaudet.

Helpointa on laittaa vegaanista ja gluteentonta tarjottavaa.

Vierailija
15/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä. Sulattelen nyt asiaa. Hän on ihmisenä kuitenkin ihana.

No sulattele. Hänkin varmaan sulattelee sitä, miten sinusta on tullut kymmenessä vuodessa tuputtaja.

Miksi on niin tärkeää saada ihminen syömään juuri sinun laittamaasi ruokaa? Syömäänkö hän luoksesi tuli? Ettekö tosiaan tehneet mitään muuta?

Sellainen perversio on olemassa kuin syöttäminen. Siinä usein mies syöttää puolisostaan sellaisen parisataakiloisen ryhävalaan. Onko tuttua?

Vierailija
16/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kysynyt tarkemmin mitä hän syö? 

Vierailija
17/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Just🙄

Vieras selvästi ilmoittaa, että huolehtii itse ruuistaan ja sinä SILTI kokkaat ja tuputat aikaansaannoksiasi. Ja loukkaannut, kun vieras toimii niin kuin on jo etukäteen kertonut tekevänsä.

Hohhoijaa.

Vierailija
18/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvä ruoka, kauniisti katettu ruokapöytä, kukkineen ja lautasliinoineen, ja jälkiruokineen, on osa vierailua.

Siinä ruokapöydässä kun jutellessa ja keskustellessa vierähtää helposti pari tuntia.

Vierailija
19/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole vegaani vaan kasvissyöjä ja olin siitä tietoinen, mutta kun ei minun tekemä kasvisruokakaan kelvannut.

Gelatiini ei kyllä kuulu kasvisruokavalioon.

Vierailija
20/75 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävältäsi olisi ollut kohteliasta edes maistaa. Syödä edes vähän, kun kerran rajoitteet oli oikeasti otettu huomioon. Oli varmaan itse jo tottunut toisenlaiseen ruokaan kuitenkin.

Itse olen kutsuttuna syönyt väkisin tulista thaimaalaista keittoa. Lisää en ottanut ja emäntä taisi vähän ottaa nokkiinsa, mutta ainakin syötiin mitä tarjottiin. Oli aivan liian vahvaa ja tulista omaan makuuni. Isompi ongelma oli se, ettei minulle riittänyt kunnollista nukkumapaikkaa vierailun aikana. Olisin ottanut oman retkipatjani, jos olisin tiennyt missä joudun "nukkumaan". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi