Kelan takaisinperintä
Onko ajantasaista tietoa Kelan takaisinperinnästä siinä tapauksessa, että virhe on Kelan tekemä? Kelasta tietty vastataan vain ympäripyöreitä.
Jos ei suostu oikaisupyyntöön, ja asia menee suoraan muutoksenhakulautakuntaan, kuinka pitkä käsittelyaika on, ja kun päätös tulee, joutuuko koko perittävän summan maksamaan kerralla?
Muistan lukeneeni, että Kela vaatii nykyisin maksamaan perittävän summan kerralla, eikä sieltä saa ns. osamaksusopimusta, kuten aiemmin. Onko näin?
Käsitin, että toimeentulotuesta ei voida periä tätä ns. osamaksua, eli voidaanko se periä/ vähentää erissä vain siitä etuudesta, minkä kohdalla virhe tehtiin? Ja jos pienestä etuudesta vähennetään iso summa kuukausittain, saako toimeentulotukiasiakas vastaavan summan lisää toimeentulotuessa? Liikaa maksetun etuuden ajan on maksettu myös toimeentulotukea, jolloin asiakas ei ole "hyötynyt" liikaa maksetusta rahasta.
Ja ennen kuin ensimmäinen alkaa kivittämään "työnvieroksujaa", kyse on vakavan sairauden aikana maksetusta sairaspäivärahasta, ja koska Kela teki laskuvirheen etuutta myönnettäessä. Nyt menee sitten terveyden lisäksi luottotiedot, jos pitää maksaa tuo summa kerralla.
Kommentit (19)
Todella ihmeellistä että jos köyhä ihminen joutuu hakemaan tukea ja sitten kun joutuu maksamaan takaisin niin osamaksu ym. maksujärjestely ei muka onnistu? Eihän silloin välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin ulos otto ja mistä revitään jos ei ole sen arvoista tavaraa?
Hyvin erikoista jos ei ole maksu järjestelyä....
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuen takaisinperintä
Kiitos linkistä, mutta kyse ei ole toimeentulotuesta, vaan sairaspäivärahasta. Käsittääkseni liikaa maksettua sairaspäivärahaa ei voida periä toineentulotuesta.
Minulta perittiin kelan lisäksi kaksi kondensaattoria! :(
Kela laittaa moottiripyöräjengiläiset hakemaan saatavansa?
Osamaksu onnistuu. Kelan mokien takia joudun maksamaan takaisin yli tonnin ja maksan 51€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä, mutta kyse ei ole toimeentulotuesta, vaan sairaspäivärahasta. Käsittääkseni liikaa maksettua sairaspäivärahaa ei voida periä toineentulotuesta.
Takaisinmaksu ja perintä
Kela perii takaisin liikaa maksetut etuudet.
Etuuksien takaisinperintä
Jos etuutta on maksettu liikaa tai aiheettomasti, Kela perii sen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Osamaksu onnistuu. Kelan mokien takia joudun maksamaan takaisin yli tonnin ja maksan 51€/kk.
Jos kela mokaa niin silloin se on heidän moka ei sinun etkä maksa yhtään mitään. Tietenkin jos sinä mokaat niin joudut maksamaan.
Sain tukea siltä ajalta kun olin töissä. Tiesin että kela perii ne takasin. En pitänyt sitä mokana vaan ihan käytäntönä mikä kelalla on heidän resurssien mukaan.
Maksoin kerralla mukisematta useamman tonnin koska olin asian tiedostanut ja varautunut..
Monesti kela on mokannut ja jättänyt maksamatta minulle mitä lain mukaan pitäisi. Ja silloin he maksavat takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulta perittiin kelan lisäksi kaksi kondensaattoria! :(
Unohtiko ne releet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin Kela peri takaksin suoraan tililtä ja koko summan kerralla. Vähänkös järkytyin kun näin tiliotteen. Jouduin ottamaan pikavipin että selvisin seuraavaan kuukauteen.
Päätöksen poisto kestää kuukausia. Sen jälkeen osamaksusopimuksen pitäisi onnistua. En osaa ottaa kantaa peritäänkö toimeentulotuesta, saattaa mennä ulosottoon eikä peritä.
Kun päätös on poistettu, kannattaa takaisinperintäpäätöksestä valittaa muutoksenhakulautakuntaan ja vaatia kohtuullistamista/luopumista. Saa lisäaikaa 8-10kk. Sittenkin voi valittaa vielä vakuutusoikeuteen ja saa vielä lisäaikaa noin vuoden.
13 jatkaa että valittaminen ei myöskään maksa sinulle mitään.
Virhe ei myöskään ole syy luopua/kohtuullistaa tai mitään muutakaan, ei vaikka Kela myöntäisi virheen tapahtuneen. Se on ihan laissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin Kela peri takaksin suoraan tililtä ja koko summan kerralla. Vähänkös järkytyin kun näin tiliotteen. Jouduin ottamaan pikavipin että selvisin seuraavaan kuukauteen.
Älä valehtele. Kela ei pysty ottamaan kenenkään pankkitililtä suoraan senttiäkään.
Kerran kelan mokan takia sain pari sataa liikaa rahaa ja eivät perineet takaisin. Siinähän voi vedota ihan taloudelliseen tilanteeseen ja iso plussa on tuo, että et ole hyötynyt siitä kun olet vielä tt-tukeakin saanut. Tee selvitys itse ja vetoa näihin. Tuskin perivät takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kela mokaa niin silloin se on heidän moka ei sinun etkä maksa yhtään mitään. Tietenkin jos sinä mokaat niin joudut maksamaan.
Sain tukea siltä ajalta kun olin töissä. Tiesin että kela perii ne takasin. En pitänyt sitä mokana vaan ihan käytäntönä mikä kelalla on heidän resurssien mukaan.
Maksoin kerralla mukisematta useamman tonnin koska olin asian tiedostanut ja varautunut..
Monesti kela on mokannut ja jättänyt maksamatta minulle mitä lain mukaan pitäisi. Ja silloin he maksavat takautuvasti.
Useasti ilmoitin muutoksista eikä kela reagoinut niihin, puhuin kelan työntekijän kanssa puhelimessa muutoksista eikä sekään auttanut, valitus ei mennyt läpi myöhemmin. Onneksi ei enää tarvitse olla tekemisissä ko laitoksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useasti ilmoitin muutoksista eikä kela reagoinut niihin, puhuin kelan työntekijän kanssa puhelimessa muutoksista eikä sekään auttanut, valitus ei mennyt läpi myöhemmin. Onneksi ei enää tarvitse olla tekemisissä ko laitoksen kanssa.
Teitkö valituksen kelan tukineuvontaan vai kelan oikaisuvaatimuskeskukseen ja missä muodossa sen teit?
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-takaisinperinta