Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko korvaamaan, jos lapsi rikkoo jotain koulussa, siis koulun omaisuutta?

Vierailija
07.12.2006 |

Meille soitti juuri tytön opettaja ja kertoi, että tyttö oli vahingossa rikkonut ikkunan. Potkaisi jalkapallon ikkunaan. Sillä ei kai ole väliä, onko rikkominen tahallista vai tahatonta? Olin jotenkin ihan pöö, enkä tajunnut kysyä, lähettävätkö laskun kotiin vai miten toimitaan. Pitänee soittaa uudestaan, kun kuulen, mitä tytöllä on sanottavaa asiaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän luokkalainen rikkoi yläasteella ikkunan, kun heitti vesi-ilmapallon siihen. Joutui sen myös maksamaan, vaikkakin vanhemmat avustivat.

Apua, meille on kyllä tulossa isoja laskuja koululta, kun meidän poika kouluun menee... Pitäiskö jo ottaa se vakuutus ennalta.

Vierailija
2/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä omavastuumäärällä korjaa jo aika ison ikkunan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa käy ilmi suomalaisten virheellinen käsitys vahingonkorvauslaista.

On varmasti yllättävää, että kaikkia vahinkoja ei korvata lainkaan kuten, jos kyse on ollut tahattomasta vahingosta. Tahaton vahinko on esimerkiksi silloin, jos oppilas pakenee toista oppilasta ja törmää oven ja rikkoo ovilasin.

Vahigossa pitää olla aina mukana tekijän tuottamuksellisuus (huolimattomuus) tai tahallisuus.

Lapsen kohdalla korvausvelvollisuutta voi alentaa ikä, mutta ei välttämättä.

Laajat kotivakuutukset antavat korvauksia vahinkojen lisäksi ennalta arvaamattomista tapahtumista. Tämä seikka varmaan hämärtää sitä, mikä oikeasti on korvattava vahinko ja minkä koulu joutuu itse korvaamaan.

Vierailija
4/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on käytöshäiriöinen, mutta tavallaan siis tahallaan tuon teki, suutuspäissään meni oven läpi. Vanhemmat joutuivat maksamaan oven.

Vierailija
5/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Potkaisi jalkapallon ikkunaan"

Ei tuosta voi päätellä, onko korvausvelvollisuutta, mutta koulun mielestä on.

Vierailija
6/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opena 150:n oppilaan koulussa. Tähän mennessä meillä ei ole vahinkoja maksatettu vanhemmilla. Pari viikkoa sitten oppilas potkaisi jalkapallon sisällä käytävällä. Koulun säännöissä pallon potkiminen käytävillä on tietenkin kiellettyä. Potkun seurauksena pallo osui käytävän seinässä olevaan synkronoituun kelloon (ei siis mikään tavallinen seinäkello, vaan joku huomattavasti kalliimpi), joka meni rikki, tuli alas säpäleinä. Poika rikkoi sääntöjä, jonka seurauksena tapahtui vahinko.

Mitä luulette, joutuiko oppilaan perhe korvaamaan kellon?

Vierailija
7/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sääntöjen rikkominen johtaa siihen, että korvausvelvollisuus syntyy. Lapsen ikä otetaan korvausta alentavasti, jos on sen ikäinen, ettei vielä ymmärrä. Ei korvausvelvollisuutta, jos opettaja seisoi vieressä eikä puuttunut tai valvonta muuten laiminlyöty esim. istumalla opettajan huoneessa taas juoruamassa.

Vierailija
8/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kai kukaan lapsi TAHALLAAN ikkunoita riko?

Ainakin itse olen todistanut yhtä tapausta. Lapsi heitti pallolla ikkunaan. Häntä mentiin erikseen kieltämään ja kerrottiin, että ikkuna menee heittämisestä rikki. Kun aikuiset menivät pois, lapsi heitti palloa kunnes ikkuna hajosi. Mielestäni tuo on tahallista. Asiaan puuttuneet aikuiset eivät siis olleet pojan vanhempia vaan ulkopuolisia.

Vierailija
9/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne koululle ja kysy suoraan asiasta! Ei se laskun lähettämiseen vaikuta, mutta antaa sinusta rehdin kuvan.

(Itse veikkaan, että koululla on pakko olla vakuutukset irtaimistolle)

Vierailija
10/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit ap:n viestin tarkkaan, huomasit ehkä, että viesti on eiliseltä ja ap on varmasti asian jo selvittänyt.

Toiseksi kouluilla ei yleensä ole irtaimistolle vakuutuksia. Vakuutukset olisivat niin kalliita, että se söisi koulun/kaupungin budjetista järkyttävän ison kakun.

Vierailija
11/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä aika hauska ketju, lukekaa nyt itsekin!

Ap kysyy rajatun kysymyksen, ja ketju alkaa venkoilla heti tutuntuttujen kumminkaimojen lapsiin, jotka ovat joskus tahallaan rikkoneet jotakin jnejne.

Sitten vedetään mukaan vahingonkorvauslakikin.

Eiköhän tämä nyt ole kuitenkin aivan simppeli vakuutuskysymys. Joko koululla on vakuutus tai ei ole. Käsittämättömältä kuulostaa, ettei olisi - vahinkoja kun sattuu tiheästi. Mutta tätä on siis turha veikkailla, vaan kannattaa kysyä suoraan.

Vierailija
12/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut luin mielenkiinnolla. Ja ihan hyviä esimerkkejähän tuolta on tullut.

ois mielenkiintosta kuulla miten ap:n tapauksessa kävi...

Vierailija
13/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi pelasi pallolla sallitulla alueella, miksi ikkunassa ei ole suojaa.. en maksaisi.

Vierailija
14/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei onneksi jouduttu korvaamaan, mutta talkkari pisti pojat korvaamaan teon talkkarinhommilla eli haravoivat koulun pihan.

Vierailija
15/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että tällä palstalla useimmiten kirjoittaa amatöörit aiheesta, josta heillä on vain arkipäivän maalaisjärkikokemusta.

Xandris: Koulun vakuutusten omavastuut alkavat tyyppillisesti 3500 eurosta... Siinä olet oikeassa, että ikkuna on irtaimistoa.

Vierailija
16/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni se voi olla korkealla, ketjussa mainituista kustannussyistä. Mutta vakuutus siis ON, eri juttu sitten, mitä se korvaa (ei välttämättä suhteellisen halpoja ikkunoita, vaan isompia vahinkoja).

Vierailija
17/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan koululla on olla vakuutukset tuollaisia tapauksia varten.

Vierailija
18/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omat ikkunasi vakuutettu ja mikä on omavastuusi? Korvaako vakuutuksesi tahattomat vahingot?

Vierailija
19/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et selvästikään asiasta mitään tiedä, niin miksi pitää tulla arvostelemaan keskusteluja älyttömiksi. Ap:n esimerkki innoitti keskusteluun. Eikö se ole tarkoituskin? Pitäisköhän sun ruveta joksikin keskustelun valvojaksi ja määrätä, mistä saa keskustella.

Mielestäni oikein mielenkiintoinen ketju, sillä itse olen tehnyt paljon sijaisuuksia eri kouluissa ja kouluissa todellakin on eroja myös tällaisten asioiden suhteen. Joissain kouluissa joutuu korvaamaan ja joissain kouluissa ei. Yleisin käytäntö kai on, että lapsen ikä ja tilanne otetaan huomioon ja koulu tulee laskussa vastaan eli koko summaa ei joudu maksamaan.

Yleinen periaate kai kuitenkin on, että vahingossakin rikottu asia joudutaan korvaamaan, kuten joku jo sen liikenneesimerkinkin mainitsi.

Vierailija
20/46 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten itsekin tuossa sanot, niin me emme voi tietää vastausta ap:n kysymykseen. Koska se on kuntakohtaista (kunnan ottaman vakuutuksen omavastuusta kiinni) ja kaiketi sitten ehkä koulukohtaistakin...

Vierailija:

Mielestäni oikein mielenkiintoinen ketju, sillä itse olen tehnyt paljon sijaisuuksia eri kouluissa ja kouluissa todellakin on eroja myös tällaisten asioiden suhteen. Joissain kouluissa joutuu korvaamaan ja joissain kouluissa ei. Yleisin käytäntö kai on, että lapsen ikä ja tilanne otetaan huomioon ja koulu tulee laskussa vastaan eli koko summaa ei joudu maksamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän