Riita miehen kanssa juhannuksesta, mikä on paras ratkaisu?
Eli miehen vanhemmilla on pieni ja alkeellinen mökki viiden tunnin ajomatkan päässä meiltä. Miehen vanhemmat on mökillään juhannuksena ja mies haluaa meidänkin menevän sinne. Meillä on pieni lapsi, majoitus olisi teltassa, ruoat appivanhempien varassa (pieni jääkaappi, pieni keittonurkkaus ja se anopin valtakuntaa), viiden tunnin liian ajo raskas pienelle. Sanoin että en voi lähteä sinne juhannukseksi. Mies aikoo mennä nyt yksin. Ja jättää minut ja lapsen kaksistaan kerrostaloon kaupunkiin. Kaikki tuttavat on mökeillään tai ulkomailla, meillä ei ole tässä tietenkään edes mitään pihaa, vain ankea pieni taloyhtiön leikkipaikka, ja miehellä siis tietenkin auto kun hän sen siihen kulkemiseen tarvitsee. Vedin tästä vähän hernettä nenään, koska ei tämä ihan reilulta tunnu. Sanokaa mikä on oikea ratkaisu tähän riitaan, ärsytykseltä on vaikea ajatella nyt itse viisaasti.
Kommentit (489)
Minulla on sellainen kokemus juhannuksesta, että vein viikon sapuskat minulle ja matkakumppanilleni käydessäni äitini mökillä yön yli. Noh siellä oli sitten velipoika, veljen aikuinen poika ja äidin miesystävä.
Ne söivät minun eväät luvatta kahdessa päivässä. Mikähän siinä on, että aikuiset miehet ( 45 v., 25 v., ja 60 v.) ei pysty tuomaan evästä itselleen mennessään toisten nurkkiin? Mistä ne saa päähän, että toisten ruokia voi syödä luvatta?
No tämä on ohi aiheen. Sillä tavalla vaan tuli mieleen, kun aloituksessa mainittiin, että olisivat anopin eväillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne ketään, joka lähtisi ilmankaan lasta nukkumaan telttaan juhannuksena jonkun mökin pihaan! Enkä tunne ketään joka jättäisi puolisonsa yksin juhannukseksi kotiin. Kyllä perheenä vietetään juhannukset yhdessä ja ketään ei telttaan pakoteta.
Parempi olisi ollut vuokrata isompi mökki teille kaikille. Ensi vuonna teette niin.
.Ei ole mitään sääntöä että parisuhteessa olisi vietettävä jokainen pyhäpäivä yhdessä. Mielenterveydelle tekee hyvää jos on myös muita läheisiä ihmissuhteita. En lähtisi kieltämään toiselta mieluisia menoja vain siksi etten itse haluaa osallistua niihin.
Ei olekaan. Nyt puoliso on kuitenkin ilmoittanut, että hänen tarpeensa ovat tärkeämpiä kuin toisen puolison ja lapsen: jos ette tee, kuten sanon, lähden yksin.
Siis hyi että inhoan näitä pakko tehdä jotain-juhlapäiviä. Ex-puolison äiti pisti aina hirveän metelin päälle monta kuukautta ennen juhannusta ja syytteli kaikkia jotka eivät tahtoneet heidän työleiri-mökilleen katselemaan ja kuuntelemaan kännisen appiukon haukkumista ja ivaamista.
Nykyisen puolison ja lapsemme kanssa vieraillaan joskus juhannuksena hänen äitinsä tilalla. Anoppi ei odota sinne seuraa, koska on melko erakko, mutta ilahtuu jos poikkeamme käymään. Olen vasta nykyisen mieheni tavattuani oppinut pitämään juhannuksesta.
Haloota kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tunne ketään, joka lähtisi ilmankaan lasta nukkumaan telttaan juhannuksena jonkun mökin pihaan! Enkä tunne ketään joka jättäisi puolisonsa yksin juhannukseksi kotiin. Kyllä perheenä vietetään juhannukset yhdessä ja ketään ei telttaan pakoteta.
Parempi olisi ollut vuokrata isompi mökki teille kaikille. Ensi vuonna teette niin.
.Ei ole mitään sääntöä että parisuhteessa olisi vietettävä jokainen pyhäpäivä yhdessä. Mielenterveydelle tekee hyvää jos on myös muita läheisiä ihmissuhteita. En lähtisi kieltämään toiselta mieluisia menoja vain siksi etten itse haluaa osallistua niihin.
Ei olekaan. Nyt puoliso on kuitenkin ilmoittanut, että hänen tarpeensa ovat tärkeämpiä kuin toisen puolison ja lapsen: jos ette tee, kuten sanon, lähden yksin.
Joo olen samaa mieltä että tässä apn puoliso tekee tökerösti koska ei itse tarjoudu ottamaan lasta mökille mukaan.
Kysyisin mieheltä "onko sinusta ok yksipuolisella ilmoituksella jättää minut yksin hoitamaan lapsi juhannuksena?"
Jos miehen vastaus on kyllä, ilahtuisin. Pari päivää ennen Juhannusta pöydältä löytyisi lappunen: "mukavaa mökkijuhannusta teille! Yksipuolisesti ilmoitan olevani matkoilla ja palaan juhannuksen jälkeen."
Kenties Pariisi? Vaiko kesäinen Praha? Wien? Malediivit?
Kaikista miellyttävimpää on kellahtaa omaan sänkyyn juhannuksenakin. En vaihtaisi telttayöhön kylmän ja kovan alustan päällä nukkumiseen. En veisi pientä lasta öttiäisten pisteltäväksi. Entäs jos tulee rankkasade tai ukkonen?
Kotiin ostaisin hyvät juhannuseväät. Uunissa grillivastus päälle, ja grillaat siinä mieluisia grillattavia. Jotain erikoismakkaroita, naudan grillipihviä, kanaa, kalaa tai jotain kasvisvartaita ja uunivihanneksia. Juomaksi tietysti päärynä- ja ananaslimsaa. Jälkkäriksi toffeeveneitä.
molemmat sitten menee vieraille?
Kyllä on törppö mies. Jos olisi MIES niin jäisi perheensä kanssa kaupunkiin ja onhan nykyään jo kaupungissakin kaikkea juhannus ohjelmaa ja paljon porukkaa. Voisi sitten muulloin käydä siellä vanhempiensa helmoissa.
Miehelläni ei ole koskaan tullut mieleenkään jättää perhettä juhlapyhiksi huidellen jonnekkin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin mieheltä "onko sinusta ok yksipuolisella ilmoituksella jättää minut yksin hoitamaan lapsi juhannuksena?"
Jos miehen vastaus on kyllä, ilahtuisin. Pari päivää ennen Juhannusta pöydältä löytyisi lappunen: "mukavaa mökkijuhannusta teille! Yksipuolisesti ilmoitan olevani matkoilla ja palaan juhannuksen jälkeen."
AP on liian kiltti, ei uskalla tehdä tällaista.
Ilman muuta jäisin lapsen kanssa kaupunkiin. Kaupungissa on mukavan hiljaista juhannuksena. Käytte vaikka ulkona leikkipuistossa ja vietätte laatuaikaa kahdestaan.
"Mies" voisi mennä äitin ja isin kyydillä sinne oman äitin ja isin möksälle. Tai julkisilla lähimmälle asemalle, josta äitiliini ja isukki noutavat poikasensa.
Ap pääsee totuttelemaan itsenäiseen elämään lapsen kanssa, joka on luvassa kun eroaa mieslapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on liian kiltti, ei uskalla tehdä tällaista.
Se on AP:n oma menetys. Toisaalta, tästä voisi olla AP:lle hyvä aloittaa toisenlainen toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin kompromissia. Lähdette kaikki mökille, mutta sinä saat viettää koko ajan aikaa riippukeinussa lueskellen, yksin soudellen ym ja mies hoitaa utse koko ajan lapsen, vahtii ettei se mene rantaan, auttaa uimaan, huolehtii lapselle sopivat syömiset ja nukkuu lapsen kanssa eri teltassa lapsesta yön huolehtien, jotta sinä saat nukkua kunnolla. Vieläkö miestä kiinnostaa reissu?
Mikä tässä on kompromissi? Se että akka lähtee mökille mukaan?
Aika myrkyllinen asenne sinulla. Selvästi tavoitteena on vaan saada mies luopumaan mökkeilystä oletuksella, että ei pärjää oman lapsensa kanssa.
Kylläpä varmaan ottaisi päähän, kun mies ja lapsi molemmat viihtyisivät hyvin kun itse mököttää.
Niin, saattaisi mies viihtyä, jos anoppi ottaisi kopin lapsen hoidosta.
Sitä jäin nyt ihmettelemään, että miten tämä asia on ikään kuin yllätyksenä esillä nyt? Johan sitä on talvella tiedetty, että juhannus on tulossa. Jos anopin mökki ei kiehdo, miksi ei ole mietitty muuta tekemistä yhdessä, sellaista mikä käy koko perheelle? Aloituksestahan käy hyvin selvästi ilmi, ettei kotona kerrostalossa vietetty juhannus houkuttelevedes aloittajaa itseään.
Äitin seura kiinnostaa miestä enemmän kuin oman lapsen ja puolison seura. Varsin kummajainen se mies on.
Mun lasten isä meni joskus juhannuksena kavereiden kanssa viettämään aikaa, mutta ei koskaan mennyt äitinsä kanssa juhannusta viettämään. Mulla oli sama. Vietin juhannusta oman ikäisteni seurassa.
Jotain omituista siinä äijässä nyt on mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä jäin nyt ihmettelemään, että miten tämä asia on ikään kuin yllätyksenä esillä nyt? Johan sitä on talvella tiedetty, että juhannus on tulossa. Jos anopin mökki ei kiehdo, miksi ei ole mietitty muuta tekemistä yhdessä, sellaista mikä käy koko perheelle? Aloituksestahan käy hyvin selvästi ilmi, ettei kotona kerrostalossa vietetty juhannus houkuttelevedes aloittajaa itseään.
Ei oo vissiin puhuttu ja nyt mies häipyy ja vie auton ja se rajoittaa sitä menemistä siellä kaupungissa, näin ymmärsin.
Vaihtoehtoina on että lähdette mukaan sinne mökille ja vietätte porukalla kivan juhannuksen, mies lähtee yksin mökille ja te lapsen kanssa keksitte kaupungissa juhannustekemistä (varmasti jokaisessa kaupungissa on jotain järjestettyä tapahtumaa kokko, juhannustanssit yms.) tai lapsi lähtee miehen kanssa mökille ja sinä otat kaiken ilon irti omasta ajasta. Mun mielestä kaikki vaihtoehdot kuulosta hyviltä, ihan omasta asenteesta kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette voisi mennä osan matkaa junalla tai lentäen? Ei mökin lähellä olis vaikka hostellia jossa voisi yöpyä? Tosin juhannuksena sellaisessa voi olla turhan levotonta...
Ja sieltä asemalta kuljetaan millä? Saattaa olla matkaa kymmeniä kilometrejä eikä ne isi ja äippä ehkä sieltä mökiltä innoissaan ole tulossa hakemaan vastahakoista miniää. Miksi on niin vaikea hyväksyä ettei vaan halua viettää juhannusta teltassa appivanhempien kusisen mökin pihalla, hankalan matkan takana, hyttysten syötävänä?
Mieshän ilmoitti ettei naisen tarvitse lähteä.
Miksi haastat riitaa?
?? Mitä riitaa ja kenen kanssa? Ihmettelen vaan miksi ehdotetaan noin hölmöjä, lentämistä ja ties mitä, kun ap ei halua sinne mökille mennä millään kulkuvälineellä. Sille että miesvalinta on ollut virheellinen, kannattaa kyllä jotain tehdä esim. ennen joulutappelun tulemista ajankohtaiseksi.
Miksi on niin vaikea hyväksyä, kusinen mökki väy väy väy
Tuo todellakin on riidan haastamista toisen keskustelijan kanssa, ja jos olet tuollainen parisuhteessa, en ihmettele että mies hakkaa sut säännöllisesti.
🤣 herkillä on jos on "riidan haastamista" arvostella jotain tuntemattomien ihmisten mökkiä. Ei taida liittyä mitenkään mahdolliseen parisuhteeseeni?
Arvostelitko? Väritit tarinaa omilla ennakkoluuloillasi ja kehittelit jo joulutappelua. Miten kuvailisit asiaa itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo vissiin puhuttu ja nyt mies häipyy ja vie auton ja se rajoittaa sitä menemistä siellä kaupungissa, näin ymmärsin.
Naisella ei välttämättä ole edes korttia, ja autokin on miehen joten eiköhän tuo pääse taksilla jos on pakko.
Ei siitä ole mikään pakko tehdä välineurheilua. Me asuttiin vielä nelikymppisinä kuukausi teltassa Finnmarkissa, telttana satasen Halti, kummallekin 2x talvimakuupussit (päällekkäin) ja makuualustaksi taittopatjat, hyvin meni. Yöt vähintään 4-asteisia. Meillä tosin ei ollut enää lasta mukana, hän jäi mieluummin kotiin.