Oletko vaihtanut yhteiskuntaluokkaa
Ja miten se näkyy? Kiinnostaa myös, mitkä asiat eivät muutu, vaikka esim. Opiskelun kautta vaihtaisi luokkaa? Onko joku myös laskeutunut alemmas? Kiinnostaa nää teemat.
Kommentit (46)
Kyllä! Opiskellen maalta kaupunkiin ja kunnon liksan palkkatöihin.
Kannatti kärvistellä opiskeluvuodet, lainan hoiti osittain inflaatio sekä aluksi päälke jääneet vaatimattomat kulutustottumukset.
No, sittemmin on nautiskeltu elämästä kaikin tavoin ja nyt taas eläkkeellä hiukan pitää olla tarkkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisesta akataamisesta perheestä köyhäksi ilman tutkintoa sairauden takia. Älykkyys ja kiinnostus opiskella ovat säilyneet, mutta olen kyllä huomannut miten stressi ja rahavaikeudet verottaa jaksamista keskittyä pärjäämisen ulkopuolisiin asioihin. Meillä oli aina kirjoja kotona ja totuin lukemaan lapsena ja kulttuuriin positiivinen asenne. Moni älykäs lapsi jättää potentiaalinsa käyttämättä huonojen olosuhteiden takia, enkä tuomitse alempiluokkaisia tai pidä heitä tyhmempinä.
Ja kyllä, Suomessa on yhteiskuntaluokkia. Se on paljolti rahasta kiinni mutta ei kokonaan.Keskiluokkaisuus ja akateemisuus säilyy vahvasti henkisenä pääomana, vaikka taloudellisesti elintaso laskisi. Ap
Niin. Huomasin, että sanoin etten pidä _heitä_ tyhmempinä, tarkoittaen juuri niitä, jotka ovat köyhistä oloista lähtöisin. Elämäntilanteen perusteella olisi pitänyt sanoa "meitä". Sukuni keskiluokkaisuus ei ole edes kaukaista perua, koska isovanhemmistani ketkään eivät olleet korkeasti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin kiinnostavaa, että usein mielletään, että yhteiskuntaluokkia ei enää ole. Uusimmissa tutkimuksissa kuitenkin ne selkeästi löytyy edelleen. Tällä hetkellä eriytyminen voimistaa niitä yhä.
Ja miksi nämä herättävät usein paljon tunteita?
Mitä tapoja itse miellät eri luokkiin kuuluvaksi? Mitä teet eri lailla kuin vanhempasi? Ap
En oikein ymmärrä, miten joku voi ajatella, että yhteiskuntaluokkia ei olisi? Se, että kaikki lapset pääsevät kouluun on oikeastaan ainoa asia, mikä kuuluu kaikille. Kaikki saa toki opintotuen ja -lainankin, mutta opiskeluun pääsyyn vaikuttaa yhteiskuntaluokka.
Opiskeluun pääsyyn vaikuttaa omat lahjat ja ahkeruus.
Luokkatausta ei suomessa ole este opiskelulle, eikä varattomuus.
Ei muuten pidä paikkansa. Ehkä ei ole este, mutta iso hidaste kyllä. Kasvatus ja vanhempien luokka vaikuttaa erittäin paljon siihen, mihin nuori hakeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut yhteiskuntaluokkaa, kuten varmaan 95 prosenttia maanviljelijöiden lapsista. Yleensähän vain yksi jää jatkamaan tilaa eli säilyy syntyluokassaan.
Nyt kuulun mielestäni alempaan keskiluokkaan. Se näkyy ennen muuta siinä, että teen istumatyötä sormet näppäimillä, en kynnä enkä kylvä enkä hoida karjaa.
Mitä yhteiskuntaluokkaa maanviljelijät mielestäsi on?
Sitä mietin usein itsekin. Virallisessa luokituksessahan he eivät ole sen paremmin yläluokkaa, keskiluokkaa kuin työväenluokkaakaan, vaan muodostavat ihan oman "maanviljelijöiden" luokkansa.
Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että pienviljelijät (siis kaikkein pienimpien tilojen omistajat) kuuluvat työväenluokkaan, niin omistajia ja yrittäjiä kuin ovatkin. Ja vähän isompien tilojen viljelijät sitten keskiluokkaan. Mutta vaikea kysymys ja vaikea määritellä.
Emme elä luokkayhteiskunnassa. En käsitä mitä nämä eri luokat edes olisivat. Elämäntilanteita on ollut monenlaisia toki.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei tarvitse yhteiskuntaluokkia. Pari sukupolvea sitten maaseudun väki tyhjeni ja osa pääsi, kiitos tasapuolisen koulutuksen, akateemisellekin uralle. Nyt heidän perillisensä leikkivät pikkuporvaria ja haaveilevat säädyistä.
Kannattaisi lukea ettei häpäisisi itseään noin täydellisesti. Yhteiskuntaluokat ovat jokaisessa yhteiskunnassa eikä ne ole sellainen asia, joita voi tarvita tai ei. Säädyt lakkautettiin yli 100 vuotta sitten ja ovat täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei tarvitse yhteiskuntaluokkia. Pari sukupolvea sitten maaseudun väki tyhjeni ja osa pääsi, kiitos tasapuolisen koulutuksen, akateemisellekin uralle. Nyt heidän perillisensä leikkivät pikkuporvaria ja haaveilevat säädyistä.
Kannattaisi lukea ettei häpäisisi itseään noin täydellisesti. Yhteiskuntaluokat ovat jokaisessa yhteiskunnassa eikä ne ole sellainen asia, joita voi tarvita tai ei. Säädyt lakkautettiin yli 100 vuotta sitten ja ovat täysin eri asia.
Tuollainen luokittelu on meillä täysin keinotekoista ja turhaa. Todellisia luokkaeroja ei kertakaikkiaan ole.
Kyllä. Synnyin talollisena, päädyin tehtaaseen ja tehtaasta korkeakoulunkautta sikariportaaseen ja nyt potkujen kautta totuttelen taas rahvaaksi. Ei oo oikein fiilistä kun en oo vielä oikeesti köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen luokittelu on meillä täysin keinotekoista ja turhaa. Todellisia luokkaeroja ei kertakaikkiaan ole.
Tietenkin meillä on. Argumenttisi osoittaa vain sen, että elät tynnyrissä etkä näe miten eri tavalla yhteiskuntaluokat elävät. Vaikka varallisuus olisi tismalleen sama, elämäntapa, arvot, kulttuuri ja jopa maku eroavat. Ihmiset jopa puhuvat eri tavoin eri yhteiskuntaluokissa. Työväenluokassa puhutaan monesti kovin konkreettisesti. Jutellaan päivän menosta, siitä mitä syödään tai minnen mennään kesälomalla. Keskiluokassa sitten saatetaan argumentoida abstraktimmistakin aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Synnyin talollisena, päädyin tehtaaseen ja tehtaasta korkeakoulunkautta sikariportaaseen ja nyt potkujen kautta totuttelen taas rahvaaksi. Ei oo oikein fiilistä kun en oo vielä oikeesti köyhä.
Sanoinkuvailematon se onnen tunne mikä paistaa ihmisten naamasta kun ne kuulee että nyt se tulee takas maanpinnalle ja ei kannattanut opiskelut tai kova työ 😆
Vierailija kirjoitti:
Emme elä luokkayhteiskunnassa. En käsitä mitä nämä eri luokat edes olisivat. Elämäntilanteita on ollut monenlaisia toki.
Olen samaa mieltä.
En ole koskaan tavannut ihmisiä, jotka olisivat eri -luokkaa- kuin minä. Olen tavannut kyllä ihmisiä, joilla on ollut enemmän tai vähemmän rahaa ja omaisuutta kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen, yhteiskuntaluokkia taitaa olla köyhät, tavalliset, varakkaat ja rikkaat. Siirryin tavallisista varakkaisiin. Välillä olen kyllä ollut köyhäkin. Nyt maailmantilanteen muututtua ja kustannustason noustua huomaa, miten pienestä yhteiskuntaluokkien erot ovat kiinni, moni ennen varakas on nyt tavallinen ja moni ennen tavallinen on nyt köyhä.
Luokkien välisiä eroja paljon pohtineena eniten ärsyttävät rikasta esittävät tavalliset. Heidät tunnistaa viimeistään käytettynä ostetun premium-merkin auton halvoista renkaista.
No jopas. Osuikohan tämä minuun? Minulla on käytettynä (3v vanhana) ostettu Bemari. Siinä voi olla hyvinkin halvat renkaat, en tiedä. Jäinkö nyt kiinni siitä, että olen tavallinen? Luulin kyllä olevani varakas 🤔
Korjaantuuko säätyni, jos ostan alle Nokia Hakka -renkaat, ne kun eivät ole halvimmat? Meneekö homma pilalle, jos ajan ensin nämä nykyiset loppuun? Ihan ympäristön kannalta en viitsisi vaihtaa renkaita aivan liian aikaisin.
Nykyään olen ylempää keskiluokkaa. Opiskelijana varmaan jotakin prekariaattia... mitä ne yhteiskuntaluokat nyt nykyään ovatkaan.
Miksi näissä keskusteluissa aina keskiluokasta puhutaan kuin se olisi ylin mahdollinen luokka, jotain toosiiii hienoa? Eikö keskiluokka ole juuri ne tavikset tuulipuvuissaan, rivitaloissaan, nissaneissaan?
Olen - kaksi pykälää alemmas. Vanhemmat keskiluokkaa, minä työhaluton pitkäaikaistyötön. Näkyy siten, ettei ole vaimoa, lapsia ja omistusasuntoa näkynyt. Paremmassa fyysisessä kunnossa tosin olen kuin vanhempani koskaan.
M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin kiinnostavaa, että usein mielletään, että yhteiskuntaluokkia ei enää ole. Uusimmissa tutkimuksissa kuitenkin ne selkeästi löytyy edelleen. Tällä hetkellä eriytyminen voimistaa niitä yhä.
Ja miksi nämä herättävät usein paljon tunteita?
Mitä tapoja itse miellät eri luokkiin kuuluvaksi? Mitä teet eri lailla kuin vanhempasi? Ap
En oikein ymmärrä, miten joku voi ajatella, että yhteiskuntaluokkia ei olisi? Se, että kaikki lapset pääsevät kouluun on oikeastaan ainoa asia, mikä kuuluu kaikille. Kaikki saa toki opintotuen ja -lainankin, mutta opiskeluun pääsyyn vaikuttaa yhteiskuntaluokka.
Opiskeluun pääsyyn vaikuttaa omat lahjat ja ahkeruus.
Luokkatausta ei suomessa ole este opiskelulle, eikä varattomuus.
Luokkatausta on useimmiten. Yleensä köyhät vanhemmat ovat köyhiä myös henkisesti, vaikka älykkäitä olisivatkin. Tämä köyhän käytösmalli periytyy sitten lapsille ja kaupan päälle muutamia traumoja annetaan mukaan, joista nauttia koko elämän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen, yhteiskuntaluokkia taitaa olla köyhät, tavalliset, varakkaat ja rikkaat. Siirryin tavallisista varakkaisiin. Välillä olen kyllä ollut köyhäkin. Nyt maailmantilanteen muututtua ja kustannustason noustua huomaa, miten pienestä yhteiskuntaluokkien erot ovat kiinni, moni ennen varakas on nyt tavallinen ja moni ennen tavallinen on nyt köyhä.
Luokkien välisiä eroja paljon pohtineena eniten ärsyttävät rikasta esittävät tavalliset. Heidät tunnistaa viimeistään käytettynä ostetun premium-merkin auton halvoista renkaista.
Sinänsä varmaan ihan kelvollinen jako, mutta tietysti ensimmäisenä mietin mikä ero on tavallisella ja varakkaalla (ensimmäisenä, koska oletan kuuluvani näistä jompaankumpaan)?
Onko esim. köyhän nettovarallisuus alle 20 000 euroa, tavallisen 20 000 - 199 999, varakkaan 200 000 - 999 999, ja rikkaan yli miljoonan euron, vai millä tavalla ne jakaisit?
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä keskusteluissa aina keskiluokasta puhutaan kuin se olisi ylin mahdollinen luokka, jotain toosiiii hienoa? Eikö keskiluokka ole juuri ne tavikset tuulipuvuissaan, rivitaloissaan, nissaneissaan?
En minä ainakaan pidä hienona, päinvastoin koin sellaisen perus keskiluokkaisen elämän jo lapsena tylsäksi ja joksikin sellaiseksi, mitä en halua. Ei kukaan missään rivitaloissa asunut tai Nissanilla ajanut, isot talot ja maasturit on sitä perus keskiluokkaelämää. Ja esim. omassa kuplassani tämä paljon puhuttu inflaatio ei näy oikein missään, samalla tavalla jengi kuluttaa ja jatkuvasti perheet matkustaa, on erikseen perhematkat ja parisuhdematkat, eli ei tarvitse säästellä.
Minä olen varmuudella saanut luokkaani nostettua ryhtymällä nuukuriksi. Nuukuus ei merkitse ahneutta.
Tämän funktion ansiosta minä olen myös voinut oikaista kohti varallisuutta, ei yllin kyllin, mutta riittävän elintason saaden. Ylim. onnenpotkuksi on osoittautunut saavuttamani onnellinen avioliitto.
Avioeroja ja mt-ongelmia on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Duunareilla ehkä henkisesti helpompi työ, mikä mahdollistaa elämästä nauttimisen.