Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapselle oikeasti jotain haittaa jos saa jouluna paljon lahjoja,

Vierailija
07.12.2006 |

ja mikä sitten on paljon lahjoja (yli 5, yli 10, yli 20...?)

Kertokaapa mielipiteitä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten materiaan ylipäätään suhtaudutaan perheessä, on tärkeämpää. Esim. onko tärkeää, että on aina merkkituotteita tai mitataanko ihmisten tai asioiden arvoa ulkoisilla seikoilla (ulkonäkö, raha tms.)

Jos perusaarvot on kunnossa, enpä usko, että on haittaa paljoista lahjoista.

Sitä paitsi kannattaa muistaa, että kaikilla ei ole isovanhempia ja sukulaisia, jotka ostavat lahjoja, vaan jotkut vanhemmat joutuvat itse ostamaan kaikki lastensa lahjat. Näihin myös itse lukeudun.

Vierailija
2/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se antaa lapselle materialistisia arvoja, vaikka kuinka olisi hengellinen juhla muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkulapsi joka ei vielä ymmärrä. Mutta kyllä jonkun 6v kuulu saada paljon lahoja.

Vierailija
4/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa paljon lahjoja. Meillä olisi kyllä varaa ostaa niitä lahjoja ihan miten paljon vain, mutta minusta ei ole mitään järkeä antaa 6 v. lapsellemme enemmän kuin 5-10 pakettia. Itse ostan kaksi, loput saa kummeilta ja isovanhemmilta, joille sanon joka vuosi, että ainoastaan yksi paketti, kiitos. Ei se joulun sanoma voi kiteytyä lahjojen paljoudessa. En ole edes uskonnollinen, mutta tää lahjatouhu menee kyllä monella ihan överiksi. Varmaankin tarkoitus on tosiaan sitten se, ettei ainakaan ole vähemmän paketteja kuin naapurin lapsilla. Onneksi ei ole edes tuollaisia naapureita.

Vierailija
5/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma menee ainakin meillä niin överiksi, että lapsi ei jaksa kiinnostua lahjoistaan enää yhtään. Eli pieni mieli jaksaa kiinnostua kerrallaan vaan tietystä määrästä ärsykkeitä, ja kun ärsykkeitä on liikaa, homma menee riehumiseksi tai väsyksi.. tai ensin riehumiseksi ja sitten hysteeriseksi väsymykseksi. Ja siitä voi jäädä paha mieli lapsellekin.

Vierailija
6/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen olen huomanuut että eivät oikein osaa ARVOSTAA niitä kun aina saavat kaikkea.

Tietysti oma vikahan se on kun on ostanut, mutta kun itse ei ole aikoinaan saanut juuri mitään ja nyt kun on mahdollisuus ostaa omille lapsille niin sitten tulee ostettua " vähän" liikaakin.

Vierailija
7/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisuudella ja kunnioituksella lahjanantajaa kohtaan tottakai, mutta kun niitä tulee kerralla valtava röykkiö, on niihin vähän vaikea suhtautua. Ainutkertaisuus on mennyt ohi. Ja viidestoista paketti ei enää yllätä samallalailla kuin viides.

Toinen asia on turha ostaminen. Miksi pitäisi ostaa röykkiö lahjoja vain joulun vuoksi?

Vierailija
8/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vanhemmat, jotka hukuttavat lapsensa lahjoihin jouluna, tekevät sitä luultavasti muulloinkin. Ei sekään tietenkään lasta välttämättä " pilaa" , mutta opettaa tietynlaisen suhtautumisen materiaan. Lisäksi, kun kuvaan tulevat mukaan nämä lasten väliset lahjavertailut, niin lapset saattavat mieltää sen niin, että ne lapset, jotka omistavat vähemmän, ovat jotenkin huonompia. Niinhän me vanhemmat kuitenkin lapsille opetetaan, kiltit saavat lahjoja ja tuhmat vitsoja... :/

Lama-ajan vielä hyvin muistavana ja muutenkin tiedostavana ihmisenä haluan opettaa omille lapsilleni, ettei materia määrittele ihmistä, ja että kaikesta, mitä saa, on oltava kiitollinen. En halua lasteni ajattelevan, että he ovat jotenkin ansaitsevampia saamaan tavaraa kuin toiset lapset ihan vain sen perusteella, ketä ovat.

Mutta niin, meillekin tulee paketteja aika paljon, koska perheet ovat isot ja pienempää polvea vielä aika vähän. Eli kaikki sedät ja tädit haluavat meidänkin lapsia muistaa. Yli kymmenen pakettia/lapsi varmaan tulee, mikä on mun mielestä aika paljon noin pienille. Itse ostamme vain yhden lahjan/lapsi.

Vierailija
9/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on joka vuosi hukkuneet syntymästä asti lahjamäärään. Sukulaisia on isomummoja myöten elossa kaikki ja kaikki antavat vähintään 1-3 lahjaa kullekin lapselle. Siten lahjoja on varmaan vähintään 50kpl per lapsi, ei jaksa avata kerralla kaikkia.

Eipä tarvitse ostaa leluja pitkin vuotta. Vaatteita toki tarvitsee. Mutta sanotaan kyllä toiveita, että tulisi käytännöllisiä asioita enimmäkseen ja isommilla on jo omatkin lahjatoiveensa.

Ja meidän sukulaiset ja me on perinteisesti oltu jouluihmisiä. Pitkin vuotta ollaan nuukia ja lapset oppii kyllä rahan arvon. Jouluna ollaan sitten törsäileviä siitä edestä.

Vierailija
10/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät saa leluja muutoin kuin jouluna ja synttärinä. Jouluksi sitten ostankin n. 10 lahjaa lasta kohden ja muutama paketti tulee vielä sukulaisilta. Eli lahjoja on paljon mutta lapset niistä nauttivat kun muulloin eivät saa. Lapset myös kiittävät jokaista jolta lahjan ovat saaneet ja tietävät kyllä lahjan antajat ja yllättävää kyllä muistavatkin sen antajan vielä pitkään jälkeen päin. Meillä joulu on aikaa jolloin törsätään ja hemmotellaan ja muutoin sitten mennään pihimmin. Monella perheellä näyttää nykyään olevan tapana että lapsille ostetaan jotain pientä lähes joka kauppareissulla ja kyllähän sellaisessa materian korostaminen on paljon suurempaa kuin siinä että joskus saa useamman lahjan kerralla. Noin lapset tottuvat että aina saa kun haluaa mutta kun sitä kovasti toivomaansa lelua/leluja odottaa koko vuoden niin kärsivällisyys kasvaa ja lelu on entistä tärkeämpi.

Vierailija
11/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan myös lapsuudestani kun kaverit sai aina ihania lahjoja ja suklaata. me ei saatu koskaan edes suklaalevyä. saatika rasiaa.

Ja nyt mulla on rahaa ostaa lapsile paljon lahjoja ja niin myös teen. ovatkin liian hemmoteltuja mutta oma lapsuus painaa niin paljon vaakakupissa

Vierailija
12/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin todella onnellinen kun kukaan ei ostaisi mitään. Lapsille en esim. pidä näitä sukulaissynttäreitä lainkaan, että meille ei tulisi sitä järjetöntä romun määrää.

Tänä vuonna emme ole kotona joulua, joten jätämme kaikki itse ostamamme lahjat (molemmille lapsille 3kpl) + mitän tulee toisen puolen mummeilta+kummeilta. Siellä missä joulun vietämme on vain heidän ostamansa ja yhden kummin+isoisovanhempien lahjat ja ne saa riittää aattoillaksi. Joulupäivänä avaamme sitten kotona olevat lahjat, joten se " kohokohta" on pidempi ja lapset eivät kerralla joudu siihen tolkuttomaan tavarahelvettiin

Vierailija
13/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kalliimmaksi tulee lahjat vuosi vuodelta, toki ne väheneekin. Muttei kuitenkaan voi puolittaa lahjamäärää vielä 10-vuotiaalta, joka on vielä lapsi. Mutta aikaisempina jouluina lahjoja on tullut 25-35, ja nyt kun ei oikein lelut enää kiinnosta, on vähän hankalaa lahjojen hankkiminen. Ja kallista.

Vierailija
14/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimmalle pojalle legon-nosturi, gameboy advance ja siihen peli.

toiselle lapselle radio-ohjattava auto.

kolmannelle nukkekoti+varusteet.

Nuorimmalle leikkipuhelin.

Kaikille yhteiseksi lasten piano, karkkia, suklaata ja joku peli.

lisäksi tulee kummeilta joku paketti, mutta itse emme osta kuin yhdet lahjat vaikka ei muilta tuliskaan muuta.

Vierailija
15/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat ostamme muutamia, mummit, vaarit, kummit, sedät, tädit ja ystävät vielä lisäksi.

Kyllähän se jouluaatto on aikamoista sähellystä, meneväthän ne tietysti vähän sekaisin siitä tavaramäärästä. Mutta olen yleensä tehnyt niin että pistän avaamisen jälkeen vaivihkaa osan kaappiin ja annan sitten pikkuisen myöhemmin ne sieltä. Toimii tietysti vain pienemmillä, jotka eivät vielä ihan muista kaikkia lahjojaan.

Itse sain lapsena myös ison kasan lahjoja, ja muistan miten ihanaa se oli. Silti minusta on aikuisena tullut aikamoinen viherpiipertäjä ja erinomaisen taloudellinen ihminen (joku voisi sanoa pihiksi ;) Paitsi jouluna!

Vierailija
16/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä tietenkin että perheessä on kaikki muut arvot ja tavat kohdallaan.

Minä itse sain siskopuoleni kanssa jouluisin valehtelematta n.25 lahjaa joista osa oli tietysti suklaa rasioita, villasukkia tms. Leluja tuli myös paljon mutta minä leikin aivan jokaisella todella loppuun asti.

Me varattiin olohuoneesta aina oma nurkkaus minne paketti kasa kerättiin :) tiedän... kuullostaa hullulta...

Mutta kaikesta huolimatta ei minulle ole ollut siitä mitään haittaa... Olen ehkä hiukan materialisti mutta arvostan suuresti kierrätystä ja energian säästöä. Ainut asia on ehkä se että rakastan suuresti yllätyksiä! Se iso lahjamäärä oli jo yllätyksellisyyden vuoksi hauskaa... nykyään tahdon antaa lapsilleni saman, mutta samoilla aatteilla ja asenteilla.

Mikäli lapset eivät arvosta ja leiki leluillaan... silloin asialle on tehtävä jotain...

Vierailija
17/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ollaan joka joulu oltu miehen veljen perheen luona, ja heidän lapsensa saavat aivat mahdottomat lahjavuoret per nuppi. Tuntuvat lapsetkin menevän siitä jotenkin " sekaisin" kun sitä tavaraa on niin paljon, ettei oikein edes jaksa kaikkia avata, saati että tajuaisi mitä kaikkea sitä oikein sai. Ehkä se on parempi, että lahjoja ei ole ihan mahdottoman paljon; sitten tulee varmaan arvostettua paremmin niitä saatuja tavaroita. Liika on aina liikaa.

Vierailija
18/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsena (ainoa lapsi, avioerovanhemmat - siis kaksi sukua ostelemassa ja lahjomassa materialla) joka joulu 35-40 lahjaa! Mutta en juurikaan kokea aitoa rakkautta, sitä miltä tuntuu kun on ehjä perhe ympärillä tms. tärkeitä asioita joilla olisi ollut merkitystä. Onneksi oli edes sitä materiaa.

Vierailija
19/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsena jouluna paljon lahjoja, n. 20. Ja muistan kyllä iloinneeni aidosti jokaisesta lahjasta.

Ja elämässäni ei nykyään todella ole materia tärkein asia.

Omat lapsemme saavat myös jouluisin tuon saman määrän lahjoja (itse ostamme n. 5 lahjaa per lapsi ja loput tulevat sukulaisilta).

Sitten muulloin vuodesta ei paljon leluja ostetakaan kuin jouluna ja synttäreinä.

Vierailija
20/25 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän lahjoja.

Meilläkin lapset siis saavat paketteja ihan tarpeeksi, mutta osittain ovat sellaista hyötykamaa, jota joutuisin ostamaan joka tapauksessa. Eli esim joka joulu lapset saavat uudet yöpaidat, uudet kivat pyyhkeet, muuta mahdollisesti tarpeellista vaatetta jne. Toki sitten saavat myös ne 1-3 haluttua lelulahjaa.

Meillä ainakin lapset tykkäävät siitä pakettien avaamisesta, niinpä pakkaan ihan pienetkin (esim joku " ihana" Tiimarin prinsessakynä) omiin paketteihinsa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi