Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Pienipalkkaisille (alle 6000 €/kk) suosittelen alanvaihtoa, näin tein itsekin ja nyt yli 10000 €/kk 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mystinen sairaanhoitajan vastuu on, jolla perusteella työn raskautta perustellaan? Sairaanhoitaja ei osaa noudattaa ohjeita -> yleensä korkeintaan yksi ihminen kuolee ja virhe huomataan. Työ on käytännössä täysin ohjeistettua ja jos ohjeita noudattaa, niin vastuu siirtyy muualle. Sairaanhoitajan ja pitkälti lääkärinkin erityinen vastuu on lähinnä toistamalla luotu mielikuva, vaikka todellisuudessa omien mokien vakavat seuraukset ovat huomattavasti pienempiä kuin monissa muissa ammateissa. Jos raksatyyppi tekee virheen, niin seurauksena voi hyvin olla kuolemia. Jos bussikuski täräyttää kolarin tai ojaanajon, seurauksena on helposti kuolemia. Jos ravintolatyöntekijä ei osaa hommiansa, voi vaikka vanhainkodissa tapahtua laaja ja tappava ruokamyrkytys. Samaa koskee lähes kaikkia ammatteja, joissa toimitaan ihmisten kanssa, ihmisten käyttämien rakenteiden ja kulkuneuvojen kanssa, suunnitellaan näitä tai luodaan ohjeistuksia näihin. Ja yhdestä mokasta lähtee työt monessa muussakin paikassa.
Kommentista paistaa maallikon yleinen harhaluulo sairaanhoitajan ammatista, joita haluan oikoa. Lääkäri on harvoin missään 24/7 ohjeistamassa sairaanhoitajaa. Esim omassa työssä vastaan noin 30 monisairaan vanhuksen terveydenhuollosta. Lääkäri käy noin kaksi kertaa kuussa eikä ole todellakaan aina puhelimen päässä. Usein lääkärit ei tunne potilaita, päätökset ovat siis sairaanhoitajan kuvailun ja tutkimuksien varassa.
Hoitolinjaukset ovat usein ylimalkaisia, kaikkeen ei ole ohjeita. Työnkuvaan kuuluu mm. päättää konsultoinko lääkäriä heti, soittoajalla vai laitanko seuraavalle kierrolle. Ja joka asiasta ei voi todellakaan vaivata lääkäriä. Paljon pitää tehdä itse päätöksiä ja hoito-ohjeita. Vähän eri asia kuin ajaa bussia tietyllä reitillä tietyssä aikataulussa turvallisesti.
T:Sh
Aivan turhaa vastakkain asettelua, mutta kun itse aloitit rohkenen epäillä, yitse et pääsisi bussilla edes varikolta liikkeelle. Tarkemmin ajateltuna, se onkin ehkä kaikille parempi.
Minun peruspalkkani, butto, on noin 3800 euroa kuussa. Siitä vähennetään autoetu. Juuri mitään ei jää käteen. peruspalkasta.
Lisätöinä teen kaksi viikonloppua (48) tuntia keikkatöitä kehitysvammaisen hoitajana. Siitä tulee bruttona 2400 suurin piirtein.
Yhtenä viikonloppuna kuukaudessa toimin tukiperheenä. Siitä tulee bruttona 720 euroa ja kilometrikorvaukset.
Kuukaudessa jää säästöön noin 2000 euroa. Olen käyttänyt sitä asuntolainan lyhentämiseen, ja sainkin koko asuntolainan maksettua.
Toisaalta koko ajan on potkujen pelko vakityöstä.
Suunnitelmani onkin, jos potkut tulee, opiskella oppisopimuksella lähihoitajaksi, jatkaa samalla viikonloppukeikkoja ja muuttaa halvemmalle paikkakunnalle (myydä asunto ja ostaa puolet halvempi).
Mahdolliset potkut tietysti vaikuttavat eläkekertymään, mutta sille ei voi mitään.
All in all, asiat on kai aika hyvällä mallilla.
Vierailija kirjoitti:
Minun töissäni sh:n peruspalkka on 2450€.
Luin juuri lehtiartikkelin jossa ikälisääkään ei katsottu osaksi palkkaa.
Kaikki palkka on osa palkkaa. Minun perusopalkkani on 2300, ja se on myös minun koko palkkani. Siihen sisältyy ikä, kokemus ja hela hoito.
Minulla on sh palkka päivätyössä kaikkine lisineen 2450e/kk. Uraa takana 8v. Niin on aika monella, siitä jää verokarhun haukkauksen jälkeen alle 2t käteen mikä on minusta ainakin pk-seudun nykyisillä kuluilla vähän
Henkilökunnan saatavuus kertonee jotakin siitä että palkka ei ole riittävä työn vaativuuteen nähden monessa paikassa. Esim. päivystyksissä altistuu taudeille, väkivallalle, vastuu ja usein kiire on suuri. Työajat epäterveelliset, etenkin jos tauot jää väliin. Sieltä kyllä töitä löytyy ken haluaa tuon suuren palkan perässä kateellisena mennä :D
Palkkoja vertaillessa on minusta aivan ok huomioida opintojen pituus, se on kuitenkin usein aikaa joka kerryttää velkaa maksettavaksi palkasta ja sinä aikana ei tienata. Minulla lähtee yhä 200e/kk opintolainan maksuun
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisille (alle 6000 €/kk) suosittelen alanvaihtoa, näin tein itsekin ja nyt yli 10000 €/kk 😆
Suosittelen vaimoa, joka on hyvä laittamaan ruokaa eikä ole sen suhteen uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaimoa, joka on hyvä laittamaan ruokaa eikä ole sen suhteen uusavuton.
Jos vaimo on uusavuton niin joutuu ottamaan lapsen ylioppilasjuhliin pitopalvelu. Mutta koko suku tietää, että sun vaimo ei osaa mitään joten nou hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mystinen sairaanhoitajan vastuu on, jolla perusteella työn raskautta perustellaan? Sairaanhoitaja ei osaa noudattaa ohjeita -> yleensä korkeintaan yksi ihminen kuolee ja virhe huomataan. Työ on käytännössä täysin ohjeistettua ja jos ohjeita noudattaa, niin vastuu siirtyy muualle. Sairaanhoitajan ja pitkälti lääkärinkin erityinen vastuu on lähinnä toistamalla luotu mielikuva, vaikka todellisuudessa omien mokien vakavat seuraukset ovat huomattavasti pienempiä kuin monissa muissa ammateissa. Jos raksatyyppi tekee virheen, niin seurauksena voi hyvin olla kuolemia. Jos bussikuski täräyttää kolarin tai ojaanajon, seurauksena on helposti kuolemia. Jos ravintolatyöntekijä ei osaa hommiansa, voi vaikka vanhainkodissa tapahtua laaja ja tappava ruokamyrkytys. Samaa koskee lähes kaikkia ammatteja, joissa toimitaan ihmisten kanssa, ihmisten käyttämien rakenteiden ja kulkuneuvojen kanssa, suunnitellaan näitä tai luodaan ohjeistuksia näihin. Ja yhdestä mokasta lähtee työt monessa muussakin paikassa.
Kommentista paistaa maallikon yleinen harhaluulo sairaanhoitajan ammatista, joita haluan oikoa. Lääkäri on harvoin missään 24/7 ohjeistamassa sairaanhoitajaa. Esim omassa työssä vastaan noin 30 monisairaan vanhuksen terveydenhuollosta. Lääkäri käy noin kaksi kertaa kuussa eikä ole todellakaan aina puhelimen päässä. Usein lääkärit ei tunne potilaita, päätökset ovat siis sairaanhoitajan kuvailun ja tutkimuksien varassa.
Hoitolinjaukset ovat usein ylimalkaisia, kaikkeen ei ole ohjeita. Työnkuvaan kuuluu mm. päättää konsultoinko lääkäriä heti, soittoajalla vai laitanko seuraavalle kierrolle. Ja joka asiasta ei voi todellakaan vaivata lääkäriä. Paljon pitää tehdä itse päätöksiä ja hoito-ohjeita. Vähän eri asia kuin ajaa bussia tietyllä reitillä tietyssä aikataulussa turvallisesti.
Aivan turhaa vastakkain asettelua, mutta kun itse aloitit rohkenen epäillä, yitse et pääsisi bussilla edes varikolta liikkeelle. Tarkemmin ajateltuna, se onkin ehkä kaikille parempi.
Lue kommentti mihin alunperin vastasin. Hän puhui bussikuskista, en minä. En ole mitään bussia todellakaan käynnistämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sh palkka päivätyössä kaikkine lisineen 2450e/kk. Uraa takana 8v. Niin on aika monella, siitä jää verokarhun haukkauksen jälkeen alle 2t käteen mikä on minusta ainakin pk-seudun nykyisillä kuluilla vähän
Henkilökunnan saatavuus kertonee jotakin siitä että palkka ei ole riittävä työn vaativuuteen nähden monessa paikassa. Esim. päivystyksissä altistuu taudeille, väkivallalle, vastuu ja usein kiire on suuri. Työajat epäterveelliset, etenkin jos tauot jää väliin. Sieltä kyllä töitä löytyy ken haluaa tuon suuren palkan perässä kateellisena mennä :D
Palkkoja vertaillessa on minusta aivan ok huomioida opintojen pituus, se on kuitenkin usein aikaa joka kerryttää velkaa maksettavaksi palkasta ja sinä aikana ei tienata. Minulla lähtee yhä 200e/kk opintolainan maksuun
Millä perusteella sairaanhoitajat pitävät omaa työtään vaativana, kun eivät osaa edes katsoa omaa palkkaansa tilinauhasta tai tiliotteelta?
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihmisiä joille ei mikään palkka riitä. Vaikka palkka olisi 5000€/kk niin perseauki kokoajan.
Sehän riippuu missä päin asuu ja se verohan ottaa siitä jo aikamoisen osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärihän ei ole ole sairaanhoitajan esimies, jonka tulisi tukea sairaanhoitajaa työssään. Kyse on enemminkin moniammatillisesta yhteistyöstä ja työnkuvien sovittelemisesta yhteistyöksi, jotta hoito toteutuu mahdollisimman hyvin. Tarpeeksi hoitajan työn vastuusta kertoo, että peräänkuulutetaan muita ottamaan vastuuta pois omilta hartioilta. Että tämä on se oletus omasta työnkuvasta. Että olisi, tai pitäisi joku jolle soittaa, jos vastuuta pitää ottaa tai päätöksiä tehdä. Ammatillinen esimies olisi se, joka vastaa työtehtävien mahdollistamisesta ja niiden vaatimuksista viimekädessä.
Iso osa vastuullisia asiantuntijatöitä on nykyään yhteistyön luominen, tavoitteen kirkastaminen ja sen siihen pääsyn varmistaminen muiden kanssa. Täytyy johtaa itseään tavoitteen saavuttamiseksi. Ei riitä, että jää odottelemaan ratkaisuja, jotka muut tuottavat. Ei voi sanoa, ettei muut sitä ja tätä, se ei ollut paikalla jne. Jos tämä elementti puuttuu, kyse on suorittavasta työstä, jonka suorittamista joku muu johtaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen kaupan alalla ja käteen jää verojen jälkeen n.1300-1500e/kk. Pärjään sillä oikein loistavasti. Minulla pakolliset menot, vuokra, laskut ja ruoka on n.1000e/kk. Eli väljää rahaa jää 300-500e kuukaudessa. Mielestäni elintasoni on hyvä. Jos nettopalkkani olisi vaikkapa 2000e kuukaudessa, eläisin herroiksi. Ymmärrän jos joku yksinhuoltaja ei pärjää mutta muuten kyse on kyllä rahankäytön ongelmasta jos ei tule toimeen. Jos on velkaantunut niin se on tietenkin asia erikseen.
Sinulla on ilmeisesti kaikki tarvittava hankittu ja olet terve kaikinpuolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta oletko todella sitä mieltä että työ on vaativaa jos vastuista ensimmäisenä tulee mieleen että kuuluu päättää konsultoitko toista henkilöä heti vai vasta huomenna?
Toisekseen, miksi ihmeessä te haluatte haukkua muiden töitä jotta omanne tuntuisi tärkeämmältä? Tuossa joku väitti henkilöä tyhmäksi kun hän ei nähnyt lähärin töitä vaativampana kuin kassatöitä, joista molemmista kyseisellä kirjoittajalla oli omien sanojensa mukaan kokemusta. Sinä taas sanot että bussin turvallisesti kuljettaminen on vieläpä aikataulussa on ihan piece of kake randelin, ilmeisesti toisin kuin sinun työsi jossa joudut päättämään konsultoitko tänään lääkäriä. Ajatko autoa? Jos et, tuo on ihan ymmärrettävä näkökulma. Jos ajat niin tiedät että muut tienkättäjät päättää hyvin suurilta osin kuinka vaikeaa se turvallinen ajaminen on, ja tiukat aikataulut sopii huonosti sen kanssa yhteen. Sikäli kun haluat lisää arvostusta omalle työllesi ja sen vaativuudelle, ehdotan että alat arvostaa myös muita ammattilaisia ja heidän työnsä erityispiirteitä. Nykyisellä asenteella herätät vain ja ainoastaan vastareaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen kaupan alalla ja käteen jää verojen jälkeen n.1300-1500e/kk. Pärjään sillä oikein loistavasti. Minulla pakolliset menot, vuokra, laskut ja ruoka on n.1000e/kk. Eli väljää rahaa jää 300-500e kuukaudessa. Mielestäni elintasoni on hyvä. Jos nettopalkkani olisi vaikkapa 2000e kuukaudessa, eläisin herroiksi. Ymmärrän jos joku yksinhuoltaja ei pärjää mutta muuten kyse on kyllä rahankäytön ongelmasta jos ei tule toimeen. Jos on velkaantunut niin se on tietenkin asia erikseen.
Niin, kuinkas monta henkeä sinä elätät tuolla rahalla? Ihan vain itsesi? No varmasti riittääkin!
Jännä juttu, mutta työn palkkaus päätetään työnkuvan perusteella, eikä siihen vaikuta kuinka monta henkeä palkansaaja toivoo elättävänsä saamallaan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sairaanhoitajat pitävät omaa työtään vaativana, kun eivät osaa edes katsoa omaa palkkaansa tilinauhasta tai tiliotteelta?
Miksi puhut tilinauhasta, kun ei tuossa edellisessä kommentissa puhuttu mitään tilinauhiista!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähän olisi selkeä syy-seuraussuhde. Miksi et itse näkisi sitä, vaan kyselet tyhmiä?
En tunne yhtäkään sosiaalityöntekijää, jonka palkka alkaisi nelosella.
Kerro minulle tarkkaan missä kaupungissa ja minkä työnantajan alaisuudessa tämä sosiaalityöntekijä työskentelee? Kerro myös missä sosiaalialan osa-alueella hän työskentelee ja mikä on hänen asemansa: rivityöntekijä/ vastaava sosiaalityöntekijä/ joku muu?
En usko aloittajan aloitusta pätkääkään.
T: Yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä, 25 vuotta alan työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sosiaalityöntekijää, jonka palkka alkaisi nelosella.
Kerro minulle tarkkaan missä kaupungissa ja minkä työnantajan alaisuudessa tämä sosiaalityöntekijä työskentelee? Kerro myös missä sosiaalialan osa-alueella hän työskentelee ja mikä on hänen asemansa: rivityöntekijä/ vastaava sosiaalityöntekijä/ joku muu?
En usko aloittajan aloitusta pätkääkään.
T: Yhteiskuntatieteiden maisteri, sosiaalityöntekijä, 25 vuotta alan työkokemusta.
TÄMÄ! Aloitus on provo. Täyttä paskaa!
Vierailija kirjoitti:
Hävettää puhua omasta palkasta. Ihan vain sen takia, kun se ei ole niin pieni kuin luullaan. T. lähihoitaja.
Toiset miettivät kuinka pärjätä jollain 1700 eurolla kuukausi ja itsellä ei alle kahden tonnin mene vaikka yrittäisi.
Se on kyllä ihme. Minulla on kaikki ikälisät peruspalkan päälle, noin 200€ ja olen töissä julkisella puolella. Teen kolmivuorotyötä. Siitä huolimatta aika usein saan kuitenkin 1900€.
Sen takia et enää teekkäån lähihoitajan työtä'-koska olet niin tyhmä,että et tajua,mitä kaikkea sinun olisi pitänyt tehdä.