Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Sh 2650€/kk palkka. Päivätyö, ei lisiä. Eli verojen jälkeen 1800-1900€ jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Vastavalmistuneena tradenomina ja kirjanpitäjänä tilitoimistossa lähtöpalkkani oli 2000 euroa. Nyt se sentään on noiden pakollisten korotusten jälkeen noussut 2150 euroon. Jippii..... Ja ylitöistähän ei tietenkään mitään makseta.
Vierailija kirjoitti:
Joo puhutaan kunnallisen ja julkisen sektorin palkkakuopasta mutta todellisuus on että julkisella saa todella hyvää palkkaa verrattuna yksityiseen sektoriin.
Lisäksi on säännöllinen työaika eli virka aika ja töitä ei tarvi viedä kotiin..
Samaa mieltä. Mä sain valtiolla sijaisena toimistotöissä (päivätyö) saman mitä puoliso saa esimiehenä kaupassa ja hänellä on vuorotyö ja joka toinen viikonloppu töitä, oli myös jouluaattona töissä.
Mä voin lisäksi tehdä valtiolla etätyötä ja lomaa kertyy enemmän, viikonloput ja juhlapyhät vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo puhutaan kunnallisen ja julkisen sektorin palkkakuopasta mutta todellisuus on että julkisella saa todella hyvää palkkaa verrattuna yksityiseen sektoriin.
Lisäksi on säännöllinen työaika eli virka aika ja töitä ei tarvi viedä kotiin..
Samaa mieltä. Mä sain valtiolla sijaisena toimistotöissä (päivätyö) saman mitä puoliso saa esimiehenä kaupassa ja hänellä on vuorotyö ja joka toinen viikonloppu töitä, oli myös jouluaattona töissä.
Mä voin lisäksi tehdä valtiolla etätyötä ja lomaa kertyy enemmän, viikonloput ja juhlapyhät vapaata.
Nyt kun haen töitä niin yksityinen maksaa toimistotyöstä 1900 brutto eli verot pois, kun valtio ja kaupunki maksaa 2400 brutto.
Onneksi lapset on kohta aikuisia, kun vuorolisät, ansiosidonnaiset ja kaikki leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lapset on kohta aikuisia, kun vuorolisät, ansiosidonnaiset ja kaikki leikataan.
Ei tarvitse enää kuunnella sitä, että muiden lapset pääsee ulkomaille, on kaverisynttäreitä ja vaikka mitä harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse enää kuunnella sitä, että muiden lapset pääsee ulkomaille, on kaverisynttäreitä ja vaikka mitä harrastuksia.
Lapset on kohta aikuisia. Yhdet kaverisynttärit pidetty, ei omia huoneita eivätkä ole olleet koskaan lentokoneessa.
Ja mun pitäisi mennä taas uuteen työpaikkaan opettelemaan ja kuuntelemaan muiden kahvitauko leuhkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on kohta aikuisia. Yhdet kaverisynttärit pidetty, ei omia huoneita eivätkä ole olleet koskaan lentokoneessa.
Ja mun pitäisi mennä taas uuteen työpaikkaan opettelemaan ja kuuntelemaan muiden kahvitauko leuhkimista.
Lisäksi on melanooma epäily, että antakaa vinkkejä miten jaksan opetella taas uudet työt. Tämä on nyt 30 työpaikka. Virasto taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on melanooma epäily, että antakaa vinkkejä miten jaksan opetella taas uudet työt. Tämä on nyt 30 työpaikka. Virasto taas.
Sijaisuus eli opettelusta ei edes sikäli hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Sosiaalityöntekijä 4600?
Kyllä niiden palkat ovat isot.
Sitten ihmetellään mihin verorahat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä, enkä todellakaan mikään juuri vastavalmistunut. Bruttopalkka 2400 e/kk. Keskitasoa tällä alalla. Kyllä ärsyttää kuunnella hoitsujen itkua lehdissä "kun ei meidän palkka riitä normaaliin elämään ;__; saan vain 4000 € kuussa lisineen, olen niiiiin köyhä!"
Mäkin olen kirjanpitäjä, 4 vuotta työkokemusta.
Palkka nyt kun tuli tes korotus 3105e kk +satunnaisesti jotain extraa. Ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojat ne vasta palkkakuopassa on. Tää yhteiskunta ei pyöri edes puolta päivää ilman siivoajia, anteeksi, laitoshuoltajia. Missä näkyy alan arvostus? Ovat esim sairaaloissa vähintään yhtä tärkeitä kuin lääkärit ja sairaanhoitajat, mutta palkka on vain murusia noiden muiden palkoista.
Totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kuukauden sijaisuuden aikana melanooma lääkärit työterveydestä. Tuttu sanoi, että nyt hoidat kaikki vaivat.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan naurettavaa. Valtiolla asiantuntijatehtävissä 2800e brutto. Jatkuva suoritepaine ja työlistoilla satoja asioita koko ajan
Eli työkkärin virkailija.
Ja teet todella sellaista työtä mikä ei johda mihinkään. Vain byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkakeskusteluissa pitäis aina mainita onko brutto vai netto. Useimmissa riitaa näyttää syntyvän ihan siitä, että ei ole kerrottu ja toinen puhuu netosta ja toinen brutosta. Ei sillä että juuri tässä olisi riidelty, mutta usein menee jankkaamiseksi ilman että kukaan tietää puhuvatko henkilöt edes samasta asiasta.
Oletin että keskustelun palkat ovat ilmoitettu bruttona.
Yleensä ne ovat, mutta nimenomaan sairaanhoitajille on tyypillistä puhua nettopalkoista. Ja vielä tyypillisempää on puhua nettopalkoista ilman lisiä. Aivan niin kuin ne lisät eivät olisi mitään palkkaa.
Mutta kun sairaanhoitajat puhuvat vaikkapa poliisien tai palomiesten palkoista, niin kas kummaa kun sitä omaa hoitsun peruspalkkaa verrataankin muiden kokonaisansioihin eikä peruspalkkaan.
Joo!
Tai sitten valitaan random maa jossa hoitajat saa ainakin x tonnia. Huomioimatta mitään kustannusrakenteita. Ja sitä että siellä ne ammattiryhmät joiden palkkoja hoitajat kadehtii, saavat palkkaa 1,5 x.
Samaa on töissä. Ei vaan suostuta ymmärtämään syyseuraussuhteita, ei ole analyyttista ajattelua ja poimitaan joku yksittäinen juttu ja keskitytään siihen. Tähän kuluu yllättävän paljon työaikaa ja tehoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hönöllä on OCD ja siksi sen on PAKKO jankata näitä samoja fraaseja vuodesta toiseen. Tuohonkin mt-ongelmaan löytyisi lääkitys.
Ja tamperelainen ei osaa lukea asiantuntijoiden linkkejä. Se on amis jonne jota kaikki nauraa.
Amis, amis, amis
En asu Treella tai ole amis. Miksi AMK-tutkinnon suorittanut ei ole saanut vakituista työpaikkaa? Katso peiliin, sieltä se syy näkyy ja kuuluu työnantajillekin. Jatka toki asioiden toistelua seuraavatkin vuodet, ethän sä sille voi mitään.
Oletko sä tyhmä. Työttömiä on kaikki kaupungin yksiköt täynnä ja me voidaan lähettää kaupungin valtuustoon niiden vakituisten nimet, jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia. Ja valtiolla nimet Helsingin pääkonttorin johtajalle.
Pitäisikö valtion yksikössä ottaa kuvakaappaus kun vakituisella lukee tauolla tai uloskirjautunut puhelinpalvelussa. Ja lähettää Helsingin pääyksikön johtajalle, että vakituinen lintsaa töissä.
Ja sitten voisi tehdä vakituisten sairaslomista excel taulukon.
Kun olin valtiolla niin 2 vakituista oli sairaslomalla yhteensä 3 viikkoa välillä syyskuu - huhtikuu. Sitten niillä oli 4 viikon kesäloma, viikon talviloma + paljon lyhennettyä työviikkoa, kun on niitä vapaapäiviä. Mun puoliso sanoi, että yksityisellä saisi potkut.
Tämä.
1950€ Kokoonpano työ kokemusta kuusi vuotta.
1850€ Asentajana Valiolla kokemusta viisi vuotta
1970€ Kaluste-asentajana.
1850€ Logistiikka.
Joten haista sinä reikänen kukka hernekeittoa 30-vuotta työuraa miehenä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä43836 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat keskimäärin 3200e/kk eli osa tienaa ton yli ja osa alle.
Sairaanhoitajat kitisi ettei palkalla elä, kokeili elää 2800e/kk palkalla tai alle mitä tosi monet suomalaiset tienaa.
Mun palkka on 2600e/kk.Työmarkkinatuki on 580 netto.
no kotona makaamisesta ei nyt makseta enempää ku 580e
Moni on maksanut kerrostalon yhtiölainaa ansiosidonnaisella.
Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki osakkaat menettävät asuntonsa ja asuntovelka jää
Sairaanhoitaja voi menettää asuntonsa ja hänellä jää silti 200 000 asuntovelkaa asunnosta jota ei saa ikinä takaisin. Eli joutuu maksamaan vuokraa ja velkaa.
Myös naapureilla pitää olla maksukykyä, ei vain itsellä.
Vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta ja 60000 ihmistä kuolee vuodessa. Asiakkaat yrityksillä vähenevät ja asuntoja vapautuu.
Sellanen taloyhtiö, mistä myytäisiin asuntoja 200 000 eurolla, niin ei mene nurin.
Kyllä ne konkkaan menevät taloyhtiöt on syrjäseuduilla, joissa asuntojen arvo on max. muutamia kymmeniä tonneja.
Kyllä voi mennä nurin. Vuonna 2021 rakennetussa talossa vastikkeet olleet 485 ja nyt nousee ja on 1212 ja ensi vuonna nousee ja on 1641.
No joo, mä lähinnä tarkoitin vanhempia taloyhtiöitä.
Uusia asuntoja on myyty, joissa on rahoituslainaa ja sekin tuon kolme vuotta pelkillä koroilla.
Toki korkojen noustessa ja varsinkin, kun lyhennykset alkaa, niin kusi on housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Sh 2650€/kk palkka. Päivätyö, ei lisiä. Eli verojen jälkeen 1800-1900€ jää käteen.
Voikohan olla mahdollista ? Sairaalassa laitoshuoltajana kaksivuoro-työssä saan palkkaa enemmän.
Samanlaista iänikuista palkkakuoppa-nillitystä harrastavat apteekkien farmaseutit. Perustelevat vaatimuksiaan sillä, että ovat yliopistokoulutettuja. Kuitenkin heitä puolet korkeammin yliopistokoulutetut esim. papit ja kirjastonhoitajat tienaavat vähemmän!
Olen aina ajatellut, että sairaanhoitajilla ja farmaseuteilla pitäisi olla sama palkka, eikä ainakaan niin päin, että sairaanhoitajan palkka on huonompi. Apteekkihenkilökunnan ei tarvitse millään tavalla hoitaa ja koskea asiakkaita. Sairaanhoitajat sen sijaan työskentelevät teho-osastoilla, leikkaussaleissa jne. Ei ole kahta kysymystä kumpaa arvostan enemmän. Ja en siis itse ole sairaanhoitaja.
Apteekeissa ei enää valmisteta käsityönä mitään lääkkeitä ja tänä tekoälyn aikakautena luulisi, että lääkkeiden interaktiot ja muut tärkeät tiedot voidaan syöttää tiedostoihin valmiiksi. Vertaan tätä siihen, että jo 1980-luvulla oli automaatio vaatetusteollisuudessa. Äitini teki tietokoneella leikkuusuunnitelmia ja tietokone hälytti heti, jos oli aikeissa asetella kaavoja virtuaalikankaalle parikin millimetriä päällekkäin! Eli tietokone huomasi ihmistä paremmin pienetkin virheet.
Ehdotan ratkaisuksi matalapalkka-aloille, että siirretään niidenkin koulutus yliopistoon, niin voivat vaatia palkankorotusta koulutuspaikan perusteella.
Kun nyt ihmetellään lääkkeiden korkeita hintoja, niin yksi syy siihen on, että kuormasta syövät tuhannet kallispalkkaiset työntekijät. Samaan tapaan kuin työttömyydenhoitokulut, työttömät saavat siitä vain pienen siivun. Suurin osa rahoista menee organisaation pyöritykseen, taas kerran kymmenien tuhansien palkkoihin ja yksityisille toimijoille, jotka laskuttavat palveluksistaan.