Jotenkin huvittavaa kuinka tohkeissaan suomalaiset ovat presidentinvaaleista
Ihan kuin presidentillä olisi yhtään mitään merkitystä. Monissa Suomen kaltaisissa parlamentaarisissa tasavalloissa (esim. Saksa, Italia, Unkari, Baltian maat) ei edes viitsitä järjestää mitään presidentinvaaleja, kun niillä ei kuitenkaan olisi mitään merkitystä vaan parlamentti valitsee presidentin. Suomessa taas kohkataan ihan tosissaan jostain suuresta presidenttipelistä ja äänestetään pressanvaaleissa innokkaammin kuin vaaleissa joilla on oikeasti merkitystä
Kommentit (26)
Mielestäni presidentin ja pääministerin tehtävät pitäisi yhdistää. Käytännössä sen voisi toteuttaa vaikka niin että eduskuntaan valittaisiin jatkossa 201 edustajaa, joista yhden eduskunta nimittäisi vaalikauden ajaksi presidentiksi. Eduskunnan puhemies on jo nyt valtion protokollan kakkonen, siksipä hän olisi sopiva henkilö presidentin varahenkilöksi. Presidentti toimisi hallituksen päällikkönä vähän samaan tyyliin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Turkissa.
Ruotsin Carl Philip tai brittien Harry meille kunkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt, että miksi presidentillä on niin vähän valtaa kun hänet kuitenkin valitaan suoralla kansanvaalilla. Marinia ei kansa valinnut pääministeriksi vaan SDP:n puolue-eliitti
kansa EI VALITSE KETÄÄN pääministeriksi, ei Marinia, ei Orpoa
Mutta ennen eduskuntavaaleja kansalla on normaalisti käsitys tulevasta pääministeristä. Marin valittiin kesken kauden liikenneministerin paikalta pääministeriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt, että miksi presidentillä on niin vähän valtaa kun hänet kuitenkin valitaan suoralla kansanvaalilla. Marinia ei kansa valinnut pääministeriksi vaan SDP:n puolue-eliitti
kansa EI VALITSE KETÄÄN pääministeriksi, ei Marinia, ei Orpoa
Mutta ennen eduskuntavaaleja kansalla on normaalisti käsitys tulevasta pääministeristä. Marin valittiin kesken kauden liikenneministerin paikalta pääministeriksi
Siksipä minulla on käsitys että purra tekee soinit ja vähin äänin livistää valtiovarainministerin tehtävästä ulkoministeriksi kun ei halua ottaa mitään vastuuta. mutta sama on purralla edessä kuin soinilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Niinistö on ollut hyvin näkyvä ja vaikutusvaltainen presidentti. Ei siis ole sama, kuka meitä edustaa maailmalla.
HAHAHAHAHAHA. Suomalaiset lampaat ihan tosissaan luulevat että heidän rakas Salensa olisi jotenkin kuuluisa tai merkittävä. Oikeasti kyseinen vanha irstas ukkeli ja Putinin paras kaveri on tunnettu ja suosittu ainostaan täällä, ei MISSÄÄN muualla. Ketään ei maailmalla kiinnosta jonkun pohjolan pikkuvaltion seremoniamestari
ja itse kuvittelette että koko maailma tuntee Jussin ja Riikan, hah hah!
Ei kukaan sellaista kuvittele. Näköjään totuus tekee kipeää kun tajusit kuinka merkityksetön hahmo se Sale on oikeasti
ja itse kuvittelette että koko maailma tuntee Jussin ja Riikan, hah hah!