Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin huvittavaa kuinka tohkeissaan suomalaiset ovat presidentinvaaleista

Vierailija
08.06.2023 |

Ihan kuin presidentillä olisi yhtään mitään merkitystä. Monissa Suomen kaltaisissa parlamentaarisissa tasavalloissa (esim. Saksa, Italia, Unkari, Baltian maat) ei edes viitsitä järjestää mitään presidentinvaaleja, kun niillä ei kuitenkaan olisi mitään merkitystä vaan parlamentti valitsee presidentin. Suomessa taas kohkataan ihan tosissaan jostain suuresta presidenttipelistä ja äänestetään pressanvaaleissa innokkaammin kuin vaaleissa joilla on oikeasti merkitystä

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ihmetellyt, että miksi presidentillä on niin vähän valtaa kun hänet kuitenkin valitaan suoralla kansanvaalilla. Marinia ei kansa valinnut pääministeriksi vaan SDP:n puolue-eliitti

Vierailija
2/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen ihmetellyt, että miksi presidentillä on niin vähän valtaa kun hänet kuitenkin valitaan suoralla kansanvaalilla. Marinia ei kansa valinnut pääministeriksi vaan SDP:n puolue-eliitti

Vastaus on Kekkonen. Sen pitkän valtakauden takia on menty ehkä vähän liikaa toiseen ääripäähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt ovat ihan psykoosissa kaikesta koko ajan niin ei yllätä tämäkään😂

Vierailija
4/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään ymmärrä miten demokratia toimii. Siksi voisikin olla hyvä että presidentin valinta siirtyisi eduskunnalle

Vierailija
5/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itänaapurista ja harmissaan kun itsellä sama kääpä pressana kymmeniä vuosia.

Vierailija
6/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on itänaapurista ja harmissaan kun itsellä sama kääpä pressana kymmeniä vuosia.

Ollut ihan yhtä pitkään kuin Niinistö, vuodesta 2012

Vierailija
7/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidentti on Suomen armeijan ylipäällikkö. Valta näkyy sotilaallisen kriisin kohdalla enemmän.

Vierailija
8/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut ihan yhtä pitkään kuin Niinistö, vuodesta 2012

Putte on ollut vallassa vuodesta -99 ja on kuolemaansa asti. Vai menikö johonkin tosiaan täydestä se kausi *pääministerinä*?

Vierailija
9/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Niinistö on ollut hyvin näkyvä ja vaikutusvaltainen presidentti. Ei siis ole sama, kuka meitä edustaa maailmalla.

Vierailija
10/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta miten ihmeessä tämäkin nyt liittyy Venäjään. On fakta, että Suomen presidentillä ei ole valtaa eikä näin ollen juurikaan merkitystä. Niinistön kansansuosio kertoo siitä, että jos ei tee mitään niin ei tee virheitäkään. Olen itse sitä mieltä että joko presidentti-instituutio pitää lakkauttaa tai sitten lisätä valtaa presidentille, tämä nykyinen järjestely ei toimi

Vierailija
11/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media tekee tämän hypetyksen. Ihan samalla lailla kuinka ne antaa idiooottien ymmärtää että Sanna Marin on joku maailman rakastettu kuningatar.

Vierailija
12/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska presidentti on Suomen armeijan ylipäällikkö niin ei ole hyviä ehdokkaita. Toivottavasti saadaan pari ehdokasta vielä lisää. Muuten on kyllä hankala äänestää.

Vierailija
13/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tohkeissani mutta huolestunut kyllä. Itänaapurissa tapahtuu kummia ja se jollain tapaa heijastuu Suomeenkin. Presidentti voi joutua todella kovan paikan eteen.

Vierailija
14/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta miten ihmeessä tämäkin nyt liittyy Venäjään. On fakta, että Suomen presidentillä ei ole valtaa eikä näin ollen juurikaan merkitystä. Niinistön kansansuosio kertoo siitä, että jos ei tee mitään niin ei tee virheitäkään. Olen itse sitä mieltä että joko presidentti-instituutio pitää lakkauttaa tai sitten lisätä valtaa presidentille, tämä nykyinen järjestely ei toimi

Liittyy siten että nämä kaikki palstalla olevat Suomi sitä Suomi tätä lällätilää -ketjut on näiden tekemiä. Itsellään heillä ei ole demokratiaa niin tämäkin harmittaa.

Vierailija
15/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Niinistö on ollut hyvin näkyvä ja vaikutusvaltainen presidentti. Ei siis ole sama, kuka meitä edustaa maailmalla.

Ei ole loppujen lopuksi ollut mitenkään näkyvä Kysypä keneltä tahansa ulkomaalaiselta niin harva Niinistön tuntee. Marin on saanut mediajulkisuutta maailmalla monin verroin enemmän.

Vierailija
16/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAHAHA. Suomalaiset lampaat ihan tosissaan luulevat että heidän rakas Salensa olisi jotenkin kuuluisa tai merkittävä. Oikeasti kyseinen vanha irstas ukkeli ja Putinin paras kaveri on tunnettu ja suosittu ainostaan täällä, ei MISSÄÄN muualla. Ketään ei maailmalla kiinnosta jonkun pohjolan pikkuvaltion seremoniamestari

Vierailija
17/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Presidentti on Suomen armeijan ylipäällikkö. Valta näkyy sotilaallisen kriisin kohdalla enemmän.

Todellisuudessa presidentti luovuttaisi sen tehtävän kriisin uhatessa toiselle henkilölle, luultavasti Puolustusvoimain komentajalle. Ylipäällikkyys rauhan aikana on pelkkä nimellinen tehtävä

Vierailija
18/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyi aiheeseen mitenkään, persuli?

Vierailija
19/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen presidentillä on yllättävänkin paljon valtaa. On vaan ollut tapana ettei hän sitä juurikaan käytä. Presidentti voi esimerkiksi jättää allekirjoittamatta eduskunnan säätämän lain, jos se ei presidenttiä miellytä. Tällöin toki eduskunta voi hyväksyä sen uudestaan ja sitten ohittaa presidentin mutta käytännössä luulen että jos presidentti jättäisi jotain hyväksymättä niin hänen näkemystään kuunneltaisiin ja lakia hienosäädettäisiin.

Toinen merkittävä oikeus Suomen presidentillä on armahtamisen oikeus. Presidentti voi koska tahansa armahtaa kenet tahansa johonkin rangaistukseen tuomitun eikä presidentin tarvitse selitellä miksi hän teki niin.

Vierailija
20/26 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kansa EI VALITSE KETÄÄN pääministeriksi, ei Marinia, ei Orpoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän