Kuinka moni on oikeasti sitä mieltä että jos on köyhä
ja tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi niin ennemmin abortti kuin lapsen pitäminen? siis aivan järkyttävää...
Kommentit (19)
ja sitten sattuu vahinko, niin kannattaa kyllä ainakin pinnistää voimiaan, eikä täällä sitten ruikuttaa, kuinka lapsille tulee lahjaton joulu jne.
Ja olen sitä mieltä että järkyttävää on että joku vaatii köyhää tekemään abortin, oli sillä käyhällä ennestään 0 tai 5 lasta. Ei suomessa yhdenkään lapsen tarvi nälkää nähdä, ei täällä oikeita köyhiä olekaan.
miksi täällä viimekin viikolla se yksi kuudennen vahinkolapsen tehnyt kerjäsi laumalleen joululahjoja.
Köyhyys on sitä kun ei ole varaa ruokaan eikä vaatteisiin, näkee nälkää ja elää kurjuudessa.
Vierailija:
miksi täällä viimekin viikolla se yksi kuudennen vahinkolapsen tehnyt kerjäsi laumalleen joululahjoja.
Vierailija:
nimenomaan henkinen olotila ja avuttomuus elämänhallintaan. Se on se köyhyys, joka eniten myös lapsiin kolahtaa, koska se on lohdutonta ja näköalatonta köyhyyttä. Kuluttavaa köyhyyttä.
vääntää uusia kehiin. Ja vaikka olisi rahaa niin miksi tehdä lapsia viedäkseen ne päiväkotiin vuoden vanhoina?
Yhden äiti
Millaista meidän köyhyytemme sinun mielestäsi sitten on? Ovatko kaikki köyhät näköalattomia ja ilman toivoa paremmasta huomisesta? Emme me kaikki ainakaan valita, vaikka monilla olisi siihen syytäkin. Me ainakin olemme tietoisesti valinneet tilanteemme ja tiedostaneet sen, että muutaman vuoden tulee olemaan tiukkaa, mutta sitten pitäisi helpottaa.
Olemme kahden alle 3-vuotiaan vanhempia. Minä jätin tietoisesti opintoni kesken ennen ensimmäistä lastamme, koska halusin saada lapset ennen kuin täytän 30. Menin raskausajaksi kokopäivätöihin, jotta saisin ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa opintotuen perusteellla myönnettävän minimipäivärahan sijaan.
Jatkoin opintoja lasten välissä, mutta nyt olen taas äitiyslomalla. Kummatkin lapset ovat toivottuja ja suunniteltuja. Opintoja jatkan taas kesän jälkeen ja lapset menevät hoitoon vanhemman ollessa 3v6kk ja pienemmän 1v5kk. Mieheni lopetti kokopäivätyöt kesällä ja aloitti uuden alan opinnot, koska edellisessä työssä tulevaisuudennäkymät olivat kovin huonot. Tekee ilta- ja viikonlopputöitä opintojen ohella samalla alalla, johon on nyt hankkimassa koulutusta.
Meillä on taloudellisesti todella tiukkaa. Hankimme vaatteet Kierrätyskeskuksesta ja kirppiksiltä, isommat hankinnat ostamme osamaksulla. Asumme kaupungin vuokratalossa, emme omista autoa emmekä harrasta juuri muuta kuin lukemista, ulkoilua ja toistemme seurasta nauttimista. Olemme pirun köyhiä, välillä ei ole rahaa edes maitoon, vaikka kuinka budjettia yrittäisi suunnitella. Mutta olemme silti onnellisia ja lapsemme voivat hyvin, ja niin tulee luultavasti olemaan jatkossakin.
sitä näköalatonta köyhyyttä, vaan te olette köyhiä, koska yritätte parantaa elämäänne. Teillä on toivoa ja uskoa tulevaan.
Sellainen ahdistava, lamaannuttava köyhyys on erilaista. Sellaista syntyi esimerkiksi viime laman jälkeen, kun ihmiset menettivät firmojaan ja kotejaan ja maksavat hautaan asti velkoja.
Tai sitä on joillakin, joilla köyhyys periytyy. Ei osata tehdä mitään, ei saada elämää ikinä kunnolla hallintaan, toistetaan vaan se sama kurjuuden kaava, jota jo vanhemmat ja isovanhemmat toteuttivat. Sitä näkee Hesassa joillakin alueella.
12
yhden lapsen kanssa, on kyllä luuseri. Oikeasti.
Taasen jo lapsen/lapsia valmiiksi hankkineet tietävät lapsen mukana tulevan rahanmenon, väsymyksen ja vastuun.
Olen itse huomannut, että olin väsynyt ja toisinaan ärstyisä lapseni ollessa pieni. Vaatetus ja tarvikkeet halusin ostaa uutena ja yllätyin niiden hinnoista (negatiivisesti).
En tee enempää lapsia, sillä en pidä itseäni ideaalivanhempana.
En todellakaan ymmärrä miksi tehdä lapsia lisää ja valittaa. Ensimmäisen kanssa o huomattu jo rahanmeno ja vaativuus.
15
Mikä sitten olisi hyvä syy abortille (tai lapsenmurhalle, kuten sitä haluatte kutsua)? Ei mun mielestä ole muuta " hyvää" syytä abortille kuin sikiön todella vaikea vammaisuus tai se, että äidin henki on vaarassa.
Kuitenkin olen itse tehnyt abortin 17-vuotiaana sosiaalisista syistä. Olisin varmasti pystynyt lapsen tuolloin saamaan ja kasvattamaan, mutten halunnut. Enkä ole katunut päätöstäni. Meillä on onneksi Suomessa vapaus valita myös abortti, kun vahinko tapahtuu. Jotkut päätyvät ratkaisuun huonoista syistä, jotkut vähän paremmista. Mutta ei se ole ikinä helppo tai hyvä ratkaisu. Kyse on rankoista valinnoista, joita ihmiset tekevät ja joiden kanssa heidän täytyy myös elää.
Av-mammat voivat paheksua muiden valintoja niin paljon kuin voivat, mutta jos eivät ole sen ihmisen kengissä, joka lopullisen valinnan joutuu tekemään, paheksuminen on yhtä tyhjän kanssa.
on kokenut elämän noin ahdistavana, ei pidäkään hankkia lisää lapsia. Minusta kuulostaa kyllä siltä, ettei oikein muutenkaan ole itsekään kunnolla aikuinen, jos yksi lapsi noin rankalta tuntuu.
En halua pilata tai traumatisoida kenenkään elämää. Olen kunnialla ja hyvin hoitanut lapseni. En vain lähde kokeilemaan uudestaan onnistunko yhtä hyvin.
Uskon, että suurinosa äideistä ja isistä on hyväksi lapsilleen. Minulla on vain suuret vaatimukset itselleni.
Tuomitsen silti heidät jotka pilaavat lapsiensa elämän jo valmiiksi. Tarkoitan heitä jotka ovat pinat kireällä ja suorastaan masentuneita jo ensimmäisen kanssa. Heitä jotka ovat toimeentulotuella elelevät jo valmiiksi köyhinä. mitä tarjottavaa heillä on seuraavalle lapselle?
15
on ihan oikein, että lapsiperheitä tuetaan. Kyllä on suurperheet Suomessa niin harvassa, että ne rahasummat, joita heidän tukemiseensa käytetään, on meidän muiden kannalta ihan marginaalisia. Eiköhän tän aiheen vois jo jättää. Yhteiskunnan sivistyneisyydestä kertoo se, miten se pitää huolta heikoimmistaan.
Vierailija:
En halua pilata tai traumatisoida kenenkään elämää. Olen kunnialla ja hyvin hoitanut lapseni. En vain lähde kokeilemaan uudestaan onnistunko yhtä hyvin.
lapsi kuolisi nälkään:(