Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äidinmaito lihottaa?

Vierailija
07.12.2006 |

Vauvani on 4 kk ja saanut pelkkää rintamaitoa tähän asti. Syntymäpaino oli alle 4 kg. Painoa on tullut tasaisesti, painokäyrä menee kyllä +1:llä koko ajan eli vauva on pyöreäposkinen ja " hyvinsyöneen näköinen" . Ystäväni päivittelee asiaa usein ja väittää tosissaan, että äidinmaito lihottaa ja että kannattaisi antaa kiinteitä mahd. pian. Nimenomaan siinä tarkoituksessa, että vauva hoikistuisi. Hänen teoriallaan kiinteät pitävät nälän tunteen pidempään poissa ja lapsi syö harvemmin -> laihtuu. Voiko tosiaan vauvaa imettää ns. liikaa ja saada äidinmaidolla lihomaan ylimääräistä? Luulin, että imetys pitäisi tapahtua lapsentahtisesti ja niin olen tehnyt.

Olen ihmeissäni, sillä ajattelin jatkaa täysimetystä 6 kk ikään saakka, mutta nyt saan kuulla arvostelua, että sillä konstilla lihotan lapseni vielä entisestään. Kertokaa jotain faktaa, jos vaan tiedätte asiasta. Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaruokitut lapset ovat korviketta saaneita keskimääräistä hoikempia. Eiköhän neuvolassa asiaa tutkita jos painoa jotenkin muka ois liikaa. Minunkin lapseni sai vain rintamaitoa 6kk. Eli jos sinulta vielä maitoa hyvin tulee niin tottakai jatkat vielä pari kuukautta!

Vierailija
2/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on tutkitetusti todistettu, että aivan vauva oleva " lihavuus" on yhteydessä vanhempana olevaan lihavuuteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla paljonkin vikaa päässäsi?? -4-

Vierailija
4/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsoseessa tai lihasoseessa on lähes poikkeuksetta vähemmän energiaa kuin rintamaidossa joten usein täysimetetty vauva hoikistuu siinä vaiheessa kun kiinteät aloitetaan. Mikä ei tarkoita että kiinteitä pitäisi aloittaa vauvan laihduttamiseksi. Lapsi saa maidosta kaiken tarpeellisen, soseiden ravintoarvo proteiinin, kalkin, vitamiinien ja hivenaineiden osalta rintamaitoon tai korvikkeeseen verrattuna on aika lailla köyhä.

+1 käyrällä kulkeva vauva ei muuten edes ole käyrien mukaan millään tavalla lihava tai pyöreä vaan normaalikokoinen.

Vierailija:

Vauvani on 4 kk ja saanut pelkkää rintamaitoa tähän asti. Syntymäpaino oli alle 4 kg. Painoa on tullut tasaisesti, painokäyrä menee kyllä +1:llä koko ajan eli vauva on pyöreäposkinen ja " hyvinsyöneen näköinen" . Ystäväni päivittelee asiaa usein ja väittää tosissaan, että äidinmaito lihottaa ja että kannattaisi antaa kiinteitä mahd. pian. Nimenomaan siinä tarkoituksessa, että vauva hoikistuisi. Hänen teoriallaan kiinteät pitävät nälän tunteen pidempään poissa ja lapsi syö harvemmin -> laihtuu. Voiko tosiaan vauvaa imettää ns. liikaa ja saada äidinmaidolla lihomaan ylimääräistä? Luulin, että imetys pitäisi tapahtua lapsentahtisesti ja niin olen tehnyt.

Olen ihmeissäni, sillä ajattelin jatkaa täysimetystä 6 kk ikään saakka, mutta nyt saan kuulla arvostelua, että sillä konstilla lihotan lapseni vielä entisestään. Kertokaa jotain faktaa, jos vaan tiedätte asiasta. Kiitos!

Vierailija
5/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa terveydenhoitaja joka jo jäi eläkkeelle sanoi että siitä ei ole mitään haittaa jos äidinmaidolla lihoo koska vauva hoikistuu kun siirrytään kiinteisiin. KOrvikelapsilla on eriasia koska ne kilot tuppaavat jäämään.

Ja ainakin meillä kävikin näin.

Vierailija
6/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi saattaa alkaa hoikistumaan 6kk-12kk välillä, kun alkaa liikkumaankin enemmän. Itse olin tyytyväinen, kun poikani oli +10 käyrällä. Sairasti sitten muutaman viikon ja jo paino tippui. On hyvä, että pienellä lapsella on vähän varaa laihtua jos sairastaa. Hoikalla tytölläni (-10 käyrällä) sairastelu vei enemmän yleiskuntoa alaspäin. Nyt olen onneksi saanut hieman lihotettua takaisin. Nauti vaan imetyksestä edellen. Mulla imetys jatkuu. Poika on 1v 1kk vanha ja toista kertaa flunssassa. Tippunut nyt -5 käyrälle.

Vierailija
7/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa, mikä idiootti taas -4-

Vierailija
8/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän sitä ylli pliis pyydän, onko se niin paljon pyydetty? -4-

Vierailija
9/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkse kuulukin olla niin?

Vierailija
10/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä herran tähden kuuntele joutavia jorinoita liikalihavuudesta noin pienen vauvan kohdalla. Jos itse haluat imettää vauvaasi 6 kk asti, jos imetys sujuu hyvin eli molemmat nautitte siitä ja maitoa tulee riittävästi - ja sitähän tulee kun luotat itseesi ja syöt itse riittävästi ja pidät itsestäsi huolta - se on parasta ravintoa mitä alle puolen vuoden ikäiselle vauvalle voi antaa. LUOTA ITSEESI JA MITÄ SYDÄMESI JA JÄRKESI SINULLE SANOO.

Vierailija
11/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minull on kuopuksen kanssa nyt täysimetystä takana 5,5kk ja parin viikon päästä on tarkoitus juhlistaa pienen 6kk päivää maistamalla ensimmäinen lusikallinen kiinteitä! Meillä tyttö syntyi isokoisina (vähän alle 4,5kg) ja joka puolelta kuuli voivottelua että kauaa ei rintamaito riitä noin isolle lapselle. Heti ensimmäiseen äännähdykseenkin äitini olisi ollut Tuttelia työntämässä!

Lapsi on kasvanut +2 käyrää, nyt viimeaikoina tippunut +1:lle. Tyytyväinen on ollut, joten ilmeisesti ravinto on ollut riittävää. Itse olen tyytyväinen että imetys on sujunut näin hyvin ja uskon että lapseni on saanut parasta mahdollista ruokaa. Näin vaikka meiltäkin löytyy tuttuja jotka ovat tytön kokoa kauhistelleet. Tosin samaiset tutut kauhistelivat aikanaan pienikokoista esikoista joka kasvoi omaa -2 käyrää tasaisesti. Silloin maitoni oli liian rasvatonta, nyt taas turhan rasvaista...

Vierailija
12/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vastaavasti liian laiha vauva saa aliravitun lapsen leiman. Hullua on myös se, että vauvan ollessa muutaman kuukauden " maito lihottaa ja kannattaa siirtyä kiinteisiin" . Mutta auta armias, jos erehdyt imettämään yli vuoden ikäistä, sitten maito onkin jo " ihan litkua, eikä siinä ole mitään ravintoaineita enää jäljellä" . Tosi loogista ;-).

Vierailija
13/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sitä päivittelyä miten on paksut kädet ja posket ja taitaa se olla ruoka-aikana kotona (no missäs muualla ;)). Sitten kun kiinteät aloitettiin ja maidon osuus väheni niin kummasti alkoi posket kaventua, nyt on hoikka 1-vuotias. Ja samat ihmiset päivittelee että eikös se saa ollenkaan ruokaa kun on noin muuttunut.

Annetaan vauvojen olla niin palloja kuin ovat! Ne ylimääräiset (?) pyöreydet lähtee tosi nopeasti pois kun vauva lähtee liikkeelle.

Vierailija
14/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan luonnollinen ruokintatapa tuomitaan vääräksi, koska lapsi LIHOO?!?

Vierailija
15/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidolla ruokitut lapset on useimmiten tosi pulskia aluksi, mutta sitten, kun lähtevät liikkeelle, hoikistuvat kovasti. Kumpikin on ihan luonnollisia kehonmalleja. :) Korvikkeella ruokitut vauvathan yleensä tuppaavat olemaan pulskia pidempään. Syynä on se, että äidinmaito muuttuu lapsen tarpeiden mukana, korvike on aina sitä samaa tukevaa tavaraa.

Luottakaa vähän luontoon, se on hoitanut homman kunnialla meidänkin kohdalla jo parin miljoonan vuoden ajan.

Vierailija
16/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalikokoinen vauva hän oli. Toinen lapsi oli

samalla ruokavaliolla 0-käyrällä.

Nyt molemmat ovat paino-pituus -suhteen 0-käyrällä,

kun ikää on 5 v. ja 3 v.

Äidinmaito ei lihota! Päinvastoin, rintaruokitut ja

pulleat vauvat eivät kärsi isompana liikalihavuudesta.

Sen sijaan laiha vauva saattaa kompensoida isompana

vauvana kärsimäänsä aliravitsemusta lihomalla

hallitsemattomasti.

Vierailija
17/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että lapsi on hyvinkin pieniruokainen, mutta hän kasvoi hyvin ja oli terve, joten en huolestunut. Hän oli jopa aika pulleakin, mutta ei lihava; vaan 0-käyrällä.

Vasta kun lopetin imetyksen kokonaan (1,5 kk:n iässä), lapsi alkoi syödä valtavia annoksia kiinteää ruokaa. Kaikki maistui ja upposi.

Uskon oman kokemukseni perusteella, että äidinmaito on parasta ravintoa lapselle ja tarjonta vastaa kysyntää.

Hassua, että jos vauva on pienikokoinen, sanotaan, että äidinmaito ei riitä hänelle, vaan tarvitaan lisäruokaa.

Jos vauva on iso, sanotaan, että äidinmaito ei riitä, koska vauva on niin iso, vaan tervitaan " tukevampaa" ruokaa, esim. velliä.

Kenelle se äidinmaito sitten on tarkoitettu ja riittää?

Vierailija
18/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vauvojakin jo laihdutettava onkin sitten eri asia. Minulla kaksi ekaa lasta syntyneet aikana jolloin vielä kiinteiden aloittamis ikä oli tuo 4kk ja esikoiselle aloitettiin jo 3kk iässä lääkärin suosituksesta. Lapset ovat hoikkia ja olivat myös hoikkia vauvoja ja painot menneet toisella o käyrällä ja toisella -10 käyrällä. Aina olen joutunut olemaan huolissani siitä että ovat niin hoikkia ja tuputtamaan ruokaa kun eivät söisi kunnolla. Kuopus taasen on täysimetetty 6kk ja senkin jälkeen 1v9kk ikään asti jolloin ei juuri muu ruoka maistunut. Hän on plussa käyrillä kulkeva pullero -pallero joka jaksaa aina hymyillä ja on iloinen vesseli jolle ruoka maistuu myös nyt kun imetys on lopetettu. Nyt kohta 2v. ja on kyllä tuhti poika sisaruksiinsa verrattuna mutta en usko että siitä on hänelle mitään haittaa. päin vastoin on ollut täysin tervekkin koko ikänsä toisin kuin sisarukset.

Vierailija
19/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hassua, että jos vauva on pienikokoinen, sanotaan, että äidinmaito ei riitä hänelle, vaan tarvitaan lisäruokaa.

Jos vauva on iso, sanotaan, että äidinmaito ei riitä, koska vauva on niin iso, vaan tervitaan " tukevampaa" ruokaa, esim. velliä.

Kenelle se äidinmaito sitten on tarkoitettu ja riittää?

Vierailija
20/24 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset ihmiset, jotka sanovat vauvaa lihavaksi ja antavat ohjeita vauvan laihduttamiseen, ovat kadottaneet todellisuuden tajun. anna lapsellesi edellen rintamaitoa ja unohda kommentit lapsesi lihavuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan