Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehdotus, miten valtio voisi ehkäistä työuupumusta

Vierailija
07.06.2023 |

Työuupumus yleistyy vauhdilla. Lähipiirissäni on useita ihmisiä, jotka ovat sairastaneet työuupumuksen tai sairastavat sitä parhaillaan. Sitäkin useampi oireilee siihen malliin, ettei hyvältä näytä. Kaikkia lähipiirini työuupuneita yhdistää se, että työnantaja vaatii liikaa ja antaa aivan liian vähän joustoa. Työnantaja voisi koska tahansa päättää toimia toisin, mutta sen sijaan jatketaan sellaisella mallilla joka saa työntekijät uupumaan. Palautteita työpaikoilla ei kuunnella.

Kun työntekijä lopulta uupuu täysin, vaihtoehtoina ovat pitkä saikku tai irtisanoutuminen. Saikuttajien pitää saada lääkäri kirjoittamaan paperiin, että he ovat sairastuneet masennukseen. Tällöin Kela suostuu maksamaan korvauksia, ja saikun jälkeen palataan takaisin samaan työpaikkaan kunnes uuvutaan hiljalleen uudestaan. Irtisanoutuneet puolestaan joutuvat työkkärin myllyyn, lähettelevät pakon sanelemana työhakemuksia joka kuukausi, keksivät erinäisiä tarinoita sille minkälaista työtä haluaisivat tehdä, ja pelkäävät että joutuvat joko oikeasti sinne töihin uupuneina, tai että napsahtaa karenssi ja joutuvat toipumaan uupumuksestaan ilman mitään tuloja.

Ratkaisuehdotukseni on, että kun työuupumus todetaan, tästä napsahtaisi automaattisesti pitkä sairasloma, vaikka puoleksi vuodeksi, ja työnantaja joutuisi maksamaan täyden palkan koko tuolta ajalta. Olen normaalisti hyvinkin yrittäjämyönteinen ihminen ja kannatan veronkevennyksiä, ja olen useammin työnantajan kuin työntekijän puolella. Mutta tässä asiassa minä näen, että työnantajien huonot ja uuvuttavat toimintamallit pitäisi saada kitkettyä lopullisesti pois. Kun työnantajaa uhkaisi puolen vuoden palkanmaksu sellaiselle työntekijälle joka ei tee tuottavaa työtä ollenkaan, uskon, että silloin työnantaja löytäisi helpommin kannustimia miettiäkseen, miten työntekijöiden uupumista voitaisiin välttää. Tällöin ei teetettäisi palkattomia ylitöitä, ei peruttaisi luvattuja lomia, ja käsiteltäisiin työntekijöiden lomatoiveet pikaisesti eikä vasta suunnitellun loman alkua edeltävänä päivänä.

Moni työnantaja onneksi ymmärtää jo nykyään, miten tärkeää on ehkäistä varhaisessa vaiheessa työntekijöiden uupumiset. Mutta olen saanut siitä tarpeekseni, kuinka moni työnantaja ei edelleenkään ymmärrä tätä, ja kuinka moni johtaja näyttää nauttivan siitä kun saa käyttää valtaa ja kyykyttää alaisia. Jokaisen työnantajan olisi hyvä ottaa nollatoleranssi työuupumisten suhteen, ja jos yksikin työntekijä uupuu, katsoa silloin peiliin ja korjata ongelmat. Samoin jokainen työnantaja voisi saada hyvän kannustimen seurata, kuinka moni työntekijä uupuu saman johtajan alaisuudessa, ja miettiä johtajan irtisanomista jos uupuneiden alaisten lukumäärä kasvaa liian suureksi.

Mielipiteitä tästä ehdotuksesta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi avokonttorit pois.

Vierailija
2/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiksi avokonttorit pois.

Avokonttorit eivät sovi kaikille, mutta ainakaan itse en ole kokenut niitä ongelmalliseksi. Jos työnantaja tarjoaa vastamelukuulokkeet, jos toimistolta löytyy vetäytymistiloja, ja jos on vapaa etätyökäytäntö niin ne auttavat jo paljon. Mutta toki koska tutkimuksetkin puhuvat avokonttoreita vastaan, niin jotain selviä ongelmiahan niissä on.

Tämä kuitenkin koskettaa vain toimistotyötä tekeviä. Monet uupuneet ovat työskennelleet mm. hoitoalalla, jossa uupuminen on aiheutunut kovan työmäärän lisäksi siitä, ettei työnantaja kuuntele toiveita vaan haluaa mieluummin kyykyttää. Niissä tilanteissa ongelman juurisyy lienee työnantajan asenteessa, ja siinä että ollaan liian tottuneita siihen, että aina joku on poissa töistä uupumuksen takia, ja halutaan nähdä ongelma itse työssä sen sijaan että katsottaisiin peiliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli säällinen kohtelu työntekijöille, noin lyhyemmin.  Totta kai asiaa, mutta työntekijätpä äänestivät itselleen mieluummin huonoa kohtelua! 

Vierailija
4/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus ei ole tauti eikä lääkäri voi kirjata sitä syyksi sairauslomaan. Itse olen nyt osa-aikasairauslomalla ja olen tähän todella tyytyväinen. Syynä oli joku masennus tms. Oikea syy on se että painoin 110 lasissa ja ilmoitin työnantajalle mitä asioita tarvitsen jotta selviän töistä. En saanut tarvitsemiani asioita ja nyt sitten tehdään 60 prosenttisesti hommia. Syy on ainakin omasta mielestäni vaikutusmahdollisuuksien puute, paine tehdä työ hyvin ja kiire. Kiire on helpottanut mutta niin on yhtiön liikevaihtokin pienentynyt. Olisi ehkä kannattanut investoida ajoissa.

Vierailija
5/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös eduskunta juuri ehdottanut irtisanomisen helpottamista. eipähän uuvu ihmiset sitten enää töissä, kun saavat potkut

Vierailija
6/6 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei myöskään syystä tai toisesta halua sanoa pomolleen, että töitä on liikaa. Pelätään potkuja, toivotaan ylennystä tai ollaan vaan luonnostaan tunnollisia suorittajia.