Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko poismuuttaneille opiskeleville lapsillenne rahaa kuukausittain

Vierailija
07.06.2023 |

Ja minkä verran?
Minä avustan noin 500€ kuussa ja suurimmat hankinnat ostan. Nuori on 20.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan puhelimen netteineen, ostan ruokaa yms. Kalusteita ja ruoanlaittovälineitä ostin aluksi ja maksoin takuuvuokran. Niin paljon autan kun pystyn.

Ai niin, myös vakuutukset maksan.

Vierailija
22/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi antaisin, kun hän saisi itse omaa opintotukea? Ei minulla olisi ollut varaa antaa satasia jokaiselle opiskelevalla nuorelleni.

Maksettiin kotimatkat, vaatteet, puhelin ja jonkun verran annettiin ruokarahaa. Hyvin ovat oppineet tulemaan toimeen omillaan.

Jossain perheissä se avustaminen on osa pitkäjänteistä suunnittelua, jolla pienennetään tulevia perintöveroja. Jos vanhemmat on rahoissaan ja perintöverolaskuri antaa rumia tuloksia, niin voi olla ihan järkevää jeesiä lapsia siinä vaiheessa, kun heillä on omat tulot vielä pienet.

Me autettiin alkuun, kun lapsi oli opintotuen varassa. Ei hän jäänyt meidän almujen varaan lekottelemaan. Hän pääsi yli 4000€/kk palkoille jo 21-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen niitä jotka potkivat jälkikasvunsa pois kotoa heti kun voivat ja jättävät oman onnensa nojaan.

Vierailija
24/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 300€/kk ja äiti maksaa joskus jonkun kalliimman laskun. Puhuttiin, että ensi vuodeksi hakisin sen sijaan opintolainaa.

Vierailija
25/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme.

Jos ei opintoraha, opintolaina ja asumistuki riitä, saa käyttää säästöt, yrittää saada töitä ja viime kädessä hakea toimeentulotukea.

Kotona olemme yrittäneet antaa mallin siitä, että elintasoa ei välttämättä ole syytä nostaa määräänsä enempää, vaikka varaa olisikin. Taloudellisesti hankalina aikoina ei tarvitse välttämättä tinkiä paljoa, jos perusmenot ovat jo lähtökohtaisesti alhaalla.

Vierailija
26/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan 300€/kk ja äiti maksaa joskus jonkun kalliimman laskun. Puhuttiin, että ensi vuodeksi hakisin sen sijaan opintolainaa.

Ja olen siis opiskellut aika pitkäön, kun tuli välissä vähän ongelmia.

Vierailija
27/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tukenut senttiäkään sen jälkeen kun täytti 18. Ihan itse hankkikoot rahansa käymällä töissä tai kelan tukia nostamalla

Vierailija
28/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Saa opintotukea ja asumistukea.

Vierailija
29/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa meiltä kuukausittain summan joka yhdessä asumistuen (330€/kk) kanssa kattaa hänen vuokransa ja jää hieman ylikin. Se+opintotuki riittänyt hällä ns elämiseen, koska vuokransa sisältää myös veden, sähkön ja nettiyhteyden.

Hänelle tulee myös isompi lähetys Prismasta säännöllisesti ovelle, maksamme myös YTHS:n maksut+kännykkälaskun ja jos jotain "erityistä" olisi hankittavana, eipä ole oikein ollut ja aloittaa kesän jälkeen 3.vuoden yliopistossa.

Ei siis ole tarvinnut nostaa opintolainaa eikä koskea omiin säästöihinsä.

Toi Prisma on hyvä vinkki. Kiitos.

Eipä kestä, samalla saa äiti hieman "äiteillä", ainakin minä nautin siitä, keräämällä kärryyn ns kunnon ruoka-aineksia (toki hän itse kommentoi ottaako esim.kanan fileitä vai paistijauhelihaa vai peräti kumpaakin jne) ja loimulohta laitan aina.

Vierailija
30/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Synttäri - ja joululahjarahaa annan mutta en muuten. Tärkeintä minulle on ettei lapsi joutuisi ikinä talousongelmiin, joten olen pyrkinyt varmistamaan että oppii rahan arvon ja säännöstelyn heti itse.

Vierailija
31/31 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

190 euroa kuussa voi antaa rahaa. Kannattaa maksella ennemmin niitä heidän kulujaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän