Maksoin kalliin koulutuksen, piti vielä ruuat tarjota
Mua on vaivannut tämä asia jo jonkun aikaa.
Olen yrittäjä, tilasin Helsingistä meille kouluttajan firmaan. Asun aika syrjässä, eikä tässä lähellä ole kauppoja tai lounaspaikkoja.
Koulutus kesti 6 tuntia, mutta kouluttaja oli jo heti tunnin myöhässä vaikka tuli omalla autollaan ja hänellä siis oli tiedossa miten pitkä matka on ja missä firma on.
Oletin, että koska itse olen maksava asiakas niin hänellä olisi edes omat eväät mukanaan. En ainakaan itse ole koskaan mennyt töihin minnekään firmaan odottaen että sieltä ruuat tarjotaan vielä.
No yllätys olikin suuri kun aloin itse pitää ruokatuntia, niin tällä kouluttajalla ei ollut mitään ruokaa mukana, ja teki niin pahaa katsoa toista nälissään että toki sitten annoin hänelle osan eväistäni. Eväät oli minullakin sillä kertaa vaan lähinnä aamulla pikaisesti väsätyt voileivät niukoilla täytteillä ja jotain muuta pientä, joten vähän kehtuutti vielä puolet niistä antaa.
Hölmistyin jotenkin vähän, en ollut ajatellut että kalliin koulutuksen lisäksi minun kuuluu vielä lounaat tarjota ja kun tässä ei tosiaan mitään lounasravintolaa vieressä ole. Kahvit kyllä tottakai olin valmistunut keittämään.
Kumpikos tässä nyt oli idiootti, minä vai kouluttaja joka tuli tänne nälissään ja ilman minkäänlaista välipalaa?
Kommentit (20)
Älä ikinä anna konsulteille rahaa.
Jos minä olisin se kouluttaja, olisin ehkä kuvitellut käyväni lounaalla jossakin paikallisessa ravintolassa tavalliseen tapaan. En olisi uskonut saavani ruokaa maksavalta asiakkaalta.
Tunnin myöhästyminen tai jopa peruuntuminen kokonaan voi johtua mm. lentojen myöhästymisestä. Sait kuitenkin ohjelman mukaisen 6 tunnin koulutuksen.
Olen itse joskus järjestänyt noita koulutuksia, ja kyllä mm. kuljetukset lentokentältä koulutuspaikalle on sovittu erikseen.
Ai. No olisin sanonut, että käy etsimässä itselleen lounaspaikan, palkkaa ei tule lounasajalta, eikä myöhästymisestä. Sattuipa kerrankin sopivasti, että ei ollu ruokarajoitteita.
Fiksut osaavat hoitaa omat ruokailunsa työmatkoilla. Muut eivät. Kyllä kouluttajan velvollisuus olisi ollut ruokailumahdollisuus selvittää.
Kouluttaka sai varmaan vielä päivärahat tai ainakin ryokarahat matkastaan.
Siis kouluttaja sai varmaan ruokarahan tai päivärahat matkastaan. Ne on tarkoitettu ruokailuihin.
Miten asiaan liittyy se, että asut syrjässä? Miten se liittyy firmaasi millään tavalla?
Joku tupperware-kouluttaja nyt ei maksa mitään johonkin pilipali-"firmaan". Suuri yritysjohtaja on nyt tainnut nähdä unta jostain suurista koulutuksista.
Jos ap tilasi kouluttajan, samassa yhteydessä on tapana sopia myös lounas- ja kahvitauot ja tarjoilut. Esim. kerrotaan, että lähistöllä on tai ei ole lounaspaikkoja tai edes kauppa, josta voi ostaa jotain.
Jos asuu jossain metsän sydämessä, niin on vähintään kohteliasta varautua tarjoamaan edes voi leipä, jos ei vaivaudu etukäteen varoittamaan, että lounastunnilla joutuu todellakin metsästämään itse paistinsa.
Tämähän meni oppikirjan mukaan. Ensin yrittäjällä on rahat ja konsultilla kokemusta, konsultoinnin jälkeen konsultilla on rahat ja yrittäjällä kokemusta.
Ei pärnäsen korjaamoon kaivata konsultteja pyörimään jaloissa
Olisin palvelua tilatessa kertonut, jos firmassa ei ole henkilökuntarvintolaa tai lähellä mitään ruokapaikkaa. Se, että toinen on myöhässä osoittaa huonoja käytöstapoja. Myyjä on aina ajoissa.
Ap,sä olet niin tyhmä ettei ole ihme ettet pärjää yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Ap,sä olet niin tyhmä ettei ole ihme ettet pärjää yrittäjänä.
Kiitos, mutta oikein hyvin pärjään. Lomaakin pidän ihan reilusti tässä kesän aikana. Tienaan sopivasti, sen verran että teen töitä vain kolmena tai neljänä päivänä viikossa :D Mutta sinähän sen tiesit?
Olen käynyt sadoissa yrityksissä kouluttamassa, Myös metsien keskellä. Kahvilla on pärjätty, ja harvoin on tarjottu lounasta. Kuuden tunnin koulutuspäivänä en lounasta edes tarvitse, en edes välipalaa.
Kumpikaan teistä ei ollut idiootti. Joskus on kaikenlaista epätietoisuutta, kun ei ole mikään rutiinikoulutus vanhassa tutussa paikassa.
Se että asun/firma on syrjässä liittyy sillä lailla että tässä lähellä ei ole lounaspaikkaa tai kauppaa, sen tiesi myös kyllä kouluttaja.
Hän tuli firmansa autolla tänne, ja oli silti tunnin myöhässä. Oltuaan yli puoli tuntia myöhässä soitin hänelle, ja silloin vasta selvisi että on niinkin paljon myöhässä. :)
En ollut kerennyt ajatella mitään pitopalvelua firman lounastauolle ja aikataulun piti olla klo se ja se joten ajattelin ettei siinä ehdi käyttää pelkästään syömiseen yli tuntia, kun olisi mennyt jo lähimpään ruokapaikkaan se puoli tuntia ajoa yhteensä. Mutta jatkossa siis tietää että pitänee varata myös kouluttajalle lounaat, vaikka varmasti tosiaan saa jo töidensä puolesta tähän rahat.
Yrittäjä kirjoitti:
Se että asun/firma on syrjässä liittyy sillä lailla että tässä lähellä ei ole lounaspaikkaa tai kauppaa, sen tiesi myös kyllä kouluttaja.
Hän tuli firmansa autolla tänne, ja oli silti tunnin myöhässä. Oltuaan yli puoli tuntia myöhässä soitin hänelle, ja silloin vasta selvisi että on niinkin paljon myöhässä. :)
En ollut kerennyt ajatella mitään pitopalvelua firman lounastauolle ja aikataulun piti olla klo se ja se joten ajattelin ettei siinä ehdi käyttää pelkästään syömiseen yli tuntia, kun olisi mennyt jo lähimpään ruokapaikkaan se puoli tuntia ajoa yhteensä. Mutta jatkossa siis tietää että pitänee varata myös kouluttajalle lounaat, vaikka varmasti tosiaan saa jo töidensä puolesta tähän rahat.
Pitopalvelua🤣
No myöhästymisestä varmaan olisi pitänyt vähän jutella, mutta kyllä kai kouluttajalla on ollut oletus, että siellä joku lounasravintola löytyy. Eli kun sovitte koulutuksesta, niin olisi varmaan ollut sinulta ihan kohteliasta mainita jos näin ei kerran ole. Ihan oikein teit kun tarjosit jotain evästä.
Jotenkin tuntuu siltä, että yrittäjällä pitäisi omalta osaltaan olla homma paremm8n hallussa selviteltävien asioiden suhteen. Enkä usko, että oikea yrittäjä tulis vauvapalstalle kyselemään "kumpikos tässä nyt oli idiootti". Nou nou...
Soopaahan tämä on, mutta hauska aloitus. Kuka konsultti edes koskisi pitkällä tikullakaan joihinkin "pikaisesti väsättyihin voileipiin niukoilla täytteillä"
KUKAAN vieras ei tule syömään toisen itsetehtyjä eväitä. Konsultit on yleensä reippaita ihmisiä, jotka kyllä saavat kysyttyä tai jopa mapsista tsekattua missä on lähin kauppa.
HÖPÖ HÖPÖ.