Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia parodontiitista?

Vierailija
06.06.2023 |

Minulla todettiin hiljattain, vakava tulehdus oli ja poskihammas poistettiin. Sairaus on kohdallani jo erittäin paha, ja tuhonnut jo paljon leukaluuta. Olen kuitenkin vielä suht nuori, enkä ole huomannut vielä mitään hampaiden heilumista. Kellään kokemuksia kauanko omat hampaat ovat kestäneet suussa, hyvällä hoidolla?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla on leukaluussa katoa?

Vierailija
2/15 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sinulla on leukaluussa katoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole leukaluussa katoa lainkaan. Sen sijaan hammaskaulat paljaana, osittain hyvin syvältä. Eilen juuri hl sanoi, että kyllä niitä sitten vuosien mittaan täytyy poistaa... *kele*. :( Ja olen hoitanut hampaitani hyvin. Ilm. syynä lääkityskokeilut (aloitettu useita vuosia sitten) ja nykyinen lääkitys, arveli hl. Sitten vaan hyvää hampitahnaa ja vielä parempaa hoitoa.

Vierailija
4/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on omat hampaat on 95-vuotias. 

Vierailija
5/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sen voi nähdä että on "tuhonnut leukaluuta"? tunsitko itse mitään kipua tai kolotusta luussa?

Vai panoramakuvausko,  vai mikä kertoo?

Vierailija
6/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oiretta tähän liittyy? Itselläni on kipua hampaissa, mutta syytä ei löydy röntgenilläkään. Näkyykö tuo röntgenissä?

Vierailija
7/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on paradontiittia kun oikein tutkitaan. 

Vierailija
8/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on paradontiittia kun oikein tutkitaan. 

Paradontiitti on uusi hammaspeikko jolla ihmisiä pelotellaan. Yksityisellä hammaslääkärillä todetaan alkava paradontiitti ja siitä pitkäkestoinen hoitojakso. Puolenvuoden välein tarkastus ja 2-3 kertaa vuodessa hammaskivenpoisto 200€/kerta. Siinä on maksava asiakas koukussa. Ennen kun kävi hammaslääkärillä tarkastuksessa niin samalla reissulla poistettiin hammaskivi, paikattiin reikä ja kerralla oli leegot taas kunnossa. 

Vierailija
9/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyisin on hyviä tekohampaita :)

Vierailija
10/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jynssännyt liian kovaa painaen ienrajat sähköharjalla? Siitä voi tulla.

Vierailija
11/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta paradontax hammastahnaa. 

Vierailija
12/15 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain itsekin juuri saman diagnoosin. Ilmeisesti lievä, oireina vain ientulehdus ja hammaskivi sekä syventyneet ientaskut. tätä on seurattu noin 4 vuotta, nyt siis vasta sain tietää nimen sairaudelle. Hoidoksi tuli nyt purskuttelua jollain hoitavalla suuvedellä, aitä lyhyt kuuri ja sitten pidmepi (kuukausien) kuuri lääkehammastahnaa. molemmat apteekkitavaraa ja ns. tiskin alla piilossa: pitää osata kysyä oikealla nimellä.  Suuhygienistillä pitää käydä vuosittain. Ilmeisesti sairauteni ei ole kovin paha, koska seuraava hammaslääkäri on vasta 2,5 vuoden kuluttua. Suuhygienisti siis tätä seuraa nyt. Ihan hyvä, että näin varhaisessa vaiheessa puututaan, mutta olisin toivonut, että olisi silloin 4 vuotta sitten jo sanottu että ientulehdus on parodontiitin ensimmäinen oire. Oletan, että tässä on kyse myös yhteiskuntamme ylimedikalitoitumisesta, mutta ihan sama. hoidan mielelläni hampaitani. olen suuressa riskissä suun tulehduksille, koska hengitän suun kautta ja painan sähköhammasharjalla ikeniä liikaa, mutta näillä mennään.

Tuntuu myös siltä, että toiset hammaslääkärit ovat tämän suhteen vähän pikkutarkempia kuin toiset.

Vierailija
13/15 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
14/15 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin säännöllisesti hammastarkatuksissa, kunnes umpikiero hammaslääkäri totesi parondoniitin ja kertoi leikkaavansa leikkasi mädät kudokset pois. Leikatessaan oikein siunaili ääneen tyyliin hyh-hyh. Itse en ollut huomannut suussa mitään oireita tai ongelmia. Leikkauksen jälkeen HML teki sillan kahden hampaan välille. Tuplalaskutuksen jälkeen vaihdoin lääkäriä ja uusi HML kysyi miksi mulle on silta kahden hampaan välillä, kun ei nähnyt sille mitään syytä. Kerroin parondoniitista, mihin uusi HML ei vastannut mitään. Oletan että uusi HML huomasi että entinen oli kusettanut. Pari vuotta myöhemmin silta oli kulunut ja otettiin pois. Ei mitään oireita ikinä koskaan. Eli ensimmäinen HML taisi kusettaa.

Vierailija
15/15 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuvedet taas tuhoavat hyvää bakteerikantaa ja altistaa syöville lukeman mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän