Poisoppimishoidosta apua koronan aiheuttamaan tinnitukseen?
Nyt joitain neuvoja mitä olisi tehtävissä koronan aiheuttaman korvamadon hoitamiseen? On käynyt selväksi, että vaiva on tullut jäädäkseen, ja tässähän vähitellen tulee hulluksi ilman jonkinaseista lievitystä. Helsinki Ear Instituten kautta kuulin poisoppimishoidoista, jollaisia myös Suomen tinnitusyhdistys suosittelee, onko näistä ollut kenellekään apua? Puhutaan kuitenkin sadoista euroista kuussa, joten hoidon olisi syytä tepsiä. Olen yksinhuoltaja, kuitenkin vaivani on sen verran paha että seuraavaksi varmaan puuttuvat lastensuojeluviranomaiset, elle tässä jotenkin saa elämäänsä kasaan. Kokemuksia?
Kommentit (61)
Mulla on tinnitus niin pahana että mielessä on käynyt jopa päivieni päättäminen. mulla se alkoi melusta, koronan aikana voimistui myös.
Toinen korva humisee lujaa ja sitten kuuluu semmoista sirisevää katkonaista korkeataajuusääntä. Toisinaan se paikantuu korvaan välillä tuntuu kuin pään alueelle.
Ääni on kuin jatkuvaa kiusaa ja raastaa minua.
Mulla on mennyt keskittymiskyky ja teen paljon enemmän virheitä keskittymistä vaativissa tehtävissä.
Ikävimmäksi vaivan tekee että tinnitusääni on ns reaktiivinen ja se ikäänkuin kilpailee ympäristön äänen kanssa jos sitä yrittää peittää. Mitkään kohinakojeet ynnä muut ei peitä sitä eikä auta. Apua olen yrittänyt hakea, suurin osa on vain ihmisen syyllistämistä et se on varmaan toi sun mielenterveys joka pahentaa tinnitusta et ilmeisesti siihen ei saa reagoida yhtään että se vituttaa tai masentaa. Olen kuunnellut ääniterapioita eli taustalla kokoajan jotain ääntä jo yli vuoden ja jos ne auttaisi niin kai ne hitto auttaisi.
Voi olla että lähden täältä ennenaikaisesti. Alussa oli jotain tottumista, mutta tuntuu että ajan myötä kuulo-ongelmat vaan pahenee. Jos tinniä ei olisi en puhuisi näin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli tinnitusta jo ennen koronaa ja tokan tartunnan jälkeen tuli uusia ääniä useampi ja ne vaihtelevat. Vanha iiiii ääni katosi toisesta korvasta uusien tieltä mutta toiseen jäi.
Siis ekasta taudista ei tullut tinnitusta, aiemmin jo oli ja eka ei vaikuttanut mitenkään, toka sairastamiskerta sitten toi uusia tinnitusääniä mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tinnitus niin pahana että mielessä on käynyt jopa päivieni päättäminen. mulla se alkoi melusta, koronan aikana voimistui myös.
Toinen korva humisee lujaa ja sitten kuuluu semmoista sirisevää katkonaista korkeataajuusääntä. Toisinaan se paikantuu korvaan välillä tuntuu kuin pään alueelle.
Ääni on kuin jatkuvaa kiusaa ja raastaa minua.Mulla on mennyt keskittymiskyky ja teen paljon enemmän virheitä keskittymistä vaativissa tehtävissä.
Ikävimmäksi vaivan tekee että tinnitusääni on ns reaktiivinen ja se ikäänkuin kilpailee ympäristön äänen kanssa jos sitä yrittää peittää. Mitkään kohinakojeet ynnä muut ei peitä sitä eikä auta. Apua olen yrittänyt hakea, suurin osa on vain ihmisen syyllistämistä et se on varmaan toi sun mielenterveys joka pahentaa tinnitusta et ilmeisesti siihen ei saa reagoida yhtään että se vituttaa tai masentaa. Olen kuunnellut ääniterapioita eli taustalla kokoajan jotain ääntä jo yli vuoden ja jos ne auttaisi niin kai ne hitto auttaisi.Voi olla että lähden täältä ennenaikaisesti. Alussa oli jotain tottumista, mutta tuntuu että ajan myötä kuulo-ongelmat vaan pahenee. Jos tinniä ei olisi en puhuisi näin.
Hei tinnitukseen voi joskus tarvita mielialalääkkeitä, voi olla tosi veemäinen vaiva. Älä luovuta ennenkuin kokeilet noita,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt korvalääkärillä, onko otettu kuulokäyrä?
En maksaisi mistään höpöhöpöhoidoista mitään. Kokeile peittää tinnitusta kohinalla tms äänellä, itse tykkään kuunnella sateenropinaa. Näitä löytyy ainakin youtubesta.
Moi. Kuulokäyrä normaali. Ei kuulonalenemaa. Yksi korvalääkäri sanoi että asian kanssa on vaan elettävä. Toinen suositteli poisoppimishoitoa. Ilmeisesti kaikki ei vanno tuon metodin nimeen.
Siis tinnitushan ei häviä minnekään millään poisoppimishoidoilla, sinun pitää vaan alkaa kiinnittää huomiota muualle, ja jättää tinnitus huomiotta. Taustakohina tai joku musiikki auttaa viemään ajatuksia muualle. Itsellänikin on tinnus koko ajan, mutta en kiinnitä siihen huomiota muuten kuin sitten, kun se tulee puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
https://apotekos.com/fi/blogi/kuinka-tunnistaa-kehon-raudanpuute/
Tässä vielä yksi artikkeli, jossa korvien soiminen on listattu raudanpuutteen oireeksi.
Ikävää, jos täällä on joku skeptikko, joka ei voi uskoa, että kaikilla korvien soiminen ei ole lopullista, vaan oireesta voi päästä eroon nostamalla rauta-arvoja.
Mun tinnitus alkoi yhtäkkisesti rock-konsertin jälkeen 80-luvulla. En kuullut pariin viikkoon juuri mitään ja korvat soivat kuin palosireeni. Korvani soivat yhä (miedosti), en kuule sitä, ellen ala kuuntelemaan. Meinaatko, että tämän korjaa rautapillerit?
Siis tinnitus voi johtua kuulovauriostakin. Liiallinen äkillinen melu voi aiheuttaa pysyvän kuulovaurion ja tinnituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinnitus on mm. raudanpuutteen oire. Infektioista aiheutuu rautatason laskua.
Jos sinulla oli jo lähtöjään huonot rauta-arvot, niin korona saattaa romahduttaa tason.
Eli mittauta ensin tulehdustarvot ja ferritiini. Jos ferritiini on alle 50, niin useamman kuukauden rautatankkaus todennäköisesti tuo helpotusta tinnitukseen.
Jos ferritiini on alle 30, ovat rautavarastosi tyhjät.
Oletko käynyt lääkärissä tinnityksen vuoksi? Onko lääkäri ehdottanut heboglobiinin ja ferritiinin mittausta?
Jos suurimman osan tinnituksen katsottaisi johtuvan raudanpuutteesta, eiköhän siitä oltaisi kuultu jo kaikkialla.
Todella kehno, silkkaan oletukseen perustuva argumentti. Yritäppäs uudestaan ilman konditionaaleja ja mielellään vielä tieteeseen perustuvaa faktaa.
Tämä on maailmalla hyvin puhuttu aihe, koska se on aika yleinen koronan jälkeen saatu vaiva.
Meillä vain THL mainosti, että kyllä kannattaa sairastaa korona, siitä saa lisää immuniteettia. Prkle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli tinnitusta jo ennen koronaa ja tokan tartunnan jälkeen tuli uusia ääniä useampi ja ne vaihtelevat. Vanha iiiii ääni katosi toisesta korvasta uusien tieltä mutta toiseen jäi.
Siis ekasta taudista ei tullut tinnitusta, aiemmin jo oli ja eka ei vaikuttanut mitenkään, toka sairastamiskerta sitten toi uusia tinnitusääniä mukanaan.
Mulla ei ollut aiemmin tinnitusta eikä eka koronatartuntakaan sitä aiheuttanut, mutta toinen tartunta aiheutti.
Ja tämä on oikeasti sietämätöntä ja kuin jotain kidutusta johon ei nyt ainakaan näin reilussa 4kk:ssa ole vielä tottunut yhtään.
Miksiköhän tästä ei muuten ole puhuttu oikeastaan yhtään (ainakaan suomessa), että koronatartunnasta voi tällainenkin riesa jäädä? Ja siis vaikka se tartunta onkin ihan lievä.
Raudan puutosanemia
Raudanpuutosanemian — oireyhtymään aiheuttama raudanpuute ja johtavat häiriöt gemoglobinopoeza ja kudoshypoksia. Kliinisiä oireita raudanpuutosanemian edustaa yleinen heikkous, uneliaisuus, heikentynyt henkistä suorituskykyä ja fyysistä kestävyyttä, tinnitus, huimaus, pyörtyminen, hengenahdistus rasituksessa, sydämentykytys, kalpeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt korvalääkärillä, onko otettu kuulokäyrä?
En maksaisi mistään höpöhöpöhoidoista mitään. Kokeile peittää tinnitusta kohinalla tms äänellä, itse tykkään kuunnella sateenropinaa. Näitä löytyy ainakin youtubesta.
Moi. Kuulokäyrä normaali. Ei kuulonalenemaa. Yksi korvalääkäri sanoi että asian kanssa on vaan elettävä. Toinen suositteli poisoppimishoitoa. Ilmeisesti kaikki ei vanno tuon metodin nimeen.
Siis tinnitushan ei häviä minnekään millään poisoppimishoidoilla, sinun pitää vaan alkaa kiinnittää huomiota muualle, ja jättää tinnitus huomiotta. Taustakohina tai joku musiikki auttaa viemään ajatuksia muualle. Itsellänikin on tinnus koko ajan, mutta en kiinnitä siihen huomiota muuten kuin sitten, kun se tulee puheeksi.
Mulla taas ainakin se "brown noise" saa jotenkin tinnituksen vaan voimistumaan. Korvat siis ei tosiaan soi tuolla samalla taajuudella joka olisi oikeasti tosi miellyttävääkin kuunneltavaa vaan jotenkin tinnitus sitten voimistuu kohinan kuuntelemisen jälkeen.
Lisäksi ärsyttää, että olen just nimenomaan aina pitänyt huolta kuulosta enkä siksikään ole esim käynyt keikoilla/festareilla tai edes kuuntele kuulokkeilla musiikkia ja sitten jonkun saatanankiinalaisten bioaseen vähättelyn takia on nyt tällainen riesa.
Hauskaa. Raudanpuute on normisti mukamas samanlainen luulotauti ja tekosyy mitä kilpparivaivatkin, mutta auta armias kun pitää keksiä syy koronatartunnan aiheuttamalle tinnitukselle niin kas, raudanpuutteestahan silloin kaikki johtuu eikä missään tapauksessa koronaviruksen sairastamisesta..
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi koronasta tinnitus. Kaiken maailman hoitoihin perehtynyt, tuntuu ettei tuohon mikään mitään auta. En vaan enää jaksa välittää paskaakaan, nytkin korvat huutaa aika kovaa.
Mulla sama. Tinnitusta ollut lapsesta saakja mutta nyt moninkertainen ääni! Tsuotta:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut aiemmin tinnitusta eikä eka koronatartuntakaan sitä aiheuttanut, mutta toinen tartunta aiheutti.
Ja tämä on oikeasti sietämätöntä ja kuin jotain kidutusta johon ei nyt ainakaan näin reilussa 4kk:ssa ole vielä tottunut yhtään.
Miksiköhän tästä ei muuten ole puhuttu oikeastaan yhtään (ainakaan suomessa), että koronatartunnasta voi tällainenkin riesa jäädä? Ja siis vaikka se tartunta onkin ihan lievä.
Mulla toinen vuosi pyörähtää käyntiin ja yhtä helvettiä. Ei tähän totu. Toinenkin korva alko soimaan jossain vaiheessa.
Jollakin voi olla vaan helpompi tinnituskin, siksi sanovat oppineensa siitä pois.
Aina kun menen johonkin meluun maksan siitä hintana isomman ujelluksen. Riskejä en halua ottaa. Pitäs kuulemma vaan elää elämäänsä ja unohtaa tämä? Miten??
Mullakin yksi äkillinen melualtistus laukas tän. Kadunko mitään elämässä enempää? Ennen sitä oli rauha nyt on kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääni on kuin jatkuvaa kiusaa ja raastaa minua.Mulla on mennyt keskittymiskyky ja teen paljon enemmän virheitä keskittymistä vaativissa tehtävissä.
Ikävimmäksi vaivan tekee että tinnitusääni on ns reaktiivinen ja se ikäänkuin kilpailee ympäristön äänen kanssa jos sitä yrittää peittää. Mitkään kohinakojeet ynnä muut ei peitä sitä eikä auta. Apua olen yrittänyt hakea, suurin osa on vain ihmisen syyllistämistä et se on varmaan toi sun mielenterveys joka pahentaa tinnitusta et ilmeisesti siihen ei saa reagoida yhtään että se vituttaa tai masentaa. Olen kuunnellut ääniterapioita eli taustalla kokoajan jotain ääntä jo yli vuoden ja jos ne auttaisi niin kai ne hitto auttaisi.Voi olla että lähden täältä ennenaikaisesti. Alussa oli jotain tottumista, mutta tuntuu että ajan myötä kuulo-ongelmat vaan pahenee. Jos tinniä ei olisi en puhuisi näin.
Hei tinnitukseen voi joskus tarvita mielialalääkkeitä, voi olla tosi veemäinen vaiva. Älä luovuta ennenkuin kokeilet noita,
Kokeiltu. Ties vaikka altistanut mut alunperinkin tinnitukselle koko myrkyt koska omani oli listalla pillereistä millä yhteys tinnitukseen. Löysin joskus netistä semmosen listan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toinen vuosi pyörähtää käyntiin ja yhtä helvettiä. Ei tähän totu. Toinenkin korva alko soimaan jossain vaiheessa.
Jollakin voi olla vaan helpompi tinnituskin, siksi sanovat oppineensa siitä pois.
Aina kun menen johonkin meluun maksan siitä hintana isomman ujelluksen. Riskejä en halua ottaa. Pitäs kuulemma vaan elää elämäänsä ja unohtaa tämä? Miten??
Mullakin yksi äkillinen melualtistus laukas tän. Kadunko mitään elämässä enempää? Ennen sitä oli rauha nyt on kidutusta.
Mulla oli aivan sama tilanne 7 vuotta sitten. Kirjoitinkin jo aiempana että oma tilanteeni alkoi parantua vasta kun hyväksyin että tästä ei pääse eroon. Itkin alussa aivan hysteerisesti ja olin sairauslomalla. Ajattelin että elämä oli ohi. Kuulin sen aivan kauhean kidutavan kirkunan kaiken yli ja kuten sanoit, pienikin melu pahensi sitä.
Tottuminen alkoi kun myönsin että tämän kanssa pitää nyt vaan elää. Aivoni rentoutuivat ja lopulta unohtivat äänen yhä pidemmäksi aikaa. Myös kuulokojeen hankkiminen rauhoitti - minulla on aina apuväline mukana jos sitä tarvin. Myös korvatulpat aina mukana enkä edes meluisassa ravintolassa istu ilman niitä.
En oikeasti uskonut että tinnitukseen voi tottua kun itkin palosireeni päässä huutaen. Ja nyt 7 vuoden kuluttua elän lähes normaalia elämää eikä ääni hallitse elämääni enää lainkaan. Voin siis vain rohkaista - se on mahdollista ja tekin pystytte siihen. Aikaa siihen menee menee ja ketuttaahan tämä niin vietävästi - mutta aivomme ovat ihmeellinen vekotin ja ne pystyvät tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aivan sama tilanne 7 vuotta sitten. Kirjoitinkin jo aiempana että oma tilanteeni alkoi parantua vasta kun hyväksyin että tästä ei pääse eroon. Itkin alussa aivan hysteerisesti ja olin sairauslomalla. Ajattelin että elämä oli ohi. Kuulin sen aivan kauhean kidutavan kirkunan kaiken yli ja kuten sanoit, pienikin melu pahensi sitä.
Tottuminen alkoi kun myönsin että tämän kanssa pitää nyt vaan elää. Aivoni rentoutuivat ja lopulta unohtivat äänen yhä pidemmäksi aikaa. Myös kuulokojeen hankkiminen rauhoitti - minulla on aina apuväline mukana jos sitä tarvin. Myös korvatulpat aina mukana enkä edes meluisassa ravintolassa istu ilman niitä.
En oikeasti uskonut että tinnitukseen voi tottua kun itkin palosireeni päässä huutaen. Ja nyt 7 vuoden kuluttua elän lähes normaalia elämää eikä ääni hallitse elämääni enää lainkaan. Voin siis vain rohkaista - se on mahdollista ja tekin pystytte siihen. Aikaa siihen menee menee ja ketuttaahan tämä niin vietävästi - mutta aivomme ovat ihmeellinen vekotin ja ne pystyvät tähän.
Ja siis lisään että minunkin tinnitukseni alkoi yhdestä noin puolen tunnin melualtistuksesta jonka aikana en epäillyt mitään. Kuten sinäkin, minäkin kadun tuota yhtä tekoa enemmän kuin mitään muuta elämässäni.
Mulla on soinut korvat kohta 30v ja kaikki mahdolliset asiat stressistä niskajumeihin ja erilaisiin fiiliksiin tai sairauksiin vaikuttaa ääniin, voimakkuuteen, taajuuksiin yms. Esim. lomailu kivassa paikassa hyvässä seurassa hävittää tinnituksen jonnekin taustalle kohinaksi mitä ei edes havaitse, mutta työstressi saa korvat sirittämään. Minulla on lisäksi hermostosairaus joka tekee omat temppunsa tähän kuvioon. Joskus herää aamulla täyteen hiljaisuuteenkin. Ainoat apukeinot mitkä itse olen tosiaan keksinyt on eliminoida mahdollisimman paljon stressitekijöitä veks elämästä ja tehdä kaikkea hauskaa/motivoivaa/kiinnostavaa jotta mielenkiinto kohdistuu jonnekin muualle kuin sirinän , kirskunan ja jyrinän kuuntelemiseen.
Täällä tinnitus alkoi juuri ennen koronaa ja alussa tutkittiin korvat ja kuvattiin hampaat ja puudutettiin niskalihaksia. Ja kävin hieronnassa ja ties sun mitä. Eipä auttanut ja paniikki oli valloillaan. No, ääneen näköjään tottuu ja kun sitä ei kuuntele, niin ei yleensä haittaa. Kuten joku kirjoittikin, niin stressi, häly, niskajumit yms pahentaa oireita.
Btw itse törmäsin asiaa tutkiessani käsitteeseen Visual Snow, itselläni täsmää suunnilleen kaikki oireet. Myös tinnitus. Ei kait sillekään mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis lisään että minunkin tinnitukseni alkoi yhdestä noin puolen tunnin melualtistuksesta jonka aikana en epäillyt mitään. Kuten sinäkin, minäkin kadun tuota yhtä tekoa enemmän kuin mitään muuta elämässäni.
Mä en edes voi katua mitään itse tekemääni, koska KUKAAN ei varoittanut tällaisesta jälkiseuraamuksesta jos/kun koronan sairastaa. Sen sijaan mä syytän aika montaa julkisuudessa patsastellutta prseenreikää jotka vakuutti kuinka korona ei tänne tule eikä sen sairastaminen ole haitallista vaan nyt on aika elää.
PTHYI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!