Miksi parturikampaajat utelevat yksityiselämästäni?
Taas olisi tukan leikkuun ja värjäyksen aika, mutta ärsyttää ja ahdistaa, kun en ole vieläkään löytänyt sellaista kampaajaa, joka antaisi asiakkasn olla rauhassa. Tai juttelisi edes yleisiä asioita, säästä vaikka. Mutta ei. Kysellään asutko paikkakunnalla, millainen talo, ketä perheeseen kuuluu, missä olet töissä,no missäs mies on töissä, onko lapsia, millä luokalla, mitä harrastaa, onko koiria tai kisdoja, minkä rotuisia....Mitä teet kesälomalla, missä teillä on mökki, matkusteletteko paljon ulkomailla....
Mitä hittoa nämä asiat kampaajalle kuuluu?
Olen kiltti ihminen, enkä osaa sanoa rumasti. Olen yrittänyt muka keskittyä lehden lukemiseen ja mumissut epämääräisiä vastauksia, mutta kysymystulva vaan jatkuu.
Pahinta on, kyn joskus sivusta kuulen toisen kampaajan kertovan seuraavalle asiakkaalleen, mitä edellinen oli jutellut!
Kommentit (45)
Kampaajat tietää koko kylän juorut siksi.
Ovat semmosia tekopirteitä Duracell pupuja.
Ennen ei kampaajilla utsittu, sai lukea lehteä rauhassa.
Miksi luulisit Marskin aina tavanneen saksalaisia parturissaan ja poistuvan verhojen taakse? Käytä aivojasi on sota-aika. Anna sille mykkyyttä takaisin.
Ja sitten nämä parturikampaajat vielä kirjaavat nämä jutellut asiat asiakastietoihini ylös! Voi olla hyvinkin pitkä aika kulunut edellisestä käynnistäni ja silti kampaaja alkaa kyselemään niistä asioista, mitä viimeksi juteltiin!
Kerran oli kulunut jopa kaksi vuotta, niin kampaaja kysyi, että miten meillä meni se kanarianmatka, kun silloin olimme jouluksi lähdössä.... No hitto vieköön, sen jälkeen oltiin tehty jo monta muutakin ulkomaanreissua. Noloa. Ja onko edes henkilitietolsissa sallittua pitää kirjaa toisten asioista? Saman olen huomannut joskus hierojilla. Ja niin erikoinen ihminen en todellakaan ole, että juuri minun asiani painuisivat lähtemättömästi mieleen satojen asiakkaiden joukosta.
Vastaa takaisin samalla kysymyksellä.
Ap kysyy ja vastaa nyt itselleen 😂
On teillä ongelmat. Itse puhun vaikka ja mitä. Ja olen siis asiakas. Monet istuu mykkänä hiljaa ja varmasti kampaaja ei utele tällaisilta mitään.
Ei kaikkea kerrota lääkärillekään ja heillä on sentään vaitiolovelvollisuus, toisin kuin partureilla. Voi sanoa suoraan, että haluaisin olla vaan rauhassa. Jos se vituttaa juoruämmää, niin muhikoon liemissään.
Oleko varma että sinun asioista juttelevat ? Voivat hyvin puhua omien tuttujensa jutuista
ja onko sillä väliä ?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä yleisistä asioista jauhamista jaksa kauaa. Täytyy mennä vähän spesifimpään luokkaan. Itse olen ollut aina hiljaa, välillä toki jutellut, jos aihetta riittää
Voin kuvitella, että kampaaja jos vaikka kahdeksan asiakkaan kanssa päivässä jauhaa läpi ne samat "on ilmoja pidellyt" -fraasit, niin jossain vaiheessa alkaa tuntea itsensä Päiväni Murmelina, osa 4 - leffan pääosan esittäjäksi. Asiakas voinee esittää toiveen siitä, että ei jutustella, vaan leikataan vain, ja silloin toivottavasti kampaaja tätä ymmärtää kunnioittaa. Ja toisaalta kampaajakin toivottavasti uskaltaa tarvittaessa ylipuheliaalle asiakkaalle ystävällisesti sanoa, että josko vaikka hetken rauhassa saisi keskittyä tähän leikkaamiseen.
Suomalaisilla on ongelma jos joutuu/saa jutella muiden kanssa.
Tuli mielern ohiksena pienten paikkakuntien terveyskeskukset ja apteekit. Luuletteko, että esim. HIV potilaan diagnoosi ja lääkitys pysyisi salaisuutena, jos itse ei halua kertoa? Ei varmasti, vaikka kuinka on vaitilolovelvollisuus
Ei ole vielä noin uteliasta kampaajaa ollut. Itse pidän avoimesta keskustelusta. Mikäli saman henkinen ja puhutaan asioita puolin ja toisin, toimii.
N 50+
Itselle kävi niin, että mentyäni ekaa kertaa pienehkön paikkakunnan parturiin, niin kampaaja tiesi jo kaikki asiani!!! Oli kuullut muilta asiakkailta!
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat. Itse puhun vaikka ja mitä. Ja olen siis asiakas. Monet istuu mykkänä hiljaa ja varmasti kampaaja ei utele tällaisilta mitään.
Minäkin puhun vaikka mitä kampaajani kanssa, mutta asiakassuhde on alkanut jo -80 luvun puolivälin jälkeen. Ei hän kuitenkaan juoruakka ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mielern ohiksena pienten paikkakuntien terveyskeskukset ja apteekit. Luuletteko, että esim. HIV potilaan diagnoosi ja lääkitys pysyisi salaisuutena, jos itse ei halua kertoa? Ei varmasti, vaikka kuinka on vaitilolovelvollisuus
Kaikilla terveydenhuollon ammattihenkilöillä on vaitiolovelvollisuus, ei vain lääkäreillä. Myös apteekin henkilökunnalla, hoitajilla, fysioterapeuteilla, jne. Eli älä huoli, eivät ne sen paremmin levittele naapurin HIV-infektioita kuin sinun vainoharhaisuuttasikaan kylillä.
Myönnän olevani tässä aika tyypillinen suomalainen mutta vihaan tällaista pakollista small talkia. Tämän vuoksi käyn parturissa vain äärimmäisessä pakossa. Nyt ajattelin että kasvatan pitkät hiukset ihan sillä että säästyy rahaa eikä tarvitse mennä siihen parturin penkkiin tunniksi tuntemaan oloani ahdistuneeksi.
Ei sitä yleisistä asioista jauhamista jaksa kauaa. Täytyy mennä vähän spesifimpään luokkaan. Itse olen ollut aina hiljaa, välillä toki jutellut, jos aihetta riittää