Paljonko eläkkeestä ulosottoon
Ystävä takasi sukulaisensa lainan ja joutuikin itse maksumieheksi. Hänellä on eläke, josta jää käteen 1100 euroa. Vuokraan menee 550 e. Lisäksi sähkö, vesi ja vakuutus. Hän pelkää, että ulosotto vie puolet eläkkeestä. Jos hänellä jää vain 550 euroa ulosoton jälkeen, niin hän saa vain vuokran maksetuksi. Millä maksaa muita laskuja ja ostaa ruokaa? Ei kuulema saa toimeentulotukea eikä asumistukea. Ne kuulema lasketaan koko eläkkeestä.
Mikä avuksi?
Kommentit (11)
Googlella löytää ulosottolaskureita. Niiden avulla selviää nopeasti, että jos nettotulot ovat 1100 €/kk, niin ulosottoon menee noin 118 €/kk.
Tänä vuonna on kokeellisesti suojaosuus noin 922 euroa. Takuueläkkeem suuruinen. Sen verran pitää jäädä vähintään.
Puolta ei oteta keneltäkään.
Laskuri on ulosottolaitoksen sivuilla. Ulosotto otetaan nettotuloista.
Vuokraa ja muita asumiskustannuksia ei huomioda. Jos niihin jää alle tt-tuen rajan niin sitä voi hakea.
Jos saa työeläkettä ja siihen lisäksi Kelan kansaneläkettä niin ne lasketaan yhteen. Kansaneläkkeestä ei ulosmitata mutta se lasketaan silti tulopohjaan mukaan.
Ihmisellä on oikeus toimeentulotukeen jos elämiseen ei jää tarpeeksi, vaikka olisi ulosotossakin.
Saako eläkeläinen vuokraan mitään apua, jos omaankäyttöön jää vain 922 e? Vuokra 550 e.
Vierailija kirjoitti:
Saako eläkeläinen vuokraan mitään apua, jos omaankäyttöön jää vain 922 e? Vuokra 550 e.
Asumistuki.
https://asiointi.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Tuolta löytyy varma tieto, kun syöttää nettoeläkkeen ja myös muut mahdolliset tulot sen lisäksi.
Puolet menee perheettömällä ulosottoon vasta 6000 euron nettotuloista. En oikein usko, että tavallisella eläkeläisellä olisi kymppitonnin eläke.
Ulosotosta voi hakea myös huojennusta, jos itselle jäävä osuus ei riitä välttämättömiin menoihin ja se on toimeentulotuessa välttämätön meno.
Vierailija kirjoitti:
Googlella löytää ulosottolaskureita. Niiden avulla selviää nopeasti, että jos nettotulot ovat 1100 €/kk, niin ulosottoon menee noin 118 €/kk.
Omaan käyttöön jää 981,67€, joten kannattaa hakea toimeentulotukea. Muutenkin tuolla tulolla luulisi saavan asumistukea, mutta sitä en tarkistanut. Näin siis siinä tapauksessa, että asuu yksin.
Jos hänelle on avopuoliso tai joku muu samassa taloudessa asuva aikuinen, myös hänen tulot huomioidaan. Silloin he ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan ja molempien tulot huomioidaan tuissa.
Asumistuki ja toimeentulotuki lasketaan kai niin, että ulosottoa ei tuloista vähennetä. Aika tiukaksi elämä menee, jos on vielä sairauskuluja. Ei ihme ,jos masentaa. Itse kun ei ole velaksi elänyt. Erehtyi vain takaajaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki lasketaan kai niin, että ulosottoa ei tuloista vähennetä. Aika tiukaksi elämä menee, jos on vielä sairauskuluja. Ei ihme ,jos masentaa. Itse kun ei ole velaksi elänyt. Erehtyi vain takaajaksi. Ap
Kyllä ulosotto vähennetään tuloista palkollisena menona, jos menee maksukieltona eikä itse maksettuna. Varma tieto.
Ihmiset pelkäävät ulosottoa aivan suotta, vaikka varsinkin pienituloiselle jäisi ulosoton jälkeen enemmän rahaa kuin mitä jää silloin, kun yrittävät epätoivoisesti maksaa velkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ulosotto vähennetään tuloista palkollisena menona, jos menee maksukieltona eikä itse maksettuna. Varma tieto.
Ihmiset pelkäävät ulosottoa aivan suotta, vaikka varsinkin pienituloiselle jäisi ulosoton jälkeen enemmän rahaa kuin mitä jää silloin, kun yrittävät epätoivoisesti maksaa velkojaan.
Siis toimeentulotuessa ulosotto otetaan huomioon. Ei asumistuessa vaan se lasketaan bruttotulojen mukaan.
Noin 300