Työajoista. Onko normaalia
että kutsutaan töihin tunnin varoitusajalla, ja sitten suututaan, kun se ei käy?
Ymmärrän että kysyä voi, jos kerran joku toinen työntekijä on peruuttanut. Mutta että suututaan? Ei kai se nyt voi olla oletus, että työntekijä päivystää aina valmiina lähtemään töihin? Jostain luin, että työvuorot pitäisi tietää viikkoa ennen.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Joo pitää tietää etukäteen eikä tuommoisiin tunnin varoitusajalla oleviin tarvi suostua. Tietysti voit keskustella työnantajan kanssa siitä, että olet varalla tiettyinä aikoina ja työnantaja maksaa siitä sitten varallaolokorvauksen, joka on TESsistä riippuen 20-50% normaalista palkasta.
En tiennyt että tuollaista varallaolokorvausta on edes olemassa! Tuossa työpaikassa on jotkut työntekijät aina välillä "varalla", mutta tietääkseni heille ei kyllä makseta mitään korvausta siitä.
Mutta itse en ollut edes varalla, joten tuo suuttuminen tuntuu vähän kohtuuttomalta. Vastaus oli "No unohdetaan sitten koko juttu!" ja nyt en ole saanut ensi viikon työvuoroista mitään tietoa enkä vastausta puheluihini ja viesteihini, onkohan minut nyt kostoksi jätetty kokonaan pois.
Tämä on ihan tyhmä kysymys, mutta miten vaaditte tuollaisia varallaolokorvauksia tms?
Olen aina ollut säännöllisissä kokopäivätöissä ja palkka - ja lomaraha - on tullut ajallaan, ei ole tarvinnut vaatia erikseen mitään eikä puoltaa koko ajan oikeuksiaan. Nyt on osa-aikatyö missä on epäsäännölliset työajat joista täytyy pitää kirjaa. Koko ajan pelkään että palkassa yritetään huijata (sellaisia kokemuksia olen muilta kuullut ravintola-alalta).
Joku täällä sanoi että jos sopimuksessa on taattu tietty tuntimäärä, työnantajan kuuluu maksaa ne tunnit vaikkei työtunteja olisi ollutkaan. Minulla on nyt tällainen tilanne, mutten tiedä yhtään, miten lähden VAATIMAAN että työnantaja maksaa työtunneista joita en ole tehnyt.
Tämä on vaan niin stressaavaa. Onko tällainen tyypillistä osa-aika- ja pätkätöitä tekeville?
Joo pitää tietää etukäteen eikä tuommoisiin tunnin varoitusajalla oleviin tarvi suostua. Tietysti voit keskustella työnantajan kanssa siitä, että olet varalla tiettyinä aikoina ja työnantaja maksaa siitä sitten varallaolokorvauksen, joka on TESsistä riippuen 20-50% normaalista palkasta.