Mulle tuli vanhuus viisikymppisenä
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ja/tai uniapnea?
Kilpirauhanen voi myös hiipua. Lääkäriin siis!Mulla on anemia. Kuukautiset (runsaat) oli toukokuussa kaksi kertaa. Muuta lääkitystä ei niihin saa kuin caprilonia. Ap
Anemia just väsyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt vissiin jo rautalisää?
Syön.
Onko seurattu, että varmasti imeytyy?
Minulla oli anemia, ja muistaakseni ainakin 5 eri valmistetta kokeilin ennen kuin löytyi se, mistä on yhtään mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla vanhuus alkaa 45-50 -vuotiaana, miehillä keskimäärin yli 10 v myöhemmin. Lääketieteellinen fakta.
Mutta kuitenkin naiset elävät keskimäärin pidempään kuin miehet. Lääketieteellinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisilla vanhuus alkaa 45-50 -vuotiaana, miehillä keskimäärin yli 10 v myöhemmin. Lääketieteellinen fakta.
Mutta kuitenkin naiset elävät keskimäärin pidempään kuin miehet. Lääketieteellinen fakta.
Siihen vaikuttaa se, että miehillä on keskimäärin epäterveellisemmät elintavat ja riskialttiimpi elämäntyyli, ja siten heitä kuolee enemmän tauteihin, sairauksiin ja tapaturmiin.
Ihmiset vanhenee eri tahtiin. Joku viisikymppinen voi laa todella nuorekas ja vetreä, joku toinen taas vsikuttaa jo vanhukselta saman ikäisenä.
Vanheneminen eti tspahdu myöskään välttämättä tasaists tahtia, vaan joillakin saattaa edetä kerralla nopeasti jolloin fyysiset muutokset ja ulkonäkö pistävät ensimmäisenä silmään jotkut taas pysyvät pitkään lähes muuttumattomina. Vanhempien vanhenemusmuutoksista voi saada jotain viitteitä omaan vanhenemiseen, mutta ei siinäkään sinä sama kaava toistu, että sikäli ei voi suoraan ennustaa miltä oma vanhuus näyttää ja tuntuu. Täytyy ottaa mitä tulee vastaan.
Onhan se kyllä aika iso kontrasti jos vertaa vaikka Aira Samulinia kymmenen vuotta nuorempaan daamiin, joka on täysin hoidettavana vuodepotilaana hoivalaitoksessa, mutta elämä on.
Ihmisillä on myös paljon piilossa olevia sairauksia oireet saattavat olla lieviä tai epämääräisiä joten viisikymppinen saattaa tuntea itsensä 90 vuotiaaksi.
Ihana vastaus, joka tosiaan antaa toivoa. Kiitos!