Tiedätkö mitä on kognitiivinen empatia?
Kommentit (16)
Se tarkoittaa yläpään empatiaa, jota ohjaa järki tunteiden sijasta.
Itse käytän nykyään suhteessa ihmisiin pääsääntöisesti vain kognitiivista empatiaa.
Turha tunteilu on mielestäni turhaa.
Järki yli kaiken!
No nyt on lukion käyneitä palsta täynnä.
Tunteeton empatia? kuulostaa manipuloinnilta.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeton empatia? kuulostaa manipuloinnilta.
Laumaihmisen empatiakyky on aina rajallista: kun kumartaa jonkin heimon edustajia kohtaan, samalla pyllistää jonkin toisen lauman edustajille.
Järjen ohjaama kognitiivinen empatiakyky on tärkeä asia todellisuudessa, jos haluaa on mahdollisimman neutraali ja objektiivinen. Psykologille välttämätön asia tämä kognitiivinen empatia.
Kognitiivinen ja empatia samassa lauseessa, does not compute.
https://www.indeed.com/career-advice/career-development/cognitive-vs-em…
Minulla on noita kumpaakin, ns. suvaitsevaisilla hyysääjillä vain jälkimmäistä ja ne tekee sen takia järjettömiä päätöksiä. Pelkkää empatia ilman rationaalista ajattelua on usein tuhoisaa.
Ymmärrän sen niin, että esimerkiksi jos Matti tuntee hirveää kipua, niin Maija tajuaa hänen tuntevan kipua eikä kuvittele, että Matilla on ihan hyvä olo.
Kaikkea kauheeta nykyään tulee koko ajan. On sotia. Koronaa ja kongitiivista empatiaa.
uusi iPhone ja jonka mielestä kaurapuuro kelpaa syötäväksi vain koiralle.
Suvikset luulee olevansa hyviä ihmisiä, kun niillä on emotionaalista empatiaa jotain ilman papereita maahan tullutta kohtaan, jolla on uusi iPhone ja jonka mielestä kaurapuuro kelpaa syötäväksi vain koiralle.
Kognitiivinen empatia on todella tärkeää. Se on sitä, että ymmärtää todella toisen tunteita eikä lue niitä väärin niin kuin ihmiset jotka eivät omaa kognitiivista empatiaa. Voi olla todella empaattinen ihminen, joka pystyy samaistumaan vaikka jollain tavalla kärsivien osaan. Mutta, jos kognitiivinen empatia puuttuu, tämä sama ihminen voi lukea aivan väärin toisen ihmisen eleitä ja esim. syyttää tätä vaikka mistä.
Minulla on läheinen, joka on juuri tällainen hyvin empaattinen ihminen mitä tulee vaikka sodan uhrien tai sairaiden osaan, mutta hän lukee koko ajan lähellä olevia ihmisiä ihan väärin ja syyttää vaikka mistä, tyyliin, "katsoit minua ivallisesti, et ole samaa mieltä kanssani ja olet ilkeä" tai "katsoit huiviani sillä silmällä, että et tykkää siitä ollenkaan". Ja esim. jälkimmäisessä tapauksessa ajatukseni eivät olleet edes käyneet toisen huivissa.
Se vääntää tyhmälle asian rautalangasta erikseen pyytämättä.
Tiedän.