Miksi jotkut tarjoavat yo-juhlissa vain Pommacia kuoharin sijasta?
Mitä tuolla haetaan ? Yritetäänkö näyttää jotenkin paremmilta? Että meidän lapsi ei alkoholia käytä tms. Jos näin on , niin silloin se on minusta itse asiassa aika typerää ja vähän jo lapsellistakin. Kun voisi olla aikuisille kuoharivaihtoehto ja lapsille sitten pommaccia ? Ja vieras saa sitten ihan itse valita kumpaa ottaa. Vai onko tää rahakysymys? Onko kokemuksia?
Kommentit (72)
Meillä oli suvussa alkoholi tabuna ja kaikissa juhlissa kippistettiin vain pommacilla ettei "Pentti-setä tai Kylli-täti" vain ratkea. Kun itse tulin lähes aikuiseksi, niin omissa juhlissa on aina ollut tarjolla niin kuoharia, kuin Pommaciakin ja häissä tiukat boolit ja viinit. Kovasti tuli nenän nyrpistelyjä alkuunsa ja muutama reipas juhla tokikin monen muunkin takia kuin näiden kahden mainitun. Mutta mitä sitten, se kuuluu elämään!
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiongelma taustalla. Meillä ex-mieheni oli jurrissa ja meni ropeloimaan yo-juhlakalun luokkakavereita. Yo-juhlat ovat sen jälkeen olleet meillä tabu puheenaihe. Olisinpa tarjonnut vain pommakkia.
Tämä on juuri sitä tunkkaista hurskastelua. Ei voi tarjota ettei suvun alkkis ratkea...
Alkoa on kuitenkin luonnossa jonkun verran myös ihmisen hengityksensä sairaudesta johtuvaa tai hedelmistä tullutta sokereita hiivaa käymis prosessia.Pommac on simaa ilmakuplia eli hiilihappoa.Limsat sisältää sokereita.Myös alkoholeissa on sokereita.Alkoholit mitataan erikseen mitoissa prosentit promillet.Lasillinen kuoharia on mieto annos hyvin vähän alkoholia.Usein booleissa on spriteä kuoharia viiniä ja jäitä joten se on lähinnä lähes alkoholitonta.Kun ravintolassa perus drinkki on 4 Cl senttiä mitassa siis lasin pohjalla ja päälle tulee jäitä mikä on vettä sitruunaa ja limsaa niin se alkoholi sekoittuu laimeaksi vesi juomaksi.Harvoin juodaan raakaa viinaa.Oluet on mietoja juomia.Lonkeroissa on enemmän prosentteja sokerivedessä tai hedelmämehussa.Siis yksi pikari ruokailussa tai kerran vuodessa ei tarkoita humalaa tai alkoholistia.
Meillä oli pommacia ja lehtikuohua. Ei itse käytetä alkoholia niin olisi tuntunut vieraalta ostaa kuohuviiniä. En osannut ajatella, että joku voisi loukkaantua alkoholittomuudesta.
Eiköhän isäntäperhe saa valita mi tarjoaa. Vaikka vaihtaisin pommacin johonkin ihanaan alkohollitomaan kuohariin.
Viimeisimmät yo-juhlat, johon olen osallistunut, oli 17-vuotiaana lakin saaneen kemut. Olisi ollut tosi törppöä, jos siellä olisi ollut kuoharia kun juhlien päähenkilö on alaikäinen.
Eiköhän noi juhlatarjoilut ja juomat ole muutenkin juhlan tähdestä kiinni. Osa haluaa tarjota maljat, osa ei. Nykyään nuorilla alkuholinkäyttö on vähentynyt eikö kaikille kuulu enää sen kanssa läträäminen juhlien "pakkonumeroksi". Ja muutenkin kun kyse on päiväkahvittelutilaisuudesta, johon monet saapuu autolla, niin se malja on vähän turhakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiongelma taustalla. Meillä ex-mieheni oli jurrissa ja meni ropeloimaan yo-juhlakalun luokkakavereita. Yo-juhlat ovat sen jälkeen olleet meillä tabu puheenaihe. Olisinpa tarjonnut vain pommakkia.
Tämä on juuri sitä tunkkaista hurskastelua. Ei voi tarjota ettei suvun alkkis ratkea...
Mitä hurskahtelua? Varmasti ihan käytännön sanelema/pakottava juttu. Ei kai sitä ymmärrä, ellei ole siinä ollut. Ex-mies oli tuurijuoppo ja putket alkoi yhdestä. Kiva sit katsella ja kuunnella yhden skumppalasin jälkeen kolme kk kännissä olevaa. Sit menee selvinpöin taas siihen seuraavaan yhteen. Yleensä 6kk-18kk siinä vaiheessa ex kuvitteli pystyvänsä ottamaan ratkeamatta sen yhden kuoharin juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hurskahtelua? Varmasti ihan käytännön sanelema/pakottava juttu. Ei kai sitä ymmärrä, ellei ole siinä ollut. Ex-mies oli tuurijuoppo ja putket alkoi yhdestä. Kiva sit katsella ja kuunnella yhden skumppalasin jälkeen kolme kk kännissä olevaa. Sit menee selvinpöin taas siihen seuraavaan yhteen. Yleensä 6kk-18kk siinä vaiheessa ex kuvitteli pystyvänsä ottamaan ratkeamatta sen yhden kuoharin juhlissa.
wt ongelmia nämä
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit voivat ottaa juhliin mukaan omat viinat jos Pommac ei kelpaa. Voihan Pommacia käyttää sitten lantrinkina.
Itse jättäisin koko tuollaiset "juhlat" väliin ja jäisin kotiin ryypiskelemään.
Lehtikuohu tai vastaava olisi tyylikkäämpi holiton tarjottava.
Alkoholit maistuu pahalle. Mielummin laitan suuhuni jotain mikä maistuu hyvälle.
Jos on tulossa paljon lapsia, pommac on hyvä alkoholiton vaihtoehto, mutta muuten valitsisin alkoholittoman kuohuviinin. Ja toki myös oikeaa kuohuviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholit maistuu pahalle. Mielummin laitan suuhuni jotain mikä maistuu hyvälle.
Se kyllä tiedetään,mitä otat mielellään suuhusi.
Ainakin niissä yo-juhlissa joissa minä olin on papalla "vaiettu" alkoholiongelma joten mitään promilleja sisältävää tarjolla ei ollut
Minusta isompi tyylirikko on se, että monissa johlissa (siis muissakin kuin ylppäreissä) ylipäätään unohdetaan ne, jotka ei halua syystä tai toisesta alkoholia. Muille annetaan kuovuviinilasi käteen ja alkoholiton vaihtoehto on mehukattia punaisesta muovimukista.
Pitäisi olla ainakin samantapainen lasi, ettei näytä ihan toopelta
Meillä se oli rahakysymys. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja muutenkin juhlien järjestämiseen meni rahaa. Lapsi ei itsekään käytä mitään päihteitä, niin siksikin aika luonnollista, ettei juhlissa ollut alkoholia, mutta olisin silti kuohuviiniä onnittelumaljoiksi halunnut tarjota. Olis se ollut jollain tapaa juhlavampaa.
Salapullo laukkuun, Ap, jos haluat kännätä kun muut juovat pommacia tai kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Raittiusihmiset ovat rasittavia. Lasi kuoharia johtaa sillan alle.
Kuka tässä alkoholista on puhunut?
Jos on varaa maksaa 16 egee pullo eli törkeen kallista
Meillä olivaihtoehtoina holillista ja holitonta kuoharia sekä kahta Pommacia, sokerilla ja ilman.