Juhliin arkivaatteissa, normaalia?
Meillä oli eilen ylioppilasjuhlat ja ihmetytti kaksikin perhettä, jotka tulivat paikalle farkuissa ja huppareissa/ t-paidoissa. Eikö ihmisillä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja ja etikettiä? Oletteko huomanneet samaa, vai onko meillä vain tavallista törpömpiä ystäviä? (Itseasiassa hyvin varakkaita ihmisä, tienaavat hyvin ja matkustelevat paljon, mutta ei se näköjään korreloi mitenkään sivistyksen ja tapakultturin kanssa.)
Kommentit (190)
Myönnän, että olen vähän seonnut tästä älä osta mitään, antimateria puheesta. Itselläni ja miehelläni on siistit vaatteet juhliin yms. Onneksi koko pysynyt sen verran samana, että 15v vanhat vaatteet ja kengät mahtuvat. Lasten osalta taas en millään raaskisi hankkia juhlakenkiä, kauluspaitoja, pukuja, solmioita tai pitsisukkahousuja, joita käytettäisiin pahimmillaan vain kerran. Aika ja energia ei riitä kirppareiden koluamiseen. Juuri eilen mietin, että voisivatkohan lapset laittaa hautajaisiin lenkkarit kun maapallo tuhoutuu jos shoppailen muovisia juhlakenkiä vain etiketin takia. Toisaalta haluaisin kuitenkin kunnioittaa etikettiä.
Aika monella kevätjuhlissa oli nättiä päällä. Jokunen rimanalitus, kolitsipusero, överiminihame, makkarankuori tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi oikeasti kiinnostaa muiden vaatteet!?
Silloin kiinnostaa, kun tilanteeseen liittyy etiketti. Vaatteet on aatteet, kuten sanotaan, ja vaatteet on myös viesti.
Jos minä pyrin järjestämään hienot juhlat, näen vaivaa ja käytän rahaa ja kutsun juhlavieraita juhliin, niin kyllä se pahalta tuntuu, jos joku tulee paikalle ihan arkikuteissa.
Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää tällaista asiaa.
Sitten kannattaa kutsua vain niitä ihmisiä, joita kiinnostaa osallistua sinun pätemiseesi haluamallasi tavalla.
Sinulle ilmeisesti etiketti ja sen noudattaminen on "pätemistä"? Onnea valitsemallasi tiellä vaan.
Se, mitä sinä pidät "etikettinä" ei välttämättä ole sitä muille. Eli sinun kannattaa kiusata juhlillasi ja etiketilläsi vain niitä ihmisiä ,joita asia kiinnostaa samassa määrin kuin sinua.
Et selvästikään ymmärrä. Tunnut sekoittavan etiketin yksilöllisiin mieltymyksiin. Tässä olet väärässä.
Etiketti ei ole minun tai sinun päätettävissä ja muutettavissa oleva asia. Etikettiä noudatetaan. Etiketti ei myöskään ole kiusa. Voit mielessäsi verrata etikettiä liikennesääntöihin. Liikennesäännöt ei ole kiusa, vaan niiden noudattaminen edistää yhteistä hyvää. Samoin etiketin tarkoitus on selventää tilanteita sekä antaa helpot toimintaohjeet, miten olla, käyttäytyä ja pukeutua.
Etiketti on oikein hyvä asia. Sen tuntemiseksi sinunkin kannattaa hieman nähdä vaivaa. Hyödyt siitä todennäköisesti monta kertaa.
Ei ole mitään yhtä etikettiä. Eri puolilla maailmaa ja jopa eri yhteiskuntaluokilla samassa maassa on erilaiset etiketit. Liikennesäännöt perustuu tieliikennelakiin ja siellä hyvin tarkasti ja yksityiskohtaisesti säädellään mitä pitää tehdä ja olla tekemättä. Yleensä etiketistä vaahtoaa itsestään ja asemastaan epävarma alempi keskiluokka, joka yrittää esittää parempaa kuin onkaan.
Minusta taas vaikuttaa, että etiketistä vaahtoavat ne, jotka eivät halua sitä noudattaa niin kuin sinä nyt. Etiketissä ei ole mitään vaahdottavaa, se on normaalia elämää, että erilaisiin tilaisuuksiin pukeudutaan eri tavoin
Eli ap on kutsunut juhliinsa rikkaita, itselleen melkein tuntemattomia ihmisiä, jotta varmasti lapsensa saisi avokätisiä rahalahjoja :).
Kirjoitin 'tuntemattomia' sen takia, että jos ap tuntisi kyseiset ihmiset, hän tietäisi jo ennestään, etteivät he pukedu juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että olen vähän seonnut tästä älä osta mitään, antimateria puheesta. Itselläni ja miehelläni on siistit vaatteet juhliin yms. Onneksi koko pysynyt sen verran samana, että 15v vanhat vaatteet ja kengät mahtuvat. Lasten osalta taas en millään raaskisi hankkia juhlakenkiä, kauluspaitoja, pukuja, solmioita tai pitsisukkahousuja, joita käytettäisiin pahimmillaan vain kerran. Aika ja energia ei riitä kirppareiden koluamiseen. Juuri eilen mietin, että voisivatkohan lapset laittaa hautajaisiin lenkkarit kun maapallo tuhoutuu jos shoppailen muovisia juhlakenkiä vain etiketin takia. Toisaalta haluaisin kuitenkin kunnioittaa etikettiä.
Miten maapallo tuhoutuu yhtään enempää kun ostat nuo vaatteet ja kengät käytettynä? Sä tuet sen jo ostetun tavaran kiertoa ja silti voit olla siistinä lasten kanssa. Eihän uutena olekaan mitään järkeä ostaa oikeastaan mitään käyttötavaraa. Netti on täynnä lasten vaatteita ja tavaroita. Miten se eroaa, että tilaat netistä uusia tavaroita välittävästä kaupasta kuin ostaisit nettivaatekaupasta noi?
Jospa nämä farkuissa ja vastaavissa tulleet olivat lähdössä juhlista suoraan mökille? Tai peräti tulivat sinne mökeiltään?
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on kutsunut juhliinsa rikkaita, itselleen melkein tuntemattomia ihmisiä, jotta varmasti lapsensa saisi avokätisiä rahalahjoja :).
Kirjoitin 'tuntemattomia' sen takia, että jos ap tuntisi kyseiset ihmiset, hän tietäisi jo ennestään, etteivät he pukedu juhliin.
Kyllä olemme säännöllisesti tekemisissä perheen äidin kanssa ja olen käynyt heillä useasti. Yksissä heidän järjestämissä juhlissaankin olemme käyneet ja kyllä meillä oli ihan ykköset yllä, kuten muillakin heidän vieraillaan ja oli heillä itselläänkin, omissa juhlissaan.
Tuo rahan perässä kutsuminen oli mauton kommentti, enkä usko heidänkään näin ajatelleen, arvomme on jossain ihan muualla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi oikeasti kiinnostaa muiden vaatteet!?
Silloin kiinnostaa, kun tilanteeseen liittyy etiketti. Vaatteet on aatteet, kuten sanotaan, ja vaatteet on myös viesti.
Jos minä pyrin järjestämään hienot juhlat, näen vaivaa ja käytän rahaa ja kutsun juhlavieraita juhliin, niin kyllä se pahalta tuntuu, jos joku tulee paikalle ihan arkikuteissa.
Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää tällaista asiaa.
Sitten kannattaa kutsua vain niitä ihmisiä, joita kiinnostaa osallistua sinun pätemiseesi haluamallasi tavalla.
Sinulle ilmeisesti etiketti ja sen noudattaminen on "pätemistä"? Onnea valitsemallasi tiellä vaan.
Se, mitä sinä pidät "etikettinä" ei välttämättä ole sitä muille. Eli sinun kannattaa kiusata juhlillasi ja etiketilläsi vain niitä ihmisiä ,joita asia kiinnostaa samassa määrin kuin sinua.
Et selvästikään ymmärrä. Tunnut sekoittavan etiketin yksilöllisiin mieltymyksiin. Tässä olet väärässä.
Etiketti ei ole minun tai sinun päätettävissä ja muutettavissa oleva asia. Etikettiä noudatetaan. Etiketti ei myöskään ole kiusa. Voit mielessäsi verrata etikettiä liikennesääntöihin. Liikennesäännöt ei ole kiusa, vaan niiden noudattaminen edistää yhteistä hyvää. Samoin etiketin tarkoitus on selventää tilanteita sekä antaa helpot toimintaohjeet, miten olla, käyttäytyä ja pukeutua.
Etiketti on oikein hyvä asia. Sen tuntemiseksi sinunkin kannattaa hieman nähdä vaivaa. Hyödyt siitä todennäköisesti monta kertaa.
Ei ole mitään yhtä etikettiä. Eri puolilla maailmaa ja jopa eri yhteiskuntaluokilla samassa maassa on erilaiset etiketit. Liikennesäännöt perustuu tieliikennelakiin ja siellä hyvin tarkasti ja yksityiskohtaisesti säädellään mitä pitää tehdä ja olla tekemättä. Yleensä etiketistä vaahtoaa itsestään ja asemastaan epävarma alempi keskiluokka, joka yrittää esittää parempaa kuin onkaan.
Minusta taas vaikuttaa, että etiketistä vaahtoavat ne, jotka eivät halua sitä noudattaa niin kuin sinä nyt. Etiketissä ei ole mitään vaahdottavaa, se on normaalia elämää, että erilaisiin tilaisuuksiin pukeudutaan eri tavoin
Tuo nousee väkisinkin mieleen.
Vaikea on ymmärtää, miten joillekin ilmeisesti on niin vaikeaa ja/tai vastenmielistä pukeutua siististi toisen järjestämiin juhliin. Mikä sellaista lapsellista kapinointia ja uhmaa motivoi?
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lasten kohdalla (esim. alle 10v.) etiketti on joustava, ellei vainaja ole lähisukua.
Entä jos he tosiaan piipativat juhlassa hyvin pikaisesti kohteliaisuudesta kiireisen päivän keskellä, käytännössä siis tilanne, että halusivat onnitella valmistunutta mutta eivät olisi ehtineet muutoin?
Joskus voi olla todella vaikea tietää, mitä noissa vaatevalinnoissa on taustalla. Mulla on esim. myöhässä olleen lennon takia ollut pari kertaa tilanne, jossa olen joutunut osallistumaan tilanteeseen matkavaatteissa, paikan päälle suoraan lentokentältä. Ei sitä tilannetta halua erityisemmin korostaa alkamalla selittelemään mitään.
He kuitenkin tulivat paikalle onnittelemaan, eikö se nyt ollut tärkeintä? Vaatetus ei kuitenkaan varmaan ollut mitenkään ikivanhaa, haisevaa ja rikkinäistä, vaan perussiistiä kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maapallo tuhoutuu yhtään enempää kun ostat nuo vaatteet ja kengät käytettynä? Sä tuet sen jo ostetun tavaran kiertoa ja silti voit olla siistinä lasten kanssa. Eihän uutena olekaan mitään järkeä ostaa oikeastaan mitään käyttötavaraa. Netti on täynnä lasten vaatteita ja tavaroita. Miten se eroaa, että tilaat netistä uusia tavaroita välittävästä kaupasta kuin ostaisit nettivaatekaupasta noi?
Tottakai tilaisin käytettyjen vaatteiden nettikaupasta jos olisi sellainen, josta löytyisi kerralla oikeat koot ja tavara olisi ehjää ja kunnollista. Torista kun ostaa niin koskaan ei tiedä haiseeko homeelle, hajusteille tai onko ehjää. Kun olin vanhempainvapaalla niin shoppailin usein vaatteita ja tavaroita torista. Usein ostot olivat pettymyksiä. Postittamisessa kesti pahimmillaan 2 viikkoa, useammat luistimet ja monot olivat homeessa. Vaatteita joutui liottamaan etikassa, että sai pesuaineen hajun pois. Nyt kun olen taas töissä ei oma energia enää riitä tähän. Live-kirppiksellä näkisi heti onko kunnossa ja haiseeko. Helpoimmaksi olen nyt todennut, että ostan mahdollisimman vähän mitään.
Pieruverkkareissa juhliin. Käyttää sitten arkena juhlavaatteita.
Pukeutumisasiat opitaan jo kotoa, esimerkkiä seuraamalla. Hyviin tapoihin kuuluu pukeutua tilanteen mukaan ja kunnioittaen juhlien järjestäjää.
Minä huomasin saman jo 15v sitten rippijuhlissa. Huomasin kirkossa, että osa on juhlavammin pukeutuneita, osalla lenkkarit, farkut, t-paita, verkkareitakin näkyi. Kirkossa oli naapurini farkuissa ja t-paidassa. Ei ole kyse siitä etteikö olisi vaatteita. Kerran näin kun tämä naapurini lähti menossa ja hurjan tälläytyneenä baariin. Itseäni ei kuitenkaan haittaa kenenkään pukeutuminen. Itse en menisi vaikkapa hautajaisiin räikeästi pukeutuneena.
Vierailija kirjoitti:
Ompa törkeä kommentti! Ehkä sinä kutsut juhliisi rikkaita vieraita kalliiden lahjojen toivossa? Minä ainakin olen huomannut, että ne varakkaat tuovat kaikista halvimmat lahjat. Jotkut ei välttämättä mitään
Vierailija kirjoitti:
Monilla suomalaisilla on pelko, että ylipukeutuu. En tiedä, mistä tämä kumpuaa. Tosin hupparin laittaminen ylioppilasjuhliin on kyllä jo mautonta.
Ylipukeutuminen ei ole niin vaarallista. Alipukeutuminen sensijaan on kyllä noloa.
Tärkeämpää on osata pukeutua tilanteen mukaisesti, jota monet eivät osaa tai halua. Jos en ole varma juhla-asusta soitan joko kutsujalle tai jollekin muulle kutsutulle kyselläkseni millainen asu on ko. tulanteeseen sopiva.
Vaikka vanhemmat eivät halua mennä pönötysjuhliin, lapsille kyllä kannattaa opettaa tilanteen vaatima pukukoodi ja etiketti. Se antaa varmuutta. Aina ei voi valita millaisiin tilaisuuksiin osallistuu esimerkiksi opiskelujen tai työelämän vuoksi. Helpottaa kummasti elämää kun tietää miten pukeudutaan ja käyttäydytään ettei muiden tarvitse kokea myötähäpeää.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos he tosiaan piipativat juhlassa hyvin pikaisesti kohteliaisuudesta kiireisen päivän keskellä, käytännössä siis tilanne, että halusivat onnitella valmistunutta mutta eivät olisi ehtineet muutoin?
Joskus voi olla todella vaikea tietää, mitä noissa vaatevalinnoissa on taustalla. Mulla on esim. myöhässä olleen lennon takia ollut pari kertaa tilanne, jossa olen joutunut osallistumaan tilanteeseen matkavaatteissa, paikan päälle suoraan lentokentältä. Ei sitä tilannetta halua erityisemmin korostaa alkamalla selittelemään mitään.
He kuitenkin tulivat paikalle onnittelemaan, eikö se nyt ollut tärkeintä? Vaatetus ei kuitenkaan varmaan ollut mitenkään ikivanhaa, haisevaa ja rikkinäistä, vaan perussiistiä kuitenkin?
Erikoistilanteet ovat erikoistilanteita, eikä tässä niistä ole kyse. Nyt ei puhuta siitä, että tullaan yllättävien hankaluuksien takia suoraan lentokoneesta juhliin. Eihän siinä ole mitään noloa eikä anteeksi pyydettävää, jos itsestä riippumattomista syistä liikkuu "väärissä" vaatteissa.
ässä on puhe ihan siitä, millaiset vaatteet juhliin kutsutut ihmiset ihan kaikessa rauhassa päälleen valitsevat pukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla suomalaisilla on pelko, että ylipukeutuu. En tiedä, mistä tämä kumpuaa. Tosin hupparin laittaminen ylioppilasjuhliin on kyllä jo mautonta.
Ylipukeutuminen ei ole niin vaarallista. Alipukeutuminen sensijaan on kyllä noloa.
Tärkeämpää on osata pukeutua tilanteen mukaisesti, jota monet eivät osaa tai halua. Jos en ole varma juhla-asusta soitan joko kutsujalle tai jollekin muulle kutsutulle kyselläkseni millainen asu on ko. tulanteeseen sopiva.
Vaikka vanhemmat eivät halua mennä pönötysjuhliin, lapsille kyllä kannattaa opettaa tilanteen vaatima pukukoodi ja etiketti. Se antaa varmuutta. Aina ei voi valita millaisiin tilaisuuksiin osallistuu esimerkiksi opiskelujen tai työelämän vuoksi. Helpottaa kummasti elämää kun tietää miten pukeudutaan ja käyttäydytään ettei muiden tarvitse kokea myötähäpeää.
Opin kotona lapsena, että pukeudu aina hieman yli. Katso, miten muut yleensä pukeutuvat, ja pistä sitten pykälää paremmaksi. Tällä on menty 50 vuotta, ja yhä olen kiitollinen tuosta äitini neuvosta. Samaa olen sanonut omalle jälkikasvulleni, joka tosin ei näytä samaa oppia ainakaan vielä toteuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on syytä ymmärtää, että pönöttäminen ja tyylikkyys eivät ole sama asia, ja tyylikkyys ja mukavuus eivät sulje toisiaan pois. On helppoa pukeutua niin, että näyttää tyylikkäältä ja tuntuu mukavalta. Mukavuutta lisää se, että tietää olevansa tyylikäs.
Saa olla aikamoinen tahvo, jos ei tiedä miten ylioppilasjuliin pukeudutaan! Kaikissa missä olen käynyt, ja niitä on monet, on vieraat samantyyppisesti pukeutuneet. AP:n vieraat käyttäytyivät törkeästi, mutta toisaalta itsensähän he vain nolasivat.