Juhliin arkivaatteissa, normaalia?
Meillä oli eilen ylioppilasjuhlat ja ihmetytti kaksikin perhettä, jotka tulivat paikalle farkuissa ja huppareissa/ t-paidoissa. Eikö ihmisillä ole enää minkäänlaisia käytöstapoja ja etikettiä? Oletteko huomanneet samaa, vai onko meillä vain tavallista törpömpiä ystäviä? (Itseasiassa hyvin varakkaita ihmisä, tienaavat hyvin ja matkustelevat paljon, mutta ei se näköjään korreloi mitenkään sivistyksen ja tapakultturin kanssa.)
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Ap, oliko ajatuksesi näytää että tunnet kaksi parempi osasta perhettä? Siksi pettymyksesi oli suuri koska vaatteista ei kukaan heti tajunnut kuinka varakkaita, erinomaisia nämä ystävät/tutut ovat.
Yritä oppia jotain itsestäsi. Miksi reagoit niinkun teit.
Mulla tuli lähinnä Hyasintti mieleen alotuksestasi.
Ei ollut ei. Msinitsin varakkuudesta tässä ketjussa siksi, kun arvasin, että joku ottaa esiin, että kaikilla ei ole varaa ostaa juhlavaatteita ja toisekseen siksi, että koskapa juuri he pukeutuvat normaalisti arjessaan tyylikkästi, niin siksi juuri heidän t-paita asu herätti enitn huomiota. Vaatteet siis olisivat sopineet enemmän mökille pihatöihin, kuin juhliin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos ajattelet sen hupparin maksaneen saman verran kuin yo-nuoren juhla-asun?
Jotkut ajattelevat olevan huonoa käytöstä "pyntätä" enemmän kuin ajattelevat isäntäväen pynttäävän. Jätätkö kutsumatta seuraaviin juhliin?
Eikös se olisi näppärää, jos vieras toisi juhliin valokopion vaatteittensa ostokuiteista. Niistä näkisi heti, montako euroa enemmän tai vähemmän juhlavieraan farkut maksavat kuin toisen vieraan suorat housut?
Ne kuitithan voisi vielä laittaa seinälle kaikkien nähtäväksi, niin ei tarvitsisi kenenkään keskustella kenenkään vaatteista sanaakaan. Hintatiedot olisivat kaikkien nähtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen käytös ratkaisee eikä vaatteet. Vittumaista käytöstä ei pelasta hienot vaatteet.
Onko juhliin pukeutuminen mielestäsi käytöstä sekin?
Mitä jos huppari oli balencian ja tennarit louis vuittonin, tuliko parempi mieli?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos huppari oli balencian ja tennarit louis vuittonin, tuliko parempi mieli?
No ainakin se näyttäisi kovin - suoraan sanoen - hölmöltä. Aika ääliö pitää olla, jos juhlavaatteissa näkyy logoja.
Ymmärrän harmituksen. Minä tulkitsen ap:n tilanteen niin, että nämä vieraat olettivat, että teildän perheellänne on hyvin vaatimattomat juhlat. Eivät halunneet pukeutua teitä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän harmituksen. Minä tulkitsen ap:n tilanteen niin, että nämä vieraat olettivat, että teildän perheellänne on hyvin vaatimattomat juhlat. Eivät halunneet pukeutua teitä paremmin.
Juhlakutsuissa on (ainakin pitäisi olla) pukeutumiskoodi juuri siksi, ettei kenenkään tarvitse olettaa ja pähkäillä, mitä pukisi ylleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlakutsuissa on (ainakin pitäisi olla) pukeutumiskoodi juuri siksi, ettei kenenkään tarvitse olettaa ja pähkäillä, mitä pukisi ylleen.
No ei kai normu yo-juhliin pukukoodia tarvitse, ellei ole erityisen tyylikkkäät juhlat iltapukuineen ja smokkeineen. Tavallisiin juhliin mennään tavallisissa JUHLAvaatteissa. Eli osoitetaan isäntäväelle ja juhlakalulle kunnioitusta pukeutumalla esim. kesämekkoon ja pikkukenkiin, tukka kammattuna ja koru kaulassa. Kyllä itsekin olisin pahastunut, jos joku olisi collegehupparissa juhliini saapunut.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tiedän, että toisen perheen mies käyttää työasunaan aina tummaa pukua ja kauluspaitaa. On kauluspaidassa joka kerta, kun olen käynyt heillä. Miksi tällainen ihminen valitsee tulla meidän juhliimme lenkkarit jalassa räikeässä hupparissa?
ap
Vastaat itse omaan kysymykseesi. Vieraasi ja kaikki muutkin ihmiset todella valitsevat, mitä päälleen pukevat. Käytännössä kenelläkään ei ole vahingossa päällään mitään.
Minä olisin saattanut ap:n tilanteessa kuittailla hupparityypille, että "olisit näyttänyt tyylikkäämmältä työkuteissa" ja naurahtanut tekonaurua päälle. Olisin osoittanut, että kiinnitän huomiota hänen pukeutumiseensa, mutten kuitenkaan olisi tullut sanoneeksi varsinaisesti niin rumasti, että ilman tietynlaista tulkintaa sanani olivat peruste loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai normu yo-juhliin pukukoodia tarvitse, ellei ole erityisen tyylikkkäät juhlat iltapukuineen ja smokkeineen. Tavallisiin juhliin mennään tavallisissa JUHLAvaatteissa. Eli osoitetaan isäntäväelle ja juhlakalulle kunnioitusta pukeutumalla esim. kesämekkoon ja pikkukenkiin, tukka kammattuna ja koru kaulassa. Kyllä itsekin olisin pahastunut, jos joku olisi collegehupparissa juhliini saapunut.
Ei ole mitään "normi yo-juhlia". Juhlien järjestäjän kannattaa aina mainita pukukoodi, ja jos sellaista ei ole, niin sekin kannattaa mainita. Juhlien järjestäjän on hyvä aina miettiä asia vieraan näkökulmasta ja ottaa huomioon, että vieraalle on aito ja mahdollisesti hankalakin kysymys, mitä pitäisi pukea päälleen. Pukukoodin mainitseminen kutsussa on pieni teko, mutta sillä on suuri merkitys.
Minä olen joskus kutsun saatuani itse kysynyt kutsujalta pukukoodia, kun sitä ei ole kutsussa mainittu. Sellainenkin mahdollisuus tietenkin on, mutta se ei takaa sitä, että kaikilla kutsutuilla olisi sama informaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi oikeasti kiinnostaa muiden vaatteet!?
Silloin kiinnostaa, kun tilanteeseen liittyy etiketti. Vaatteet on aatteet, kuten sanotaan, ja vaatteet on myös viesti.
Jos minä pyrin järjestämään hienot juhlat, näen vaivaa ja käytän rahaa ja kutsun juhlavieraita juhliin, niin kyllä se pahalta tuntuu, jos joku tulee paikalle ihan arkikuteissa.
Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää tällaista asiaa.
Sitten kannattaa kutsua vain niitä ihmisiä, joita kiinnostaa osallistua sinun pätemiseesi haluamallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "normi yo-juhlia". Juhlien järjestäjän kannattaa aina mainita pukukoodi, ja jos sellaista ei ole, niin sekin kannattaa mainita. Juhlien järjestäjän on hyvä aina miettiä asia vieraan näkökulmasta ja ottaa huomioon, että vieraalle on aito ja mahdollisesti hankalakin kysymys, mitä pitäisi pukea päälleen. Pukukoodin mainitseminen kutsussa on pieni teko, mutta sillä on suuri merkitys.
Minä olen joskus kutsun saatuani itse kysynyt kutsujalta pukukoodia, kun sitä ei ole kutsussa mainittu. Sellainenkin mahdollisuus tietenkin on, mutta se ei takaa sitä, että kaikilla kutsutuilla olisi sama informaatio.
No oho! Meneekö täällä monikin juhliin normikuteissa, jos kutsussa ei erikseen mainita, että tavallista siistimpi pukeutuminen olisi ylioppilasjuhliin suotavaa?
Miksi kutsua omiin juhliin ihmisiä, joiden kanssa ei selkeästi ole muuten mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi oikeasti kiinnostaa muiden vaatteet!?
Silloin kiinnostaa, kun tilanteeseen liittyy etiketti. Vaatteet on aatteet, kuten sanotaan, ja vaatteet on myös viesti.
Jos minä pyrin järjestämään hienot juhlat, näen vaivaa ja käytän rahaa ja kutsun juhlavieraita juhliin, niin kyllä se pahalta tuntuu, jos joku tulee paikalle ihan arkikuteissa.
Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää tällaista asiaa.
Sitten kannattaa kutsua vain niitä ihmisiä, joita kiinnostaa osallistua sinun pätemiseesi haluamallasi tavalla.
Sinulle ilmeisesti etiketti ja sen noudattaminen on "pätemistä"? Onnea valitsemallasi tiellä vaan.
Olin kerran häissä, joissa muut olivat asiallisesti laittautuneet ja yksi -muuten asiallisen näköinen aikuinen mies- oli farkuissa ja jonkun firman mainos t-paidassa lenkkareineen. Kyllähän se vähän huomiota herätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimaton juhlapukeutuminen saattaa kertoa siitäkin ettei haluta pukeutua hienommin kuin emäntä+isäntä ja tässä tapauksessa yo-nuori. Jos joku käyttää töissään pukua, hän haluaa ehkä heittää vapaalle ja jättää sen puvun kaappiin ja pukeutua vapaammin.
Sitten se rahatilanne voi olla jollakulla syynä. Lahjakin maksaa ja tarviiko lapset välttämättä juhla-asun, jota käytetään kerran?
Heillä ei ainakaan ole rahasta kiinni ja tosiaan muutoin arjessaan pukeutuvat paremmin, kuin meidän juhliin. Siksi vähän loukkaannuin. Hupparin sijaan kauluspaita, vaikka sitten niiden farkkujen kanssa, niin heti olisi ollut asiallisempi. Nyt näytti mielenosoituksellisesta.
Vai olisiko tuossa ajatuksessasi sitten jotain perää, että pitävät meitä niin köyhinä, että halusivat omalla pukeutumisellaan osoittaa, että eivät ole meitä parempia ihmisiä, vaikka rikkaampia ovatkin.
Siinä tapauksessa meni metsään ja pahasti, koska köyhä tulkitsee sen niin, että emme ole tarpeeksi hyviä/varakkaita ihmisiä, että meitä varten tarvisi mitenkään panostaa tai meidän juhliamme kunnioittaa.
Ap
Joko sinulla tai vierailla on persoonallisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsua omiin juhliin ihmisiä, joiden kanssa ei selkeästi ole muuten mitään yhteyttä.
Joskus sellaisia velvoiteitta on. Esimerkiksi sukujuhlat ja työyhteisöön liittyvät tai akateemiset juhlat ovat helposti sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oho! Meneekö täällä monikin juhliin normikuteissa, jos kutsussa ei erikseen mainita, että tavallista siistimpi pukeutuminen olisi ylioppilasjuhliin suotavaa?
Tavallista siistimpi pukeutuminen on eri ihmisille eri asia. Jos apn tavoin pahoittaa mielensä toisten vaate valinnoista niin kannattaa se haluamansa pukukoodi mainita.
Ja tällä kirjoituksella halusit tuoda esille, miten hoikka olet. Vautsi vau!
Vai miksi ihmeessä juhlavaatekeskustelussa pitää ilmoittaa oma painonsa ja pituutensa? Olisit ilmoittanut sen koko porukkasi painot ja pituudet myös, jos tämä niin tähdellistä oli.