Lapset nimittelivät minua puliukoksi!
Mietityttääkö ketään, kuinka uskomattoman ilkeitä lapset ovat nykyään! Kävelin kotiin s-marketin kassi kädessä, ja lapset huusivat minulle "puliukko! puliukko!" Vastauksena heristin nyrkkiä ja sanoin olevani töissä. Olenhan minä vaivainen ja nykyään askel painaa, vähän ontuu, ja ulkonäkö hieman rapistinut, mutta en minä käytä päivittäin alkoholia enkä tuollaiselle käytökselle voi löytää muuta selitystä kuin huono kasvatus! Näin se vaan on.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulipää = kaljupää
Puliukko = kalju-ukko?Ei. Puliukot joivat pulituuria, eli sellakkaa. Siitä nimi.
Siihen aikaan sellakka liuotettiin denaturoimattomaan pirtuun.
Mistä lapset arvasivat että teen näin????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdy ja kerro, että sana puliukko tulee 70-80 luvulla, nykyään kunnioitettu Ken sotaveteraanien pilkkamisesta, joista monet traumojen ja vaivojen takia alkoholisoituivat, ja Mt asiat oli siihen aikaan tabu.
Puliukko on paljon vanhempi sana ja tulee huonekalujen kiillottamiseen käytetystä aineesta nimeltään Pulituuri. Siinä oli spriitä jonka rapoioalkoholistit osasivat erottaa suolalla ja joivat.
Joo, puliukko sana lienee peräisin sodan jälkeisiltä vuosilta. 70-80 luvulla ei enää pulituuria käytetty korvikealkoholina.
60-luvulla oli suosiossa tenu eli taloussprii joka oli halpaa ja vahvaa. Ja sen kyllä haistoi jo kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdy ja kerro, että sana puliukko tulee 70-80 luvulla, nykyään kunnioitettu Ken sotaveteraanien pilkkamisesta, joista monet traumojen ja vaivojen takia alkoholisoituivat, ja Mt asiat oli siihen aikaan tabu.
Puliukko on paljon vanhempi sana ja tulee huonekalujen kiillottamiseen käytetystä aineesta nimeltään Pulituuri. Siinä oli spriitä jonka rapoioalkoholistit osasivat erottaa suolalla ja joivat.
Joo, puliukko sana lienee peräisin sodan jälkeisiltä vuosilta. 70-80 luvulla ei enää pulituuria käytetty korvikealkoholina.
60-luvulla oli suosiossa tenu eli taloussprii joka oli halpaa ja vahvaa. Ja sen kyllä haistoi jo kaukaa.
Lapsilla on usein kehittyneempi hajuaisti kuin aikuisilla.
Miksi erottaa sellakkaa spriistä? Sellakka on ihan elintarviketurvallista. Sen kuin juo sellaisenaan.