Ärtynyt suoli ja kivut. Kokemuksia?
Hei, lääkäri ilmeisesti diagnosoi minulle ärtyneen suolen, kun verikokeissa kaikki oli hyvin. Haluaisin kuulla kokemuksia minkälaisia kipuja muut sairastavat kokee.
Minulla on aivan hirveitä kipuja. Kivut ovat yllättäviä ja sijoittuvat alavatsaan. Oksettaa, on kuumia aaltoja ja välillä pyörryttääkin. Kerran silmissä sumeni. Kipu helpottaa kun suoli on tyhjä.
Onko tämä yleistä, ja miten työelämässä pärjää vaivan kanssa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Joku britti paransi suolistonsa syömällä lihaa, kananmunia ja bataattia ja jotakin marjoja.
Kuulostaa hyvältä jos syö helposti sulavaa lihaa eikä käytä liikaa mausteita. Itselle sopii melkein kaikki juurekset bataatti, peruna, porkkana ym. T.IBS
Minulla auttoi, kun jätin viljat, pavut, maitotuotteet ja sokerin kaikissa muodoissa pois. Pari vuotta meni näin ja sitten pystyi hiljalleen kokeilemaan, mitä ruoka-aineita ruuansulatuselimistö kestää. Edelleen viljat, pavut ja sokerit ovat pannassa.
Ibs on viheliäinen.. kirjoitti:
IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen vaiva. Mulle lääkäri määräsi visibliniä aamuisin, zolt sekä gefilustabletin iltaisin. Viikossa helpotti. Ruokana alussa löysää puuroa, apteekin nutridrinkkejä, piltti hedelmä soseita, eli mietoa hyvin sulavaa ruokaa, siitä vähitellen sitten.. Mitään mausteista ja huonosti sulavaa ei kannata syödä.. Eikä ruisleipää, se sulaa huonosti. Eikä alkoholia. Maistele ja kokeile miltä mikäkin ruoka tuntuu.. Mitta se on loppuelämän juttu se. Ei stressiä, nuku hyvin, lepäile, ja ulkoile. Siinä ne ohjeet ja noilla mennään.
Samoin palkokasvit kannattaa välttää ja kukkakaali ja paprika mulla pahimmat..
Mulla lääkärin arvio ärtyneen suolen oireyhtymä. Vessaan kiire heti kun sängystä nousee, päivän mittaan pari kertaa vielä löysää ja ilmaa riittää, muuten oireet suhteellisen vähäisiä.
Selviämään auttoi apteekin Maitohappobakteeri+Boulardii ja Gelsectan. Maitohappo+boulardiitä otin alun kuurin jälkeen yhden aamulla ja gelsectania alun jälkeen yhden päivällisen ja iltapalan välissä. Säännöllinen ruokarytmi ja kahvitauoillakin kunnon välipala. Ensin pystyin lopettamaan gelsectan jota söin n. puoli vuotta, viikkoa myöhemmin lopetin maitohappo+boulardiin jota kerkesin ottamaan puolitoista vuotta. Lopettamisen jälkeen vatsa parantunut entisestään ja ollut lähes normaali, toivottavasti pysyykin, mulla nyt olikin aika lievä kun lukee muiden vaivoja. Stressi on kyllä myrkkyä, tuntu että siittä sai alkunsakkin.
Jatkan. Jos sinulla on IBS niin todennäköisesti vatsan turvotusta, närästys oireita ja ripulia.