Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtynyt suoli ja kivut. Kokemuksia?

Vierailija
02.06.2023 |

Hei, lääkäri ilmeisesti diagnosoi minulle ärtyneen suolen, kun verikokeissa kaikki oli hyvin. Haluaisin kuulla kokemuksia minkälaisia kipuja muut sairastavat kokee.

Minulla on aivan hirveitä kipuja. Kivut ovat yllättäviä ja sijoittuvat alavatsaan. Oksettaa, on kuumia aaltoja ja välillä pyörryttääkin. Kerran silmissä sumeni. Kipu helpottaa kun suoli on tyhjä.

Onko tämä yleistä, ja miten työelämässä pärjää vaivan kanssa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireilu liittyy vahvasti stressiin ja sosiaalisten tilanteiden jännitykseen, elikkä työelämässä etätyö on tuonut avun. Oma vessa auttaa myös. Toisinaan lähityöpäivien päätteeksi tosin kävelen kivusta kaksinkerroin takaisin kotiin.

Vierailija
2/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen vaiva. Mulle lääkäri määräsi visibliniä aamuisin, zolt sekä gefilustabletin iltaisin. Viikossa helpotti. Ruokana alussa löysää puuroa, apteekin nutridrinkkejä, piltti hedelmä soseita, eli mietoa hyvin sulavaa ruokaa, siitä vähitellen sitten.. Mitään mausteista ja huonosti sulavaa ei kannata syödä.. Eikä ruisleipää, se sulaa huonosti. Eikä alkoholia. Maistele ja kokeile miltä mikäkin ruoka tuntuu.. Mitta se on loppuelämän juttu se. Ei stressiä, nuku hyvin, lepäile, ja ulkoile. Siinä ne ohjeet ja noilla mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kivut sijoittuvat vasemmalle alavatsaan, missä paksusuoli tekee jyrkän mutkan. Välillä myös huimaa ja maha on löysällä. Stressi yleensä laukaisee nämä oireet ja ihme ja kumma ruokahalu on mulla yleensä suht normaali.

Multa otettiin kans kaikki mahdolliset laajat verikokeet + calpro ja fit, kun mulle tuli stressaavassa elämäntilanteessa monta viikkoa kestänyt ripuli kramppeineen. Kaikki tulokset olivat normaaleja.

Vierailija
4/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla l-glutamaatti auttaa

Vierailija
5/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs on viheliäinen.. kirjoitti:

IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä on yleinen vaiva. Mulle lääkäri määräsi visibliniä aamuisin, zolt sekä gefilustabletin iltaisin. Viikossa helpotti. Ruokana alussa löysää puuroa, apteekin nutridrinkkejä, piltti hedelmä soseita, eli mietoa hyvin sulavaa ruokaa, siitä vähitellen sitten.. Mitään mausteista ja huonosti sulavaa ei kannata syödä.. Eikä ruisleipää, se sulaa huonosti. Eikä alkoholia. Maistele ja kokeile miltä mikäkin ruoka tuntuu.. Mitta se on loppuelämän juttu se. Ei stressiä, nuku hyvin, lepäile, ja ulkoile. Siinä ne ohjeet ja noilla mennään.

Minkälaisia ruokia nykyään syöt?

Vierailija
6/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkäri yksityisellä? Olisko sillä neuvoja. Ei ole pakko lähteä toimenpiteisiin tai tutkimuksiin, jos pelottaa, saisi kysyttyä kysymyksiä siellä. 

Vierailija
7/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tylsiä vastauksia. 

Nuku hyvin, älä dokaa, älä juo kahvia.

Yritä syödä kasvispainotteista sapuskaa vähän kerrallaan.  Liiku säännöllisesti.

En osaa enempää neuvoa. Lääkkeet, lääkäri ja terapeutit on hölynpölyä - tämä on kuitenkin lopputulos. Toki joo refluksiin voi vetää tiettyjä lääkkeitä.

Vierailija
8/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ibs friendly recipes löytyy suolistovaivaisen ykkösreseptejä.

Vierailija
9/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit aina antaa diagnoosin "ärtynyt suoli" kun eivät oikeasti tiedä mikä potilasta vaivaa. 

Vierailija
10/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei paljoa tiedä ravitsemuksesta tai siitä kuinka saada suoliston bakteeritasapaino kuntoon. Mulla on kestänyt vuosia saada vatsa kuntoon, kaikenlaisia kokeiluja, mutta nyt tilanne hyvä. 

Vierailija
11/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihappoiset juomat kannattaa unohtaa kokonaan. Ei edes maustamatonta vissyä. Toinen oikein paha on jäätelö eli sokeroitu, prosessoitu maitotuote.

Vierailija
12/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sitten on, kun tiedät ettei se sitä ole? Joka hermostuu, kun syö parsakaalia tai ruusukaalia. Mustaherukoita, tai mannitolia/ maltitolia sisältäviä makeisia, joitain tiettyjä valmisruokia, ruisleipää? Jne muutama muu ruoka- aine, esim jos sipulia on reruuassa enemmän.

Oireina etenkin mustaherukkalitran jälkeen on välitön närästys. Myöhemmin vatsa turpoaa turpoamistaan, ja vatsa on kipeä kuin mahataudissa. Vasta seuraava aamu on vessaistuntosessioitten aika. Kerran kun käy, ei parane vessan luota lähteä. Sitten onkin jo seuraava kohta ja ihan vetelää.

Vierailija
13/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit aina antaa diagnoosin "ärtynyt suoli" kun eivät oikeasti tiedä mikä potilasta vaivaa. 

Joo, mulla oli muutaman vuoden just terveyskeskuslääkärin tekemä ärtynyt suoli diagnoosi joka olikin lopulta endometrioosi.

Vierailija
14/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette pärjänneet jos työpaikalla ei ole rauhallista vessaa? Meillä nimittäin on unisex-vessat toimistossa. Niissä ei ole mitään yksityisyyttä eikä äänieristystä. Vatsani on hyvin kipeä työpäivien jälkeen kun joudun pidättelemään kotiin saakka.

Vierailija
15/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette pärjänneet jos työpaikalla ei ole rauhallista vessaa? Meillä nimittäin on unisex-vessat toimistossa. Niissä ei ole mitään yksityisyyttä eikä äänieristystä. Vatsani on hyvin kipeä työpäivien jälkeen kun joudun pidättelemään kotiin saakka.

Työpaikan vaihto.

Vierailija
16/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla stressi laukaisee ärtyvän suolen oireet. Maha on koko ajan kuin ilmapallo, turvonnut, pinkeä ja kipeä. Vasemmalla alavatsassa on koko ajan pistävä kipu suolenmutkassa. Vuorotellen ummetusta ja ripulia. Tunne, että suoli ei kokonaan tyhjene, vaikka kaksi päivää olisi ollut ripulilla. Kipu ja tuntemukset tekee liikkumisestakin hankalaa.

Ei auta liikunta, ruokavalio, mindfullnes tai lepo. Masennuslääkkeet on ainoat, mitkä tähän vaivaan ovat oikeasti auttaneet. Eli aivojen rauhoittaminen, resetoiminen zen tilaan väkisin lääkkeillä.

Vierailija
17/25 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla oli muutaman vuoden just terveyskeskuslääkärin tekemä ärtynyt suoli diagnoosi joka olikin lopulta endometrioosi.

Mäkin lähtisin ehdottamaan endometrioosia, koska kivut sijoittuvat alavatsaan ja ovat ilmeisen viiltäviä? IBS ei yleensä aiheuta niinkään tuollaista kipua, vaan lähinnä ripulia ja turvotusta. 

Vierailija
18/25 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat ärtyneen suolen aiheuttajat mielestäni, jos ei ole laktoosi-int. tai keliakiaa:

- stressi

- alkoholi

- liikunnan puute

- vehnä + sokeri

- valmisruoat

Totta - masennuslääkkeet voivat  auttaa jos on stressiperäinen ongelma. Olen kokeillut noin 15 eri maitohappobakteeria. Paras on ehdottomasti Alflorex-maitohappobakteeri.

Vierailija
19/25 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ibs on viheliäinen.. kirjoitti:

Minkälaisia ruokia nykyään syöt?

Olen eri mutta vältä papuja ym palkokasveja raakaa sipulia ja paprikaa. Myös vesimeloni on paha vaikkei uskoisi. Itsellä ja joillain muilla myös tuore kurkku on tosi huono mutta se ei koske kaikkia joilla on IBS.

Vierailija
20/25 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku britti paransi suolistonsa syömällä lihaa, kananmunia ja bataattia ja jotakin marjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän