Mammografia
Kävin ekaa kertaa mammografiassa,kyllä oli kivulias kokemus,onneksi ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Mites muilla?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Oli järkyttävä kokemus ja nänni repesi. Ei koskaan enää ja varoitan.
Joo, ihan varmasti repesi :D
Kivulias kokemus, en jaa kokemustasi, ei nimittäin ole yhtään kivulias, sinun rinnoissasi on jotain outoa!
ex pelkäsi gyneä kuin hullu halkoa. Papa-koe oli syy miksei voinut käydä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivuliaisuus riippuu myös siitä, millaiset laitteet paikassa on. Uudet puristavat selvästi vähemmän kuin vanhemmat mallit. Ei se uusillakaan miellyttävää ole, mutta kuitenkin vähemmän kivuliasta kuin vanhoilla. Onneksi kipu kestää vain kymmenkunta sekuntia kerrallaan.
Kävin joskus yli 10 Hus:n sairaalassa mammografiassa, ihan hirveä kokemus. Syslabissa nyt seulonnoissa Helsingin keskustassa ja täydellisesti erilainen kokemus. Tietysti rinnatkin ovat muuttuneet mutta uudet laitteet tosiaankin ovat aivan erilaisia eikä yhtään edes sattunut.
Eivät ole erilaiset laitteet. Voi tosin olla ettei ole puristettu riittävästi ja on tehty huono tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se satu! Kauhutarinoita vaan kerrotaan!
Ehkä jos on kovin pienet rinnat, muttei muuten.Monenkos naisen tisseistä sulla on kokemusta omiesi lisäksi?
Eipä muutoin olekaan, mutta ne, jotka ovat valittaneet, että sattui kauheasti, ovat ihan itse miettineet, johtuisiko siitä, että sitä rintakudosta on niin vähän, että se ikäänkuin väkisten sinne laitteeseen laitetaan. Mulla kun on tällaset kansallispuvun ( Munsalan) taskut, niin ei tunnu miltään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se ultraaminen, toimiiko. Tai jokin muu kuvannus.
Olin 70v kun tehtiin ensin ultra ja sitten mammografia. Eli minun ikäisen rintojen kudos ei enää ole kovin kiinteää, mutta kyllä ultra oli todella paljon kivuliaampaa kuin mammografia. Kuvaus kestää vain hetken ja ultra paljonkin kauemmin. Tämä toki vain minun kokemukseni!
Ultra ei satu ollenkaan, se on vastaava tutkimus kuin miten vauvamahoja tutkitaan, geeliä iholle ja sitten liikutetaan laitetta ihon päällä.
Sadistihoitaja päättää oman ennakkoluulon mukaisesti jokaisen asiakkaan kohdalla miten kovan puristuksen laittaa mammografiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivuliaisuus riippuu myös siitä, millaiset laitteet paikassa on. Uudet puristavat selvästi vähemmän kuin vanhemmat mallit. Ei se uusillakaan miellyttävää ole, mutta kuitenkin vähemmän kivuliasta kuin vanhoilla. Onneksi kipu kestää vain kymmenkunta sekuntia kerrallaan.
Kävin joskus yli 10 Hus:n sairaalassa mammografiassa, ihan hirveä kokemus. Syslabissa nyt seulonnoissa Helsingin keskustassa ja täydellisesti erilainen kokemus. Tietysti rinnatkin ovat muuttuneet mutta uudet laitteet tosiaankin ovat aivan erilaisia eikä yhtään edes sattunut.
Eivät ole erilaiset laitteet. Voi tosin olla ettei ole puristettu riittävästi ja on tehty huono tutkimus.
Minäkin totesin muutama vuosi sitten Synlabissa seulonnassa käydessäni, että ei sattunut lainkaan niin paljon kuin aikaisemmin. Hoitaja kertoi silloin, että nämä uudet laitteet eivät purista läheskään yhtä suurella voimalla kuin vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hus:n laite oli kuin jostain ennen sotia verrattuna syslabin moderniin laitteeseen. Hoitajatkin olivat kuin eri planeetoilta
Voisiko riippua rintojen koostakin, kuten joku tuossa yllä sanoikin? Pienirintaisen kaverin mielestä mammografia on hirveää. Minulla isorintaisella ei tunnu paljon missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hus:n laite oli kuin jostain ennen sotia verrattuna syslabin moderniin laitteeseen. Hoitajatkin olivat kuin eri planeetoilta
Synlab tietysti🤣
Vierailija kirjoitti:
Kivulias kokemus, en jaa kokemustasi, ei nimittäin ole yhtään kivulias, sinun rinnoissasi on jotain outoa!
Laitteita on erilaisia, mutta lisäksi rinnat vaikuttavat kokemukseen. Mitä enemmän rinnoissa on rasvakudosta, sitä vähemmän sattuu.
Prässätiiin kyllä tissit niin lyttyyn, että ei näillä patalapuilla enää miehiä kaadeta. Mitenköhän ne tekee mammografian niille, joilla on silikonit?
Vierailija kirjoitti:
Prässätiiin kyllä tissit niin lyttyyn, että ei näillä patalapuilla enää miehiä kaadeta. Mitenköhän ne tekee mammografian niille, joilla on silikonit?
Ihan samallalailla.
Mulla on suht suuret rinnat eikä sattunut ollenkaan. Ihan turhaan pelkäsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se ultraaminen, toimiiko. Tai jokin muu kuvannus.
Olin 70v kun tehtiin ensin ultra ja sitten mammografia. Eli minun ikäisen rintojen kudos ei enää ole kovin kiinteää, mutta kyllä ultra oli todella paljon kivuliaampaa kuin mammografia. Kuvaus kestää vain hetken ja ultra paljonkin kauemmin. Tämä toki vain minun kokemukseni!
Eihän ultra satu ollenkaan kerran on ultrattu rinnat. Nyt odottelen tuloksia mammosta, johossa kävin 22.6. Posti varmaan hävittänyt vastauskirjeen. Rutiini mammo, johon tuli kutsu.
Jotkut pelkäävät rokotuksiakin, ja iso osa niistä roikkuu juuri tällä palstalla. Saai vetää omat johtopäätökset.