Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä alakoulu Tamperella on tehnyt maauimalaan retken? 10-vuotias oli kuolla.

Vierailija
02.06.2023 |

Linkissa (maksumuurin takana tosin) Ylöjärven rehtori selittää ja vääntää rautalangasta sitä, miksi heiltä ei tehdä maauimalaan retkiä. Todella hyvät perustelut, mitä ei aina edes itse tule miettineeksi.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009626933.html

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lasten koulussa on kysytty etukäteen lasten uimataito joten ei olisi tällaista tapahtunut.

Vierailija
42/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei pitäisi järjestää mitään tuollaisia retkiä. Aina on typeriä lapsia matkassa joiden pakko hölmöillä. Vaikka olisi uimataitoinen tuo on hölmöilyä ja ellei osaa niin lapsi jälkeenjäänyt järjeltään hyppiessään. Ei ne muutamat aikuiset ehdi jokaista jälkeenjäänyttä vahtia. Toisaalta normaalit vanhemmat kyllä tietävät miten lapsensa toimivat ja olisivat kieltäneet osallistumassa mutta ilmeisesti tuossakin perheessä ylimääräisiä lapsia joista ei niin väliä jos jotain käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän lasten koulussa on kysytty etukäteen lasten uimataito joten ei olisi tällaista tapahtunut.

Ei se uimataidon kysely estä tyhmimpiä hyppimästä. Ja niitä voi luokalla olla useita muiden uimataidottomien lisäksi. Kavereiden seurassa vielä pitää esittää mitä uskaltaa tehdä. 

Vierailija
44/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataidoton lapsi päässyt hyppäämään syvään päätyyn. Tarrannut toiseen joka pääsi irti. Onneksi lapsi saatiin pelastettua.

Koulu tietysti vähätteli tapausta. Kuten aina

No jos 10-vuotias ei osaa uida, niin pitäisiköhän vanhempien katsoa hieman peiliin?

Suomalaislapset osaavat tuossa iässä jo uida, ainakin välttävästi. Eli kyseessä on todennäköisesti jonkun muun värinen kersa, nämä yleensä myös hyppivät altaisiin miten sattuvat, eivätkä noudata sääntöjä. Eivät noudata uimalassa, eivätkä missään muuallakaan.

No eivät osaa, mutta valehtelevat osaavansa. Pohjoisen lapset huonompia. Vähemmän uimahalleja, kylmemmät kesät.

Nykyrahoituksella koulut eivät voi opettaa uimataitoa, 2* syksyllä, 2* keväällä. Kalpeat kakarat eivät ole tummia parempia.

Sääli että mennään nykyään heikompien mukaan. Ne on ne syrjäytyneet köyhikset joita ei viedä uimaan. Lapset tehdään lapsilisien toivossa ja ajatellaan että on yhteiskunnan velvollisuus opettaa jopa uimataito.

Vierailija
45/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että opettaja kyllä tiesi että tuo lapsi on uimataidoton tai uimataidoiltaan heikko, mutta ei hän silti voi jokaista lasta erikseen vahtia. Voi olla että lasta on erikseen kiellettykin hyppäämässä kun uimataito ei vielä riitä. Opettaja on voinut esimerkiksi altaan toisessa päässä opettaa heikkotaitoisempia lapsia uimaan. Tässä onneksi uimavalvonta toimi ja lapsi jäi henkiin. Pahimmillaan olisi voinut tulla 2 ruumista kun oli yrittänyt vetää toisenkin lapsen syvyyksiin. 

Vierailija
46/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien syyttäminen tässä nyt on turhaa. Toki on mahdollista esim se että lapselle on tullut paniikka syvässä tai jt muuta. Onko ollut todella täysin uimataidoton vai vaan epävarma? 

No oli miten tahansa niin näissä voisi kaikki koulut tehdä linjanvedon, että maauimalaan EI retkiä. 

Olisi kiva tietää, missä koulussa näitä retkiä tehdään? 

Tekihän eräs koulu luokkaretken sortuvalle sillalle, vaikka yksikään matkalaisista ei osannut lentää...

Osashan ne. Neljä metriä lensivät kuin parvi uljaita kotkia.

Vierailija
47/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyhän koulut liikuntatunnillakin uimassa. Ei ole koskaan kyselty lasten uimataitoa eikä noilta voi vaan jäädä pois. Olen ajatellut että koulu ottaa vastuun ja järjestää, kun näitä uimahallireissuja tekevät. Eikä kukaan kyllä hukkunut olekkaan..

Ei minun lapset osaa uida kunnolla, vaikka ovat käyneet eskarin ja koulun uimakoulun, toinen meidän itse maksaman uimakoulun ja olen vienyt heitä uimaan joka kesä useamman kerran. Ovat arkoja vedessä, minkäs sille voi. Eivät kyllä menis hyppimään syvään päätyyn, tietävät melko hyvin riskit veden kanssa ollessa. Itse osaan uida sen verran että en heti huku sekä kellua hylkeenä jonkin aikaa. Olen myös ollut ja olen edelleen arka veden suhteen, ehkä luonteen vuoksi, ehkä siksi että hukkumisesta on aina varoiteltu.

Vierailija
49/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Lapset hyppivät metrin korkeudelta viisi metriä syvään altaaseen. Yksi hyppääjistä oli lähes uimataidoton. Hän yritti uida reunaan, mutta jäi kauhomaan vettä ja vajosi ajoittain pinnan alle.

Kun seuraava lapsi hyppäsi, uimataidoton tarrasi häneen. Molemmat lapset vajosivat veteen.

Tampereen kaupungin johtava liikunnanohjaaja todisti torstaista tilannetta.

– Hukkuva ihminen tekee kaikkensa pysyäkseen pinnalla. Hän tarttui toiseen kiinni kaappausotteella, ja he molemmat olivat vaaratilanteessa.

Tilanne eteni Liimatan mukaan nopeasti. Uimataitoinen, toisena hypännyt lapsi pääsi otteesta irti ja pois altaasta. Uimataidottoman voimat ehtyivät ja hän vajosi pohjaan."

Onko noin oikeasti katsellut vain vierestä mitä tapahtuu?

Vierailija
50/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataidottomana hyppäsi viisi metriä syvään altaaseen. 

Vierailija
51/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Lapset hyppivät metrin korkeudelta viisi metriä syvään altaaseen. Yksi hyppääjistä oli lähes uimataidoton. Hän yritti uida reunaan, mutta jäi kauhomaan vettä ja vajosi ajoittain pinnan alle.

Kun seuraava lapsi hyppäsi, uimataidoton tarrasi häneen. Molemmat lapset vajosivat veteen.

Tampereen kaupungin johtava liikunnanohjaaja todisti torstaista tilannetta.

– Hukkuva ihminen tekee kaikkensa pysyäkseen pinnalla. Hän tarttui toiseen kiinni kaappausotteella, ja he molemmat olivat vaaratilanteessa.

Tilanne eteni Liimatan mukaan nopeasti. Uimataitoinen, toisena hypännyt lapsi pääsi otteesta irti ja pois altaasta. Uimataidottoman voimat ehtyivät ja hän vajosi pohjaan."

Onko noin oikeasti katsellut vain vierestä mitä tapahtuu?

On taitanut vekara pissiä johtavan liikunnanohjaajan muroihin aikaisemmin kun tämä tyytyi katselemaan tilannetta vierestä. 

Vierailija
52/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos että tämä tapahtui koulun ohjatulla uintiretkellä eikä viikon päästä lähirannassa jossa ei ole valvontaa. Juuri tästä syystä näitä retkiä ja uimaopetusta on tärkeä järjestää, jotta päästään yrittämään ja epäonnistumaan suhteellisen turvallisissa puitteissa.

Vierailija
53/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien syyttäminen tässä nyt on turhaa. Toki on mahdollista esim se että lapselle on tullut paniikka syvässä tai jt muuta. Onko ollut todella täysin uimataidoton vai vaan epävarma? 

No oli miten tahansa niin näissä voisi kaikki koulut tehdä linjanvedon, että maauimalaan EI retkiä. 

Olisi kiva tietää, missä koulussa näitä retkiä tehdään? 

Tekihän eräs koulu luokkaretken sortuvalle sillalle, vaikka yksikään matkalaisista ei osannut lentää...

Osashan ne. Neljä metriä lensivät kuin parvi uljaita kotkia.

Putoaminen ei ole lentämistä

Vierailija
54/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurin havinaa tässä hukkumisyrityksessä. Näitä uutisiahan oli viime kesä eri rannoilta

Vierailija
55/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppy kuului ohjelmaan, johon kaikki osallistui. Tuollaisia uimaopettajia tosiaan on. Lapseni kertoi, että tällaista tehdään koulun uimaretkillä. Kerroin opettajalle, että kiellän hypyt ja sen jälkeen kaikki saivat tehdä uimahallissa mitä halusivat.

Vierailija
56/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasiluokkalainen ei osaa käyttäytyä turvallisesti maauimalassa, on hänessä jotain pahasti vikana.

Vierailija
57/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyppy kuului ohjelmaan, johon kaikki osallistui. Tuollaisia uimaopettajia tosiaan on. Lapseni kertoi, että tällaista tehdään koulun uimaretkillä. Kerroin opettajalle, että kiellän hypyt ja sen jälkeen kaikki saivat tehdä uimahallissa mitä halusivat.

Siis kaikkien oli hypättävä, osasi uida tai ei.Tällaisia opettajia tosiaan on.

Vierailija
58/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasiluokkalainen ei osaa käyttäytyä turvallisesti maauimalassa, on hänessä jotain pahasti vikana.

Nii, joissain koululaisissa on.

Vierailija
59/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kivittää kirjoitti:

Käyhän koulut liikuntatunnillakin uimassa. Ei ole koskaan kyselty lasten uimataitoa eikä noilta voi vaan jäädä pois. Olen ajatellut että koulu ottaa vastuun ja järjestää, kun näitä uimahallireissuja tekevät. Eikä kukaan kyllä hukkunut olekkaan..

Ei minun lapset osaa uida kunnolla, vaikka ovat käyneet eskarin ja koulun uimakoulun, toinen meidän itse maksaman uimakoulun ja olen vienyt heitä uimaan joka kesä useamman kerran. Ovat arkoja vedessä, minkäs sille voi. Eivät kyllä menis hyppimään syvään päätyyn, tietävät melko hyvin riskit veden kanssa ollessa. Itse osaan uida sen verran että en heti huku sekä kellua hylkeenä jonkin aikaa. Olen myös ollut ja olen edelleen arka veden suhteen, ehkä luonteen vuoksi, ehkä siksi että hukkumisesta on aina varoiteltu.

Lapsesi eivät osaa uida, koska et vie heitä uimahalliin. Kehut vieväsi lapsia kesäisin uimaan "useamman kerran". Se on tosi vähän, jos lapset saa perheensä kanssavaan pari uimakäyntiä koko vuonna, nekin vain kesällä.

Uimataito vaatisi säännöllistä käymistä uimahallissa myös muina vuodenaikoina. Ottakaa tavaksi käydä uimassa joka viikonloppu.

Vierailija
60/65 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataidoton lapsi päässyt hyppäämään syvään päätyyn. Tarrannut toiseen joka pääsi irti. Onneksi lapsi saatiin pelastettua.

Koulu tietysti vähätteli tapausta. Kuten aina

No jos 10-vuotias ei osaa uida, niin pitäisiköhän vanhempien katsoa hieman peiliin?

Suomalaislapset osaavat tuossa iässä jo uida, ainakin välttävästi. Eli kyseessä on todennäköisesti jonkun muun värinen kersa, nämä yleensä myös hyppivät altaisiin miten sattuvat, eivätkä noudata sääntöjä. Eivät noudata uimalassa, eivätkä missään muuallakaan.

Kaikki eivät todellakaan osaa. Oman lapseni luokalla oli tuon ikäisten joukossa sellaisia, jotka eivät osanneet uida lainkaan, niitä jotka osasivat vähän ja sitten muutama, jotka osasivat kunnolla, kuten omani, joka harrasti uimista ja oli käynyt tekniikkauimakoulujakin. Koulun uimatunneilla heidät hajautettiin kolmeen ryhmään, osaajat pääsivät syvään altaaseen ja joku katsoi perään. Kahta muuta ryhmää sitten opetettiin tason mukaisesti. Yläkoulussa on saanut toimia esimerkin näyttäjänä millaista liikerataa käden kuuluu kulkea tietyssä uintityylissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi