Mikä on mielestänne hyvä palkka?
Siis jos kuulette, että jollain on palkka esim. 3000, 4000, 5000, 7000, 10000? Niin mikä on sellainen, että ajattelette, että onpas hyvä.
Kommentit (57)
Nykyinen palkkani on 5000€ + luontoisedut (n. 1000€). Palkkaa pidän hyvänä, mutta verotusta sairaana. Netto ~2600€.
<3000e pieni
3000-4000e normi muurhainen
4000-5000e ylempi muurahainen
>5000e suuri
Aika vaatimattomat rajat, jos hyvään pääsee alle keskipalkan (noin 3600e/kk). Minusta absoluuttisesti "hyvän" pitää olla vähintään tuplasti keskimääräiseen nähden, eli progressiivinen verotus huomioiden noin 8000e eteenpäin. Toki jos vaikka kaupan kassalle maksetaan 4000e on se hyvä siinä viitekehyksessä.
Ylipäätään Suomessa on surkeat korkeasti koulutettujen palkat. Esim peruskoodarin palkka useimmissa keskieuroopan maissa on luokkaa 80-100te ja vieläpä paremmilla eduilla ja lomilla kuin Suomessa. Eikä kukaan pidä sitä huippupalkkana. "Elintason oletus" on vaan suomea paljon korkeampi, tyylin oletus siitä että on varaa syödä useampi kerta viikossa ulkona on täysin normielämää eikä merkki rikkaudesta.
Palkat nousee jatkuvasti vähän, 10 vuoden päästä alle 4000e bruttopalkka on surkea palkka.
Muistan kun euroon liityttiin niin yli 3000e bruttopalkka oli tosi hyvä silloin kun taas nykyisin se on huonohko palkka.
Vierailija kirjoitti:
Palkat nousee jatkuvasti vähän, 10 vuoden päästä alle 4000e bruttopalkka on surkea palkka.
Muistan kun euroon liityttiin niin yli 3000e bruttopalkka oli tosi hyvä silloin kun taas nykyisin se on huonohko palkka.
"Vuonna 2005 keskipalkka oli 2 500 euroa, ja käteen jäi 1705 euroa."
"Tilastokeskuksen tuoreimmat luvut ovat lokakuussa julkaistut vuoden 2021 ennakkotiedot. Niiden mukaan suomalaisen kokopäiväisen työntekijän keskimääräinen kuukausipalkka on 3 656 euroa. Keskimääräinen ansio taas on 3 734 euroa."
Yli tuhannella eurolla kuukaudessa suomalaisten keskipalkka on noussut 2005 ja 2021 välisenä aikana.
Mulla palkka nyt bruttona 3200e/kk ja hyvänä palkkana pidän jotain 4000e/kk bruttopalkkaa.
En ole köyhä mutta asumiskulut,auto,pakolliset laskut ja ruoka vie liikaa palkastani pois niin enemmän pitäis saada.
No sellanen 8000e/kk alkaa olemaan hyvä. Mutta silläkään ei mahdu Iltiksen 100k verolistalle perusvähennysten jälkeen. Eli sanon että hyvä palkka on 9000e/kk.
Omasta mielestäni minulla on sattumien summan seurauksena työn vaativuuteen nähden oikein hyvä palkka. Ensinnäkin sain tämän työn ihan randomina ja oikeastaan mä vaan jaan töitä muille ja teen raporttitilauksia. Tähän työhön ei todellakaan tarttis korkeakoulututkintoa, tämän oppisi apinakin päivässä mutta joskus muinoin on vissiin joku tärkeilevä poliitikko halunnut toisin määritellä ja mikäpäs mä olen siitä valittamaan. Palkka on 5200 €/kk ja työskentelen julkisella sektorilla, valtionhallinnossa. En usko näissä hommissa olevani lähimainkaan ainoa, joka tuntee samoin, ja epäilen että noin 5 vuoden sisällä vaihdan työpaikkaa, koska olen ikävystynyt ja turhautunut.
Hyvä palkka on yli 10 000 euroa kk.
Keskitason palkka on 4000 eteenpäin.
Alle 4000 on huono palkka.
Riippuu ihan työtehtävistä ja työn vastuullisuudesta. Ja siitä, millainen mielikuva kyseisen työn palkkauksesta minulla on. Itse tunnen olevani ihan ylipalkattu kun saan perustoimistotyöstä reilun 3800,- ei-pääkaupunkiseudulla, joten jos joku muu ihan peruspaperinpyörittelijä sanoisi saavansa saman verran, olisin hämmästynyt. Ihan niin kuin olen, kun hoitoalalla saadaan samansuuruista palkkaa, niin kovan huudon ovat pienipalkkaisuudestaan pitäneet. Tai siivoojat, jotka tunnetusti on pienipalkkaisia. Jos taas joku talous- tai projektipäällikkö sanoisi saman summan, ihmettelisin että voi miten vähän.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on nyt sairaanhoitajan 3990e lisineen. Kohtuullinen palkka hoitajalle olisi vähintään 1000e enemmän. Sitten voisin tehdä töitäkin ahkerammin. Nyt teen vain pakollisen enkä ainoatakaan ylimääräistå askelta.
Kuulostaa kutsumusammatilta😉
Riippuu vähän missä asuu. Helsingissä asunnot maksaa vaan niin paljon, että sen takia tarvitsee ison palkan (vähintään erityisasiantuntijan palkan), mutta muualla keskipalkka olisi tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani 6000 brutto oli se jonka jälkeen lisäeurot ei enää tuonut mitään lisää elämääni.
Nykyään ei tee edes mieli matkustella tai ostaa mitään, joten suurin osa jää vain säästöön.
Ihan sama tunne
No mjaa. Riippuu kuluista. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Itse olen tyytyväinen omaan palkkaani ja pidän sitä jopa ihan hyvänä koska ihan duunarihommia teen, tosin vuorotyötä. Palkka keskimäärin 5500e/kk johon päälle päivärahat ja mahdolliset ylityöt. Veturinkuljettajan hommia teen.
-Head of ESG- työpaikkaan olen hakemassa. Millaisia fiiliksiä, palkka, etä- vai toimistotyötä jne?
Sellainen, missä veroprosentti on noin 40 prosenttia. Ja siitä ylöspäin. Eli ei kovin suuri, koska Suomessa on maailman kovimpia veroprosentteja. Turha kadehtia rikkaita, he maksavat sosiaalikulut sinunkin taskuusi.