Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrytättekö säästöjä vaikka on jo hyvät säästöt, osaatko nauttia elämästä?

Vierailija
02.06.2023 |

Olen aina elänyt suht vaatimattomasti, enkä ole juurikaan käyttänyt rahaa itseeni.
Nyt kuitenkin tilanne, että rahaa on hyvinkin, mutta en osaa muuttaa itseäni pois säästömoodista.
Vuosi sitten asuntolaina tuli maksetuksi loppuun, lapset muutti kotoa ja isäni kuoli, sain yli 100.000e perinnön. Äidiltäni on aikanaan tulossa suurinpiirtein saman verran.
Minun ei siis tarvitse kerryttää säästöjä, koska pahanpäivänvaraa on hyvinkin ja nyt pakolliset kululutkin on tosi pienet. Havahduin kaupassa, kun mietin raaskinko ostaa tuoreita mansikoita!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ostanut juuri sen, mitä olen halunnut. Silti rahaa on säästössä ja sijoituksissa. Nautin elämästä jossain ihan muualla kuin kaupassa! Taimikonhoito raivaussahalla taitaa olla kallein harrastukseni.

Vierailija
2/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ostanut juuri sen, mitä olen halunnut. Silti rahaa on säästössä ja sijoituksissa. Nautin elämästä jossain ihan muualla kuin kaupassa! Taimikonhoito raivaussahalla taitaa olla kallein harrastukseni.

Se elämästä nauttiminen voi olla myös juuri sitä että vähentää tai lopettaa työnteon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilleni säästän. Autan heitä tosin jo nyt paljon mutta heitä ajatellen jatkan säästämistä. Kai se jotenkin on opittua myös, omat vanhempani olivat myös samanlaisia, ja sainkin itsekin ison perinnön. Olen tosin myös hyvätuloinen itsekin ja olin lainani maksanut omin avuin jo ennen sitä. Nyt olen oikeasti aika varakas mutta mun identiteetti ei ole varakkaan ihmisen identiteetti.

Vierailija
4/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa säästämään tietyn summan, miksi sitä ei jatkaisi?

En joudu pihistämään mistään, koska suhteutan tulot ja menot. Isommat hankinnat joko palkasta tai säästöistä. Oma valinta.

Vierailija
5/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätettiin sijoittaa tähän elämään tilin tai osakkeiden sijaan. Kuoleman jälkeen ei niistä kuitenkaan saa nauttia.

Ostimme ison talon etelä-Euroopasta, se on nyt koko perheen käytössä. Lasten perheet käyvät siellä ystävineen, samoin me kaksistaan, perheen tai ystävien kanssa. 

Eikä se raha sieltä mihinkään katoa, talo on hyvällä paikalla, täysin remontoitu ja sen saa varmasti tulevaisuudessa myytyä jos haluaa. Toistaiseksi nautimme itse useamman kuukauden vuodessa. 

Säästöjä kertyy vähän joka kuukausi jatkossakin, sen verran että lääkäriin pääsee jos tarvitsee. Täällä emme paljoa tarvitse kun on velaton talo missä on edulliset asumiskulut. Jos tarvitaan isompi summa johonkin voidaan myydä tämä talo ja muuttaa vaikka rivariin. Hyvällä alueella pks myynti ei ole uudehkolle talolle ongelma. 

Vierailija
6/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tiettyjä asioit joissa en pihistele vaikka olen muuten säästäväinen, ja marjakoju kesäaikaan on yksi niistä paikoista.

Vierailija
7/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain maksettua ulosottoon viimeiset velat kolme vuotta sitten. Sen jälkeen olen säästänyt yli 20000 euroa säästötilille. En osaa nauttia rahoista. Jostain syystä pelkään että joudun taas ulosottoon vaikka elämä on nykyään ihan erinlaista kuin silloin nuorena.

Vierailija
8/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista säästää tai kerryttää säästöjä. Mieheni ja minun yhteenlasketut nettotulot on reilut 6000 kuussa. Ei niistä paljon säästellä. T.köyhä.

Vierailija
9/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kiinnostuksen, ilon ja onnen aiheet elämässä sen verran halpoja että säästän kun en rahalle muutakaan käyttöä keksi. Tai muutaman satasen laitan kuukausittain hyväntekeväisyyteen ja siskon lapsia ja kummipoikaa taloudellisesti tuen, mutta varsinkin sen jälkeen kun asuntolaina tuli maksetuksi niin onhan rahaa aika paljon koko ajan jääny silti yli.

Vierailija
10/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän, mutta en ole niin tyhmä, että hilloaisin säästöjäni pankkitilille, vaan sijoitan.

Vierailija
11/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään väkisin kuluta vaan sen tähden, että rahaa on. En nauti ylenmääräisestä turhasta tavarasta ja kultturi tai muun elämyksen pilaa se jos se on ylihinnoiteltu. Matkoillakin tykkään enemmän pienistä persoonallisista hoteilleista kuin jättikokoisista luksushotelleista. Elän sen näköistä elämää kun haluan ja rahaa jää väkisin säästöön.

Vierailija
12/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alkaa säästämään tietyn summan, miksi sitä ei jatkaisi?

En joudu pihistämään mistään, koska suhteutan tulot ja menot. Isommat hankinnat joko palkasta tai säästöistä. Oma valinta.

Jos tilille pompsahtaa ylimääräinen satatonnia ja käteenjäävät tulot kasvaa 800e/kk, niin miksi enää säännöstellä menoja?

Vierailija
13/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun alempaan keskiluokkaan. Säästän rahaa joka kuukausi noin 500e.

Minun asuntolainaa ja oma auto. Asuntolaina on ainoa velka minulla.

Asun yksin eikä lapsia ole, päihteitä en käytä joten baarit,festarit,risteilyt yms on asioita joihin rahaa menee 0e minulta.

Rahaa minulla menee oikeastaan vain ruokaan,laskuihin,asumiseen ja auton ylläpitoon.

Olen ostanut asuntooni muutaman vuoden sisään uudet kodinkoneet,tietokoneen,telkkarin ja ilmalämpöpumpun ilman velkarahaa.

Bruttona tienaan kuukaudessa noin 3200e ja säästötilillä on nyt rahaa noin 9000e.

Nautin elämästä, tykkään olla luonnossa paljon sekä tykkään myös olla kodissani erittäin paljon.

M32

Vierailija
14/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskuria pidän tilillä. Sen verran, että pärjään vuoden-pari vaikka jäisin kokonaan ilman tuloja. Mutta muuten nautin tuloistani ja käytän tänäkin vuonna useamman tuhannen matkustamiseen.

Vierailija
15/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kenellä raha polttaa taskussa ja ne kenellä on velkaa muuhunkin kuin asuntoon ovat usein niitä jotka elävät kädestä suuhun. Ei kaikki mutta suurin osa on.

Vierailija
16/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ohjesääntö on se että parin kuukauden nettopalkka on hyvä olla tilillä rahaa.

Vierailija
17/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa 500 000 ja sijotukset tuottaa 100 000e vuodessa. Säästössä ei ole yhtää.

N23

Vierailija
18/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää väkisin säästöön, koska ei ole mitään mitä tuntisin tarvitsevani. Turha kama nurkissa vain ärsyttää. Mutta esimerkiksi ruokaan ja harrastuksiin, joista koen saavani jotain riti, panostan myös rahaa.

Vierailija
19/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tässä erilaisia vaiheita. Nuorempana tuli tuhlailtua vähän tarpeettomastikin, sitten oli säästäväisempi vaihe, missä järkeistettiin rahankäyttöä ja saatiin osakesijoittaminen alulle. Sitten tulojen nousun myötä se kulukuri on taas lepsunut, mutta omaisuuden karttuminen on silti jatkunut, kun on tullut niin suuria bonuksia.

Kuluttaminen on silti nykyisin erilaista. Fine dining ja matkustelu jäi koronan myötä pois. Tilalle tuli mökki, johon uppoaa rahaa ja mökin oston myötä vaihdettiin vene isommaksi. Auto on vanha ja halpa ja vaatteilla me ei koreilla. Joku jännä juttu siinä on, että kun on varallisuutta, niin ei käy ollenkaan egon päälle tuo 12 vuotta vanha auto, vaikka naapureilla on hienommat :-)

Jos ap:n säästöt ovat tilillä, niin suosittelen siirtämään ne edes osakkeisiin. Meillä on osa sijoituksista sellaisissa amerikkalaisissa yhtiöissä, jotka maksavat osinkoja kuukausittain. Niitä säästöjä voi olla helpompi käyttää tuota kautta, jos antaa itselleen luvan käyttää osingot silkkaan tuhluuseen. Toki itse pitää sitten miettiä, että mikä olisi sellainen käyttökohde, josta itselle on aidosti iloa. Palveluita käyttämällä voi tukea kotimaista työllisyyttä.

Vierailija
20/25 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkaa 500 000 ja sijotukset tuottaa 100 000e vuodessa. Säästössä ei ole yhtää.

N23

Jos sijoituksista tulee tasaisesti kassavirtaa, niin eipä siinä säästöille ole tarvettakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi