Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko neuloa mitään?

Vierailija
01.06.2023 |

Minä en. Virkkasin koulussa pannulaput ja ope purki sen epäonnistuneena.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää tuon kantalapun silmukoiden poimimisen salaisuuden.

Itse teen kuten mummoni tekivät, ja äitini, ja mikä on Novitan 7 veljestä langan vyötteen ohjeessa: kudon kantalapun molemmissa reunoissa 3s ainaoikeaa. Näin muodostuu sellainen pykälä/nyppyläreuna, josta ne silmukat on tosi helppo poimia, ja siitä on helppo laskea oikea kerrosmäärä, ja oikea silmukkamäärä.

Vierailija
22/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kutomaan joskus 8-9- vuotiaana, sitä ennen opin virkkaamaan ja ompelemaan koneella (ja kutomaan mattoja). Kudon "mitä tahansa", mutta harvoin teen pitsineuleita tai kirjoneuleita, koska en kauheasti pidä niistä (siis ulkonäöstä), ja palmikoita tulee tehtyä myös harvemmin, koska teen tosi paljon saapassukkakäyttöön sukkia, ja palmikot painaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan neuloa vaikka mitä.

Vierailija
24/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan mitä tahansa. Tai siis en ole vielä tavannut niin monimutkaista neuletta tai virkkausta, jota en olisi osannut tehdä vaikka olisin halunnut. Mitä vaikeampi, sitä parempi mutta jostakin kumman syystä tavallinen peruspipo ei oikein millään ota onnistuakseen oikean kokoiseksi ja muotoiseksi yhtä helposti kuin muut työt.

Minulle sattui onneksi pannulapun virkkausvaiheessa ymmärtäväinen ja kannustava opettaja. Osasin kutoa ja virkata jo ennen kouluikää ja niinpä minun pannulappuni oli aivan liian harva ja suuri, kun opettaja tuli ensimmäisen kerran katsomaan sitä. Ei käskenyt purkaa vaan siitä tuli sohvatyynynpäällinen.

Vierailija
25/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kutoa, virkata enkä ommella vaikka suvun naiset molemmin puolin ovat olleet kautta aikojen kaikki erinomaisen hyviä käsityöihmisiä. Äitini sanoi joskus, että kyllä sinäkin osaisit jos viitsisit opetella ensin ne perusasiat ja se lienee totta, kukaan ei ole seppä syntyessään. Koulun käsityötunnilla sain aikaan melko humoristisia tekeleitä, onneksi käsityötunnin tuloksien perusteella ei voinut jättää luokalle.

Vierailija
26/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän neuloa sukkia. Ensimmäinen menossa, ja siitä kantalapun toisesta reunasta tuli tosi löysä. En tajua miksi. Nostanko silmukat väärin vai mitä ihmettä?

Itsellä on auttanut se, että kun neulon kantalappua, otan ensimmäiset silmukat puikolle neulomatta siten, että lanka on edessä. Tämä tapa kiristää varsinkin oikean puolen reunasilmukkaa sopivasti ja reuna ei jää löysäksi. Poimintavaiheen jälkeen ensimmäisen kerroksen silmukat kannattaa neuloa takareunasta.

Vierailija
27/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa, että en ihan osaa. Haluasin oppia enemmän, että eläkkeellä on tekemistä. Olen kyllä neulonut (kutonut) ukolle ja lapsille pipoja sekä kaulahuiveja. Pari vuotta sitten aloitin tuubihuivin teon itselleni, jäi kesken haastavan langan vuoksi.  Osaan perusasiat, mutta siihen se jääkin. Äitini ja tätini eivät ole myöskään neuloneet, joten ei ole edes oppia tullut.

Vierailija
28/28 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin tietää tuon kantalapun silmukoiden poimimisen salaisuuden.

Itse teen kuten mummoni tekivät, ja äitini, ja mikä on Novitan 7 veljestä langan vyötteen ohjeessa: kudon kantalapun molemmissa reunoissa 3s ainaoikeaa. Näin muodostuu sellainen pykälä/nyppyläreuna, josta ne silmukat on tosi helppo poimia, ja siitä on helppo laskea oikea kerrosmäärä, ja oikea silmukkamäärä.

Etkö siis nosta sitä ensimmäistä silmukkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä