Kuuluuko työmarkkinatuen saajalle myös toimeentulotuki?
Mitä jos haluaa säästää tilille, työmarkkinatuesta? Vaikuttaako tuo silloin toimeentulotukeen? Nimittäin haluaisin säästää 100e /kk tililleni koska säästän matkaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulu.
Kyllä todellakin kuuluu. Liikutaan sadan tuhannen yli jotka saavat toimeentulotukea työmarkkintuen tai muun etuisuuden päälle. Ei tietenkään kaikille kuulu mutta yleisemmin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työmarkkinatuki on 580 € netto ja siitä pystyt säästämään 100 €/kk? Ts. pystyt kustantamaan elämäsi 480 €/kk. Miten tämä on mahdollista? Sitten kuvittelet sinulle kuuluvan toimeentulotuen, jonka ilmeisesti suunnittelut säästäväsi kokonaan? Tätä ei usko vanha Erkkikään.
Niin saan nyt työmarkkinatukea niin joku sanoi että mulle kuuluisi myös tt tuki. Mulla menee ruokaan 160e kuussa ja muualla en käy. Niin saanko nyt hakea toimeentulotukea vai en?
Missä sulla ne loput rahat on kun työmarkkinatuki on kuitenkin melkein 600e kuussa.
Minä olen vain saanut 365 e nyt kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat yleisen asumistuen ja työmarkkinatuen saajat saavat myös toimeentulotukea, koska laskelma jää sen jälkeen edelleen vajaaksi ja sitä jää maksuun.
Pakkoko on tehdä omasta elämästä vaikeaa ja väkisin säästää tilille? Pääsee paljon helpommalta eikä tarvitse niin kauheasti selittää ja todistella asioita, kun säästää ihan sinne pöytälaatikkoon peltipurkkiin (=tulipalon varalta). Aina voi kertoa että säästää ja antaa siitä selvityksen, mutta 100e on pieni raha roikotettavaksi tilillä ja sitten joku käsittelijä kuitenkin jättää muistiinpanot matkasta/muusta säästökohteesta lukematta ja huomioi ne tuloksi. Ja yli viikon matka ulkomailla, niin siltä ajalta ei sitten saa toimeentulotukea. Pitää olla tarkka, ettei sinne tiliotteelle jää merkkejä ulkomaan ostoista. Eli vinkiksi, että omaa kekseliäisyyttä ja luovuutta voi käyttää.
Mutta haluaisin säästää matkaan. ;Lentolippu pitää ostaa pankkitililtä.
Ei tuu onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulu.
Kyllä todellakin kuuluu. Liikutaan sadan tuhannen yli jotka saavat toimeentulotukea työmarkkintuen tai muun etuisuuden päälle. Ei tietenkään kaikille kuulu mutta yleisemmin noin.
Mutta eikö työmarkkinatuki+toimeentulotuki kombolla tosiaan saa yhtään säästää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työmarkkinatuki on 580 € netto ja siitä pystyt säästämään 100 €/kk? Ts. pystyt kustantamaan elämäsi 480 €/kk. Miten tämä on mahdollista? Sitten kuvittelet sinulle kuuluvan toimeentulotuen, jonka ilmeisesti suunnittelut säästäväsi kokonaan? Tätä ei usko vanha Erkkikään.
Niin saan nyt työmarkkinatukea niin joku sanoi että mulle kuuluisi myös tt tuki. Mulla menee ruokaan 160e kuussa ja muualla en käy. Niin saanko nyt hakea toimeentulotukea vai en?
Missä sulla ne loput rahat on kun työmarkkinatuki on kuitenkin melkein 600e kuussa.
Tililläni joku 500e. Olen olllut työtön vasta pari kk.
No sitten et saa toimeentulotukea ennen kuin olet käyttänyt nuo pois. laske laskurilla olisitko ollut oikeutettu jo aiemmin. Jos olisit niin silloin noita ei otettaisi huomioon mutta muuten kävi huonompi tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulu.
Mutta eikö työmarkkinatuki+toimeentulotuki kombolla tosiaan saa yhtään säästää???
Saa säästää vähäisiä summia jonkun aikaa mutta edellytyksenä on että säästäminen aloitetaan vasta kun saa molempia tukia (eli myös toimeentulotukea joka tässä on se merkityksellisempi tuki). Muuten säästöt katsotaan varallisuudeksi ja ne pitää käyttää pois ennen kuin toimeentulotukea myönnetään.
Miten luulet saavasi toimeentulotukea, jos saat työmarkkinatukea?
Vain jompi kumpi maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulu.
Saa säästää vähäisiä summia jonkun aikaa mutta edellytyksenä on että säästäminen aloitetaan vasta kun saa molempia tukia (eli myös toimeentulotukea joka tässä on se merkityksellisempi tuki). Muuten säästöt katsotaan varallisuudeksi ja ne pitää käyttää pois ennen kuin toimeentulotukea myönnetään.
Eli saako ne säästää tilille? En nyt ymmärrä
Et mainitse mitään asumistuesta. Saatko sitäkin?
Olet meidän veronmaksajien elätti. Hyi, häpeä, että vielä pitäisi päästä matkustelemaan. Ei yhteiskunta maksa meidänkään matkoja, kyllä ne on säästettävä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Et mainitse mitään asumistuesta. Saatko sitäkin?
Olet meidän veronmaksajien elätti. Hyi, häpeä, että vielä pitäisi päästä matkustelemaan. Ei yhteiskunta maksa meidänkään matkoja, kyllä ne on säästettävä palkasta.
No mulla loppui pari kk siten työt joten en ole mikään elätti. Ei niitä uusia hommia aina heti löydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat yleisen asumistuen ja työmarkkinatuen saajat saavat myös toimeentulotukea, koska laskelma jää sen jälkeen edelleen vajaaksi ja sitä jää maksuun.
Pakkoko on tehdä omasta elämästä vaikeaa ja väkisin säästää tilille? Pääsee paljon helpommalta eikä tarvitse niin kauheasti selittää ja todistella asioita, kun säästää ihan sinne pöytälaatikkoon peltipurkkiin (=tulipalon varalta). Aina voi kertoa että säästää ja antaa siitä selvityksen, mutta 100e on pieni raha roikotettavaksi tilillä ja sitten joku käsittelijä kuitenkin jättää muistiinpanot matkasta/muusta säästökohteesta lukematta ja huomioi ne tuloksi. Ja yli viikon matka ulkomailla, niin siltä ajalta ei sitten saa toimeentulotukea. Pitää olla tarkka, ettei sinne tiliotteelle jää merkkejä ulkomaan ostoista. Eli vinkiksi, että omaa kekseliäisyyttä ja luovuutta voi käyttää.
Voisiko avata toisen tilin jota ei Kelan porukat kyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asut missä? Korpikuusen alla pienen pienessä pesässä? Joudut selvittämään rahantarvettasi hyvin tarkasti, mikäli päätät hakea. Eihän me täällä voida tietää, saatko vai et. Virkailijat sen päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin taas Pariisiin, olen halunnut ennenkin ;)
Miksi ihmeessä yrität kerjätä itsellesi vaikeuksia?!? Oletkohan vähän vai paljon yksinkertainen? Mitä järkeä ottaa riskiä ja säästää tilille, kun voi yhtä hyvin säästää sukanvarteen tai siis "siihen peltipurkkiin".
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä yrität kerjätä itsellesi vaikeuksia?!? Oletkohan vähän vai paljon yksinkertainen? Mitä järkeä ottaa riskiä ja säästää tilille, kun voi yhtä hyvin säästää sukanvarteen tai siis "siihen peltipurkkiin".
Eihän toimeentulotuella saa säÄstää, vai mitä selität?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kuulu. Toimeentulotuki on ruokakuntakohtainen etuus. Eli jos asut vanhempasi tai kumppanisi kanssa, silloin myös hänen tulonsa ja tilinsä katsotaan, ennen kuin päätetään, onko teillä (yhdessä) oikeus toimeentulotukeen.
Aikuinen lapsi on eri taloutta kuin vanhempansa, vaikka asuisi heidän kanssaan, eli vanhempien tulot eivät vaikuta kotona asuvan hakijan toimeentulotukeen. Pienennettyä tukea hän silti saa, jos siis on oikeutettu toimeentulotukeen omien tulojensa perusteella.
Kyllä aikuinen lapsi kuuluu samaan talouteen kuin vanhempansa, jos he asuvat yhdessä. Itseasiassa myös työmarkkinatukeen tulee 50% vähennys vanhempien luona asuvalle, ellei vanhempi ole riittävän pienituloinen tai hakija pysty muuten osoittamaan että vanhemmat eivät osallistu hänen elinkustannuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta työmarkkinatuella, en saanut toimeentulotukea enkä mitään muitakaan tukia. Niin kauan kuin asumisen ja sähkön jälkeen jää 480 kuukaudessa käyttöön yhdelle, ei tule toimeentulotukea. Niin minulla on mies siksi en saanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulu.
Eli saako ne säästää tilille? En nyt ymmärrä
Katso nyt ensin netistä löytyvällä laskurilla olisitko edes oikeutettu tukeen ja miten paljon saisit.
Saat säästellä tilille miten vaan mutta jos olet jo säästänyt 500e ja vasta nyt haet toimeentulotukea niin tuki on evätty koska sinun pitää käyttää ensin nuo 500e elämiseesi.
Jos taas tililläsi olisi 50e niin toimeentulotuki olisi myönnetty ja sitten voit alkaa säästämään ja näitä (pienehköjä) säästöjä ei oteta huomioon seuraavan kuun toimeentulotukilaskelmassa. Jokatapauksesa voit hakea tukea ja sittenpä se selviää ja ehkä päätöksestä ymmärrät miksi saat tai miksi et.
Aikuinen lapsi on eri taloutta kuin vanhempansa, vaikka asuisi heidän kanssaan, eli vanhempien tulot eivät vaikuta kotona asuvan hakijan toimeentulotukeen. Pienennettyä tukea hän silti saa, jos siis on oikeutettu toimeentulotukeen omien tulojensa perusteella.