Miten hajuyliherköt ovat selvinneet ihmisen historiasta?
Niin, nykypäivän on ihan poikkeuksellisen hajuton. Varhaishistoriasta saakka ihminen on haissut eritteille ja niitä on peitetty kasvirohdoilla. Luonto haisee, alkuviidakko todella voimakkaasti eksoottisine kasveineen. Kaikki hajut perustuvat kemiallisiin yhdisteisiin. Kasvien, eläinten.
Niin että miten?
Kommentit (37)
Hypnoosihullu todennäköisesti sekoittaa allergian ja toiminnalliset häiriöt.Toiminnallinen häiriö on esim. sähköallergia, jossa ihminen suggeroi itselleen oireita kun LUULEE olevansa alttiina sähkölle.
Kyse on plasebo-reaktion käänteisilmiöstä, nosebosta.
Sillä ei ole mitään tekemistä allergian kanssa, vaikka sähköhullut on itse sille sellaisen nimen keksineetkin.
Vierailija kirjoitti:
Hypnoosihullu todennäköisesti sekoittaa allergian ja toiminnalliset häiriöt.Toiminnallinen häiriö on esim. sähköallergia, jossa ihminen suggeroi itselleen oireita kun LUULEE olevansa alttiina sähkölle.
Kyse on plasebo-reaktion käänteisilmiöstä, nosebosta.
Sillä ei ole mitään tekemistä allergian kanssa, vaikka sähköhullut on itse sille sellaisen nimen keksineetkin.
Ilmeisesti ruoka-allergiatkin ovat sitten toiminnallisia häiriöitä koska ne pystytään hypnoosihoidolla poistamaan.
Miten pääsee eroon tupakan haju herkyydestä? Haju tuottaa naapuri parveketupakoinilla illat/ yöt,Talossa jossa parveke tupakointi kielto.Entä kissan kusen hajusta, joka nousee ylös keskuilmastoinin kautta kypyhuoneeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemikaalikuorma nykyihmisillä on hurja. Ei ihme, että allergiat jylläävät.
Itseasiassa kyse ei ole mistään "kemikaalikuormasta" joka on huuhaaväen käsite, vaan liiasta hygieniasta. On liian vähän altistuttu lapsena maaperän mikrobeille.
Immuunijärjestelmä on tarkoitettu toimimaan mikrobeja vastaan ja kun sillä ei ole tekemistä, se alkaa turhaan hässäköidä jostain siitepölystä tms.
Samoin ihmisellä on hajuaisti että myös hajumaailma antaisi ihmiselle informaatiota. Vaikka se onkin huono verrattuna moniin eläimiin. Kaikki hajut ovat pohjimmiltaan kemiallisia yhdisteitä.. Esim virtsan pistävä haju lähtee ammoniakista. Hajuvesien hajut ovat kasvi- tai eläinperäisiä. Osa varoittaa, osa houkuttelee. Biologisesti ihmistä ei ole tarkoitettu elämään hajuttomassa ympäristössä vaan käyttämään hajuaistiaan. Saattaa olla että kun ympäristö on liian hajuton aivot eivät ole tottuneet hajuärsykkeisiin ja reagoivat ylikierroksilla, vrt allergiat.
Olen hajuyliherkkä, mutta ei mua luonnolliset hajut häiritse. Tykkään haistella kukkia ja jos joku haisee hielle, ei se myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Olen hajuyliherkkä, mutta ei mua luonnolliset hajut häiritse. Tykkään haistella kukkia ja jos joku haisee hielle, ei se myöskään.
Mistä sä tiedät onko ihminen hieronut itseensä aitoa kieloa vai kielontuoksuista hajuvettä?
Hajuvesistä osa on ihan vain eteerisiä öljyjä eli ihan samaa ja yhtä luonnollisia kuin kasvienkin erittämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät onko ihminen hieronut itseensä aitoa kieloa vai kielontuoksuista hajuvettä?
En ole niin hajuyliherkkä, että mua parfyymit häiritsisi.
Keinotekoisesti tuotettuja hajuja, ne ovat niitä joille yleisimmin herkistytään. Ei sun hiki ja lika saa kuin yökkäämään kuvotuksesta, yliherkkyys saa aikaan esim migreeninkaltaisia oireita, siis erilaista pahoinvointia. Jos poistun sun lian hajuista raittiiseen ilmaan, voin heti paremmin, jutta jos olen hengitellyt jotain kammottavaa aerosolihajusteen tuoksua ja saan migreenin, se ei helpota heti saman tien kun menen raittiiseen ilmaan, toikkaroin nääntyneenä ehkä lopun päivää sun parta- ja hajuvesies takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuyliherkkyys on oikeasti psyykkinen vamma, se on jo tutkimuksissa todettu. Samoin ruoka-aineallergiat, ne pystyttiin parantamaan hypnoosilla, eli mielen voimasta on kyse.
Niin missä tutkimuksissa? Et taida tietää mitään neurologiasta etkä immunologiasta. Veikkaan ettet ole asiantuntija oikein paljon missään.
Oli äskettäinkin uutisissa, etkö lue uutisia?
Mä luen uutisia mutta mennyt ihan ohi. Voisitko linkata kyseisen tutkimuksen tänne.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normijärkinen ihminen huomaa kyllä koska on lotrattu hajuvettä ja koska hierottu kielonkukkaa iholle.
Ei kyllä hirveästi riitä ymmärrystä kaikille hajuhysteerikoille. Tällainen 70-luvun alkupuolella syntynyt täti vietti elämänsä alkutaipaleen sankahkossa röökinsavussa, koska silloin poltettiin sisällä. Onneksi 80-luvulla meillä ei kotona enää poltettu sisällä. Toki nuorena ravintola-alalla työskentelevänä vietin sitten työpäiväni tupakansavussa.
Hevosharrastajana vietin nuoruuteni myös ihan oikeassa paskanhajussa.
Ajatella, että aikoinaan ihmiset asuivatkin kotieläinten (mm. lehmät) kanssa yhteisissä tiloissa, jotta tarkenivat talvella. Olikohan pää kipeä hajuista....
Minulla on hajuherkkä kaveri. On joka asiaa nuuhkimassa ja todella epäluuloinen kaikkiin vähänkin tuoksuviin juttuihin.
Polttaa tupakkaa jatkuvasti, jopa sisällä.
Minulle, joka en ole hajuherkkä, se sisällä poltetun tupakan vahva lemu on todella vastenmielisen tuntuinen. Se löyhähtää heti nenään ja myös tuon kaverin vaatteet haisevat tupakalle.
Minua hän nuuskuttelee ja kauhistelee. Milloin pyykkipulverin, milloin deodorantin, milloin minkin, mielestäni miellyttävää tuoksua.
Onko näillä valikoiva nenä vai miten omat hajut eivät muka haittaa.
Miksi tupakka ei haise ja ärsytä tätä ihmistä?
Kemikaalit aiheuttavat herkkyyksiä. Esim. keinotekoisesti tehdyt hajustemyrkkycoctailit pyykinpesu- ja huuhteluaineissa. Ne on todella järeitä aineita, tehty sellaisiksi, että "tuoksu" tarraa kiinni kuin tauti. Sellaiset haisevat ihan törkeän pahalle sivullisista vaikka herkkyyttä ei muuten olisi.
Keinotekoinen hajuste on täysin eri asia kuin haju.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä hirveästi riitä ymmärrystä kaikille hajuhysteerikoille. Tällainen 70-luvun alkupuolella syntynyt täti vietti elämänsä alkutaipaleen sankahkossa röökinsavussa, koska silloin poltettiin sisällä. Onneksi 80-luvulla meillä ei kotona enää poltettu sisällä. Toki nuorena ravintola-alalla työskentelevänä vietin sitten työpäiväni tupakansavussa.
Hevosharrastajana vietin nuoruuteni myös ihan oikeassa paskanhajussa.
Ajatella, että aikoinaan ihmiset asuivatkin kotieläinten (mm. lehmät) kanssa yhteisissä tiloissa, jotta tarkenivat talvella. Olikohan pää kipeä hajuista....
Ilmeisesti tupakansavu sulattanut aivot, mutta vielä kerran voidaan todeta, että se paskankäry ei ole sama kuin keinotekoinen kemikaaleilla tuotettu katku.
Millä kokeilla? Linkkaa EDES YKSI relevantti, validi vertaisarvioitu tutkimus.
Alitajunta ei ole yhteydessä immuunijärjestelmään, joka on täysin autonominen.