Kuivaava pyykinpesukone. Onko kokemuksia?
Joskus vuosia sitten kuulin niistä, että ovat hitaita, mutta miten on nykypäivänä? Onko suosituksia hyvästä koneesta?
Ei ole mahdollisuutta erilliseen kuivuriin.
Kommentit (37)
En tykännyt.
Luovutin ja ostin Bocihin koneen ja kuivaan sisällä, parvekkeella tai vien taloyhtiön kuivaushuoneeseen, jossa kuivaus kestää noin tunnin ja pyykki/ vaatteet/ lakanat ei ole ruttuisia, niinkuin pakkaa olemaan kuivurin jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Hei! kaikki uusavuttomat. Pyykit kuivataan kesällä parvekkeella ja talvella olohuoneessa. Sellainen 3-osainen teline on hyä.
Sinähän se uusavuton olet, kirjaimellisesti.
Nykyaikaisempiakin ratlaisuja on.
Meillä on ollut muutaman vuoden kuivaava pesukone. Muutaman kerran jaksoin käyttää kuivaus-toimintoa. Pesu + kuivaus kestää perus 60-asteen pesuohjelmalla kuutisen tuntia, vaikka jättäisi "ripustuskuivaksi" tai "silityskuivaksi" - "kaappikuivaksi" kestää sitten tunnin päälle, saati sitten pidemmällä ohjelmalla. Eco-ohjelma tuossa koneessa kestää itsessään melkein neljä tuntia... Eli kyllä, ripustan narulle kuivumaan.
Minä etsin viikaavaa pyykkikonetta. Mahtuisivat paremmin kaappiin kuin mytyissä olevat vaatteet.
Aivan loistava 1-2 hengen taloudessa. Toimii ja kuivaa hyvin. Harvoin pesen isompaa satsia kuin se 6kg, mihin kuivaus riittää.
Mulla oli aiemmin joku Samsungin. Huomasin että vaatteet kuluivat jotenkin enemmän ja myös että pyykki tuoksui tunkkaiselta kuivauksen jälkeen. Tykkään mieluummin kuivattaa pyykkitelineellä.
No ei kyllä houkuttele jos vaatteisiin tulee joku haju. Ehkä ostan vain tavallisen ja kuivaan telineessä joka mahtuu kyllä kylppäriin.
Tällä joka haukkui uusavuttomaksi sanon sen verran, että näin siitepölyallergisena en voi kuivata pyykkejä pihalla koska vain. Enkä todellakaan halua pyykkitelinettä olkkariin.
Vierailija kirjoitti:
Hei! kaikki uusavuttomat. Pyykit kuivataan kesällä parvekkeella ja talvella olohuoneessa. Sellainen 3-osainen teline on hyä.
https://www.turkuenergia.fi/valopilkku/energiatehokkuus/pyykki-kuivaksi…
Meillä on ja oikein passeli meille, mutta emme pääsääntöisesti kuivaa pyykkiä koneella. On siis paljon hitaampi ja tehottomampi kuin kuivuri, eli jos haluaa viikonloppuna pestä ja kuivata 7 koneellsita pyykkiä tulee hankkia erillinen kuivuri.
Olen itsekin miettinyt kuivaavaa pesukonetta, mutta kuullut, että ne kuumenee kuivausvaiheessa aika paljon. Pitääkö paikkansa teidän koneiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä houkuttele jos vaatteisiin tulee joku haju. Ehkä ostan vain tavallisen ja kuivaan telineessä joka mahtuu kyllä kylppäriin.
Tällä joka haukkui uusavuttomaksi sanon sen verran, että näin siitepölyallergisena en voi kuivata pyykkejä pihalla koska vain. Enkä todellakaan halua pyykkitelinettä olkkariin.
Hei, mä vastasin aiemmin ja olen se jolla on nyt ollut 8 vuotta halpismalli.
Ei mun kuivaava koneeni jätä yhtään mitään hajua! En tiedä missä muiden ongelma voi olla. Jätän luukun raolleen aina käytön jälkeen että kone viilenee ja kuivuu kunnolla. Ja käytän siis hajusteettomia pesuaineita, pulveria yleensä.
Kuivaustouminto on hyvä siinäkin mielessä, että huonepölyn määrä on vähentynyt huomattavasti. Tekstiilithän sitä tuottavat eniten. Kuivaus myllyttää ne pois.
Ja tietysti on sekin vaihtoehto, että jättää kuivaustoiminnon käyttämättä tai kuivaa vain osan. Ja joskushan on pestävää, jotka eivät kuivausta siedä. Ne sitten vaan pois ennen kuivausohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt kuivaavaa pesukonetta, mutta kuullut, että ne kuumenee kuivausvaiheessa aika paljon. Pitääkö paikkansa teidän koneiden kanssa?
Ei mun kokeeni ainakaan ulkoa päin tunnu kuumalta. Eli vastaan ei. Tottakai sisällä lämpöä on, eihän se muuten kuivaisi.
On hyvä laiskalle sinkulle, kun pesen vaatteita 5-6 kertaa viikossa. Treenikamat vaan koneeseen ja seuraavana päivänä taas ulos sieltä, ei tarvitse vaihtaa pesukoneesta kuivuriin, kuten aiemmin jouduin tekemään.
Joo on kokemusta. Ei ole todellakaan sama asia kuin pesukone ja kuivausrumpu, mille vahva suositus etenkin talouksissa, joissa allergiaa, atopiaa, tai eläimiä. Siinä missä kuivausrumpu puhaltaa nukkasihtiin tekstiilipölyn, huonepölyn, nukan ja eläinten karvat tekstiileistä, kuivaava pesukone länttää ne kuivauksessa tekstiileihin kiinni ja koneen tiivisteisiin. Kuivausrummusta on kätevä poistaa ne aina nukkasihdistä kuivauksen jälkeen. Kuivaavan pesukoneen tiivisteitä on huomattavan paljon hankalampi putsata nukasta ja pölystä.
Kaiken muun kanssa, hitauden ja pienemmän kuivausmäärän, koneen kuumumisen jne kanssa kyllä pärjää. Ja se haju ajan myötä myös hälvenee. Mutta allergiatalouksiin en suosittele.
Ja siinä missä rumpu kuivaa x määrän pyykkiä tunnissa, voi kuivaavalla koneella mennä lähes 4 tuntia saman pyykkimäärän kuivaamiseen. Joo voithan ajastaa sen koneen kuivaamaan vain tunnin, mutta eihän ne pyykit one kuivia sitten.
Kuivurin / kuivaavan pesukoneen käyttö ei ole uusavuttomuutta.