Auttakaahan palstan asiantuntijat mun polven kanssa
Aina kun teen salilla seuraavia liikkeitä: jalkakyykky, jalkaprässi ja hack -kyykky, niin joka kerta käy niin, että polvi jotenkin naksahtaa/nitkahtaa, ja sen jälkeen sillä ei oikein pysty tekemään hetkeen mitään, koska on niin arka liikkeelle. Tuntuu, kuin jokin piikki repäisisi jotain polven sisällä. Sitä on vaikea kuvailla, mutta jotenkin näin. Myöskin kun poljin kuntopyörää, ja povet ovat jatkuvassa koukussa joko enemmän tai vähemmän, niin polvissa alkaa tuntumaan paineen tunne, ihan kuin jotain olisi jäänyt polven sisälle, joka tuntuu paineistavalta. Eikai tässä mitään sen kummempia ole, mutta ikävää, kun pyöräily on välillä täyttä tuskaa ja salin puolella venähtää huomattavasti aikaa, kun polvea pitää leppuuttaa säännöllisesti. Nämä nitkahdukset käyvät usein sen jälkeen, kun lähtee kyykystä ylöspäin.
Kysymys kuuluukin, onko jollain ollut jotain samanlaista, ja mikä voisi auttaa?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Mun polvi on tuollainen mutta se on leikattu polvilumpion mentyä p*skaksi. Kävisin yksityisellä ortopedillö joka sitten ohjaa sinut polven magneettikuvaan, eipä sitä muuten tiedä mikä vika siellä on.
Mulla on reumataustaa, ja se on kerran polilla tyhjennetty, kun oli täynnä nestettä, mutta mitään tulehdusta ei pitäisi olla. Olen tätä aiemminkin heiltä kysynyt, mutta ei ollut mitään näkyvää silloin. Voisiko tässä olla kyseessä joku rasittuneisuus tai heikot tukilihakset?
Voi olla limapussin ärsyyntyminen/tulehdus, ristisiteen repeämä, venyttelyn puute eli liian kireät lihakset. Tai jotain muuta, vaikea sanoa näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki poikalapsi.
Oota käyn nauramassa. Olipa näppärästi keksitty :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki poikalapsi.
Oota käyn nauramassa. Olipa näppärästi keksitty :D
Kiitos! Jo kolmannessa polvessa.
Sali treeneissä käytä vain ergonomisia laitteita, vapaat painot vaan rikkoo paikat.
Kannattaa pyytää aika fysioterapiaan tai jos varaa niin salille suoraan oma PT...
Painot ottaisin kokonaan pois esimerkiksi siitä jalkaprässistä jos polvi ei sitä kestä.
Pyöräilyn tilalle kävely tai hölkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun polvi on tuollainen mutta se on leikattu polvilumpion mentyä p*skaksi. Kävisin yksityisellä ortopedillö joka sitten ohjaa sinut polven magneettikuvaan, eipä sitä muuten tiedä mikä vika siellä on.
Mulla on reumataustaa, ja se on kerran polilla tyhjennetty, kun oli täynnä nestettä, mutta mitään tulehdusta ei pitäisi olla. Olen tätä aiemminkin heiltä kysynyt, mutta ei ollut mitään näkyvää silloin. Voisiko tässä olla kyseessä joku rasittuneisuus tai heikot tukilihakset?
Reuma on tulehdustila, eikä siitä pääse ikinä kokonaan eroon.
Mielelläni autan. Tule tänne niin operoin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki poikalapsi.
Piti miettiä ihan liian kauan, että tajusin. Pitäisi hankkia uudet aivotkin.
Vierailija kirjoitti:
Painot ottaisin kokonaan pois esimerkiksi siitä jalkaprässistä jos polvi ei sitä kestä.
Jos vähän tarkennan, niin se jalkaprässi laitteena ei ole pahin, vaikka kyllä sen siinäkin huomaa. Erityisen paha on hack -kyykky, ja silloin se käy melkein jokaisen sarjan kohdalla. Mutta jossain näistä se aina käy, yleensä hack -kyykyssä, mutta on käynyt myös jalkaprässissä ja- kyykyssä. Kuitenkin joka kerta jalkapäivänä. Nykyään osaan jo vähän varoa, mutta ei sekään loppupeleissä auta, kun jossain kohtaa napsahtaa kuitenkin. Vaikka tekisin kuinka hitaasti ja katson, että ei tapahdu yliojennusta, tai mitään äkkinäisiä liikkeitä tai muuta epätavallista rasitusta polvelle, niin se vaan käy yhtäkkiä.
Kun polvi ei kestä, niin ei tehdä niitä kyykkäyksiä ym. Polvea rasittavia juttuja. Harjoitetaan omalla painolla niitä polvea tukevia lihaksia. Jos haluaa välttämättä kyykätä omalla painollaan niin paljoa kat kantapäuden alle keventää polvien rasitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähän tarkennan, niin se jalkaprässi laitteena ei ole pahin, vaikka kyllä sen siinäkin huomaa. Erityisen paha on hack -kyykky, ja silloin se käy melkein jokaisen sarjan kohdalla. Mutta jossain näistä se aina käy, yleensä hack -kyykyssä, mutta on käynyt myös jalkaprässissä ja- kyykyssä. Kuitenkin joka kerta jalkapäivänä. Nykyään osaan jo vähän varoa, mutta ei sekään loppupeleissä auta, kun jossain kohtaa napsahtaa kuitenkin. Vaikka tekisin kuinka hitaasti ja katson, että ei tapahdu yliojennusta, tai mitään äkkinäisiä liikkeitä tai muuta epätavallista rasitusta polvelle, niin se vaan käy yhtäkkiä.
Ja silti teet niitä?! 🤦
Jumppa nilkkapainojen kanssa auttoi minun polviani. Siten on vaikea rasittaa liikaa.
Se paineen tunne saattaa johtua revenneistä nivelsiteistä. Näin ainakin omalla kohdalla. Ei kannata tehdä yhtään mitään urheilujuttuja, jos näin on. Suosittelen lääkäriä, vaikka noille ei mitään tehdäkään, mutta pois sulkevia juttuja kai voivat tehdä.
Korjattu Kun polvi ei kestä, niin ei tehdä niitä kyykkäyksiä ym. Polvea rasittavia juttuja. Harjoitetaan omalla painolla niitä polvea tukevia lihaksia. Jos haluaa välttämättä kyykätä omalla painollaan niin palikat kantapäiden alle keventää polvien rasitusta. Korjattu
Amputaatio polven yläpuolelta. Miten toinen polvi?