HS: Turkulaisperheen lapset sairastuivat ykköstyypin diabetekseen, vaikka heillä ei ole altistavaa geeniä
Kommentit (46)
Mulla on 19 oppilaan 3. luokka, jossa on kolme diabeetikkoa. Kaksi niistä sairastunut vuoden sisään. Jokinhan tässä mättää. Ja näitä lapsia ei ehditty rokottaa ennen kuin korona pyyhkäisi läpi koko luokan. Koronaa on tosin ollut monta kertaa. Ennen kolmea diabeetikkoa ei löytynyt edes monen sadan oppilaan koulusta. Tiedän myös neljän lapsen perheen, jossa kolmella lapsella on diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään diabetesgeeniä. Eikä geenit aiheuta sairauksia, vaan geneettiset muutokset. Jotka voivat olla perinnöllisiä tai somaattisia.
Ehkä ei kannattaisi kirjoitella syvällä rintaäänellä kun ei edes alan termit ole kuin sinnepäin hallussa.
Huutonaurua. Olen ollut alalla 30 vuotta. Samat geenit meillä on, toisilla vaan geenit eivät toimi kuten on tarkoitettu mutaatioiden vuoksi.
Mikähän se sun rooli on "alalla"? Välinehuoltaja? Geenistä voi olla erilaisia alleeleja vaikka kuinka ja kaikki ovat käytännössä mutaation seurausta. Mitäköhän tarkoitat somaattisella geneettisellä muutoksella (vs. perinnöllinen)? Ei tuollaista käsitettä olekaan.
En ole tuo vastaaja, mutta itse et taida olla kovin syvällinen osaaja, jos et tiedä, mikä on somaattinen muutos.
Sikarokote aiheutti ainakin lasten diabetesta tutkitusti.
Vierailija kirjoitti:
Sikarokote aiheutti ainakin lasten diabetesta tutkitusti.
Laitahan linkki tutkimukseen. Kiinnostaa.
Ärsyttää kun DM1 ja DM2 mainitaan aina samoissa keskusteluissa ja ohjeissa. Samantyyppiset oireet joo ja pitkälle edennyt DM2 hoidetaan samaan tapaan kuin DM1. Mutta ihan eri sairaus kyseessä, ja eri tekijät ja eri geenit (tai siis geenimuunnokset) altistaa sairastumiselle.