G: Paljonko lapsenne ulkoilevat ja liikkuvat päivittäin ja ikä?
Meidän 2,5 v. ulkoilee noin 3-4 tuntia päivässä. Silloin liikkuu koko ajan. Joko kävellään, ollaan puistossa tai hiekkalaatikolla. Rattaita ei enää käytössä. Isoveli 9v. liikkuu vähintään sen 2 tuntia päivittäin. Ei tarvitse edes patistaa liikkumaan, kun on pienestä pitäen ulkoiluun ja liikkumiseen tottunut :) Harrastaa uintia ja salibandya.
Kommentit (22)
Muuten LIIKKUU koko sen ajan kun on hereillä, hyvin vähän pysyy paikallaan (pikkukakkosen ajan suurinpiirtein ja ruokailut).
Näillä keleillä 3-vuotiaamme ulkoilee ehkä 3 tuntia viikossa. Tai 2...
eikös se minimi ole 2 tuntia päivässä alle kouluikäisellä? Itse päästään tuohon ihan kevyesti. Tykkään olla ulkona ja liikkua, joten en ymmärrä vanhempia, jotka mieluummin kököttävät sisällä. Lapsi on luotu liikkumaan!
Ulkoillaan näin talvisin 2-3h päivässä+kauppareissut yms. Kesällä meni viisikin tuntia ulkona kevyesti. :-) Vauva nukkuu lisäksi iltatorkut ulkona. Meilläkään ei ole esikoisella enää rattaita käytössä, joskus otan pitkille matkoille seisomalaudan mukaan, mutta harvoinpa tuo ikiliikkuja suostuu siinä seisomaan. ;-)
Mä taas en tykkää ulkoilla sateessa, kylmässä, liian kuumassa jne. joten lapsen on pakko sopeutua siihen. Onneks keksii sisälläkin monipuolista tekemistä.
3
Meidän 10kk nukkuu vaunuissaan 4-5 tuntia päivässä, joskus kuusikin. Lisäksi iltapäivisin tehdään kävelyharjoituksia pihalla... isosisko ulkoilee sitten suurin piirtein saman aikaa, koska ollaan aamupäivällä ja iltapäivällä taloyhtiön pihalla muiden samanikäisten kanssa " leikkimässä" Ja ollaankin niin hulluja tätejä, että ulos mennään oli sää mikä hyvänsä....
Tällä hetkellä ulkona 1-2 tuntia päivässä. Liikkuu jota kuinkin koko ajan hereillä ollessaan, kuten ikäiselleen kuuluu. Kesällä oli yleensä ulkona kanssani lähes koko hereillä olo ajan, eli ainakin 6 tuntia päivässä. Nyt en viitsi ulkona pilkkopimeässä vesisateessa kauaa pitää, eivätkä hoidossakaan ole montaa tuntia päivässä ulkona näillä keleillä.
10 v ulkoilee koulumatkat ( 1 km ), välitunnit ja iltapäivisin 1-2 tuntia. Kulkee kavereilla pyörällä, kävellen tai potkukelkalla, maalla kun asutaan, tulee siitä helposti 5 km/ päivä. Lisäksi käy liikuntakerhossa ja isä-poikasählyssä kerran vk:ssa. Uimassa käydään 2-3 krt/kk ja poika pelaa ahkerasti kavereiden kanssa jalkapalloa, jääkiekkoa yms.
8 v samat ulkoilut kuin isoveljensä ja perheen yhteiset uintireissut. Paljon laiskempi liikkumaan kuin veljensä, onneksi tykkää lenkittää koiraa ja tekeekin koiran kanssa parin kilsan lenkin joka päivä.
5 v ulkoilee hoidossa aamupäivällä 1-2 t ja saman verran iltapäivällä kotona. Tykkää pyöräillä, hiihtää, laskea mäkeä, eli sellaista arkiliikuntaa tulee paljon. Lisäksi käy satujumpassa kerran vk:ssa.
Kesällä suorastaan eletään ulkona. Asutaan kyl omakotitalossa, että sikäli helppoa. Ei meilläkään rattaita käytössä 2,5 vuotiaalla, ei ole ollut oikeestaan sen jälkeen kun oppi kävelemään ja juoksemaan eli siinä tasan yhden paikkeilla.
Ja ilmeisesti ihan vaan siks, ku suositus sanoo niin!! No, jokainen tyylillään....
sen oon kyllä huomannut että nyt toisen lapsen kanssa ei ulkoilla ihan niin paljon kun ykkösen. mutta siis 1v 8kk ulkoilee joka päivä muutamia tunteja..riippuen säästä ja sitten nukkuu 2-3 tunnin päikkärit ulkona. liikuntaa harrastaa koko hereilläoloajan! =) 7-vuotias ulkoilee muutamia tunteja päivässä..riippuen säästä ym. liikkuu myös jatkuvasti, harrastaa tanssia ja voimistelua. itse pidän ulkoilusta, mutta nyt kun asutaan keskustassa ja ei ole niin paljon ulkoilukavereita niin huomaa ettei ihan niin paljon tule ulkoiltua kun joskus ennen.
Nyt kun on ollut näitä kurjia sadepäiviä, ei välttämättä mennä ulos lainkaan, mutta silloin pyritään järjestämään jotain muuta aktiviteettiä, mennään esim. uimaan - esikoisemme melkein osaa jo uida eli saa parin tunnin uimahallireissulla kyllä kunnon " treenin" . Kun säät ovat suht ok, ulkoilemme yleensä pari kertaa päivässä, yleensä 1-2 h kerrallaan. Silloin esikoinen kävelee, juoksee, kiipeilee, potkuttelee mopollaan ym. Juuri tässä yksi päivä teimme 1,5 tunnin kävelylenkin niin että esikoinen tosiaan oli koko ajan liikkeessä, ei istunut rattaissa lainkaan.
Vauva nukkuu lähes kaikki päiväunensa ulkona eli saa raitista ulkoilmaa 4-6 h päivässä, säällä kuin säällä. =)
Aika normaalilta kotiäidin arjelta kuulostaa. Minulla kaksi poikaa 2v ja 3v ja ulkoilua tulee päivittäin monta tuntia. Ja sadesää ja lätäköthän ne niitä parhaimpia ulkoiluilmoja on!
Me jotka ulkoilemme monta tuntia päivässä olemme jo niin tottuneet ulkoilmaan ja riippuvaisiakin siitä, että satteellakin on kiva lähteä ulos. Ja varsinkin lapsista!! Yksin ehkä tulisikin odotettua pahimman sateen yli..
Minulla kun ei ole autoa, niin joskus joudun väkisinkin liikkumaan lasten kanssa koiranilmassa.
Yksinäni lenkkeilen mielelläni niin sateella, tuulella kuin lumimyrskyssäkin, mutta lasten kanssa tosiaan ulkoilen vain suht siedettävällä säällä. Kun lapset ovat sen verran isoja, että voivat olla ulkona itsekseen, saavat toki ulkoilla millä säällä hyvänsä. (paitsi ukonilmalla.)
Parina päivänä viikossa käydään puistossa 1-2 tuntia. Muina päivinä ulkoilu jää kerho-, harrastus- ja kauppamatkoihin (kävelymatka noin 20 min suuntaansa). Meillä siis 3-vuotias ja lisäksi vauva 7kk joka kylläkin nukkuu päiväunia ulkona.
Lapset kohta 1 ja 3 ja ulkoillaan aivan liian vähän pääasiassa koska äiti ei voi sietää sitä. Ei päivittäin. En kehtaa sanoa kuinka vähän.... Pikkuinen kyllä nukkuu ulkona, mutta isompi tarvitsisi enemmän. Minulle se on ihan tervanjuontia.
Muuten tavallisesti noin 2 tuntia päivässä. Itse menisin puistoon vaikka joka päivä ja uloskin vaikka kahdesti päivässä, hyvin kun pukeutuu niin säätkään ei haittaa. Mutta tuota 4 vuotiasta saa aina houkutella, ei ole järin innostunut ulkoilemaan. Erityisesti kylmällä säällä on vaikea keksiä sopivia houkuttimia enkä jaksa joka kerta pakottaakaan. Lapsemme syntymämaassa oli aina kesä, joten ehkäpä syy on osittain tottumattomuudessakin. Täkäläinen sää ei aina tunnu hirveän houkuttelevalta...
Meillä on 3v ja 1,5v ja ulkoillaan varmaan aika keskiverrosti tuon ikäisille. Tällä sadesäällä noin 4-5h päivässä, kesällä paljon enemmän. Itse tykkään olla ulkona ja sisälläolokin on sitten rauhallisempaa, kun lapset ovat purkaneet energiaansa ulkona. Me oikeestaan mennään ulos, oli sää kuin sää. Mutta ei siitä mitään paineita oteta, fiiliksen mukaan. Jos ei huvita, niin ei huvita... Sitä sattuu kyllä aika harvoin. Mutta valinnan vapaus se on tämän kotonaolemisen ihanuus ja etu!
Ostapa itsellesi kallis, hyvä ulkoilupuku, saat syyn lähteä ulos ja vaikka säällä kuin säällä :) Ja tykkäätkö metsästä, käykää siellä! Tuon ikäiset nauttivat saadessaan kaivella kepillä maata. Ja kunhan saadaan lunta niin pulkkamäestä nautitte varmasti. Ota asiaksesi ulkoilla aamuisin ja iltapäivisin niin siitä tulee tapa. Itse en enää ilman raitista ilmaa osaa olla.