Raskaaksi yhden illan jutusta - kertoisitko?
Kaverin puolesta kyselen.
Jos tulisit raskaaksi yhden illan jutusta, kertoisitko partnerille? Jutulla ei olisi jatkoa, ettekä todennäköisesti tapaisi koskaan uudelleen.
Onko oikein kertoa vai jättää kertomatta, kun aikomuksena ei ollut perheellistyä ja molemmat huolehtivat suojasta.
Kommentit (60)
No itse en edes pitäisi lasta tuossa tilanteessa. Mutta jos pitäisin, riippuisi vähän tilanteesta. Mitä ylipäätään tietäisin miehestä ja olisiko hän samasta kaupungista tai muuten läheltä. Jos saisin tavoitettua hänet, ehkä selvittäisin vähän tyypin taustoja jne. Jos olisi ihan tavallisen oloinen jne, ehkä kertoisin, mutta en vaatisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kertonut. Tulin raskaaksi lomareissulla, enkä halunnut sotkea vierasta ihmistä elämääni. Hän ei tiedä asiasta mitään ja lapsikin on jo aikuinen. En tiedä edes isän sukunimeä, enkä mitään muutakaan.
Miten sait elämän järjestymään itsellisenä äitimä? Olettaen, että olit silloin sinkku.
Ihan helposti. Äitiysloman jälkeen menin töihin ja lapsi kunnalliseen päivähoitoon. Muutama vuosi myöhemmin menin naimisiin ja sain vielä kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
No itse en edes pitäisi lasta tuossa tilanteessa. Mutta jos pitäisin, riippuisi vähän tilanteesta. Mitä ylipäätään tietäisin miehestä ja olisiko hän samasta kaupungista tai muuten läheltä. Jos saisin tavoitettua hänet, ehkä selvittäisin vähän tyypin taustoja jne. Jos olisi ihan tavallisen oloinen jne, ehkä kertoisin, mutta en vaatisi mitään.
Minusta ilmoitus itsessään on jo jonkinlainen vaatimus. Ihminen joutuu aika isojen kysymysten äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kertonut. Tulin raskaaksi lomareissulla, enkä halunnut sotkea vierasta ihmistä elämääni. Hän ei tiedä asiasta mitään ja lapsikin on jo aikuinen. En tiedä edes isän sukunimeä, enkä mitään muutakaan.
Miten sait elämän järjestymään itsellisenä äitimä? Olettaen, että olit silloin sinkku.
Ihan helposti. Äitiysloman jälkeen menin töihin ja lapsi kunnalliseen päivähoitoon. Muutama vuosi myöhemmin menin naimisiin ja sain vielä kaksi lasta.
Lapsiko ei ole kysynyt alkuperästään?
Ei kannata kertoa kaikille. Jostain väärästä tyypistä voi tulla ikuinen riesa ja ei saa sovittua asioita, pelkkää riitaa. Onko renttu ja huono isä, jopa riski lapselle vai fiksu asiallinen kypsä, kiva.
Kertoisin jos vain mahdollista eli tietäisin miehestä tarpeeksi saadakseni häneen yhteyden. En kylläkään haluaisi pariutua sen takia, että olisi lapsi tulossa. Enhän tiedä tyypistä mitään. Eli lähtökohtana olisi vähän niinku kumppanuusvanhemmuus.
Poikkeuksena, jos yhden yön jutun aikana tullut pahat vibat tai muuta siitä miehestä. Mut suurin osa miehistä on ihan normaaleja.
Jos et ole yhteiskunnalta kitisemässä niitä rahoja jotka tuon mulkkunsa kanssa heiluneen pitäisi maksaa niin ole kertomatta jos tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiko ei ole kysynyt alkuperästään?
Olen kertonut hänelle totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole yhteiskunnalta kitisemässä niitä rahoja jotka tuon mulkkunsa kanssa heiluneen pitäisi maksaa niin ole kertomatta jos tykkäät.
Entä lapsen oikeus isään? Mitä kun petos paljastuu? Jokaisella on oikeus tietää edes omista lapsistaan ja lapsella oikeus tietää isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kertoa kaikille. Jostain väärästä tyypistä voi tulla ikuinen riesa ja ei saa sovittua asioita, pelkkää riitaa. Onko renttu ja huono isä, jopa riski lapselle vai fiksu asiallinen kypsä, kiva.
Mikä hinku on mennä sänkyyn sekopään kanssa? Sillon on muitakin ongelmia kuin isän henkilöllisyys.
Miten tällainen tilanne eroaa lahjasolusta, jonka hyödyntäminen on eettisesti sallittua.
Toisaalta ei sekään ole kauhean kiva että äiti kertoo, mutta isää ei kiinnosta. Itse olin tuollainen lapsi.
Ehkö mieluummin olisin elänyt niin, että en olisi tiennyt isää lainkaan. Nyt ajattelin, että mussa on joku vika kun isä ei halua tutustua, vaikka tietää.
No en kertoisi, vaan varaisin ajan aborttiin, yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ei sekään ole kauhean kiva että äiti kertoo, mutta isää ei kiinnosta. Itse olin tuollainen lapsi.
Ehkö mieluummin olisin elänyt niin, että en olisi tiennyt isää lainkaan. Nyt ajattelin, että mussa on joku vika kun isä ei halua tutustua, vaikka tietää.
Sinulle haleja. Olet tärkeä muiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällainen tilanne eroaa lahjasolusta, jonka hyödyntäminen on eettisesti sallittua.
Siten, että lahjasolun luovuttaja suostuu itse luovutukseen eikä tule huijatuksi. Lapsella on oikeus saada tieto hänen henkilöllisyydestään, jos vain haluaa tietää.
Se, että pimittää biologiselta isältä tiedon isyydestä on itsessään törkeää puhumattakaan siitä, että tekee lapsen puolesta valinnan, ettei hänellä ole oikeutta isään.
Lahjasolujen luovuttaja tietää ja on suostunut siihen, ettei hänestä tule juridista isää.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sinulta olisi pimitetty asia, olisit traumatisoitunut siitä. Äiti olisi huijannut teitä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on yhteisellä sopimuksella ja yksipuolisella petoksella? Osaatko mitenkään vastata?
Vierailija kirjoitti:
En kertoisi. Ethän tunne tyyppiä. Tiedä minkä riippakiven pahimmassa tapauksessa saat kiusaksesi.
Tämä. Lapsella on oikeus vain tulla pakotetuksi kuolemaan.
Ajattelen, että kertomatta jättäminen on jonkinlaista suojelua, vaikka kääntyy itseään vastaan. Äiti yrittää suojella itseään pettymykseltä, jos miehen rekruo ei ole odotetunlainen. Äiti yrittää suojella myös lasta pettymykseltä ja tunteelta, ja hylätyksitulemisen kokemukselta.
Mutta ehkä ihmisten pitää antaa ottaa itse vastuuta, eikä päättää elämän ja kuoleman kysymyksiä toisten puolesta.
Mitä sitten kun lapsi kysyy asiasta? Miten ajattelit selittää lapselle, että hän ei voi tavata isää, koska isä ei tiedä hänestä? Hän ei ole kertomisen arvoinen.