G: Mitä äitisi teki väärin lasten kasvatuksessa?
Meillä oli aivan liian ankara, ei koskaan leikkinyt meidän kanssa ja isompana pakotti olemaan seuranaan, kun isämme töissä, vaikka oltais haluttu olla kavereiden kanssa....
Kommentit (27)
Kukahan se oli nuori 1950-luvulla... nro 19?
Ei kaiketi ymmärtänyt miten maailma oli muuttunut 50-luvulta, jolloin itse oli nuori.
Mitään selkeitä virheitä hän ei tehnyt, vaan oli rakastava ja huolehtiva äiti, mutta kukaan ei ole täydellinen, enkä olisi halunnutkaan täydellistä äitiä. Kammoan ajatustakin täydellisestä ihmisestä.
Nyt nuoremmat, pahemmin sitä elämää nähneet sisarukseni ovat aika hunningolla. Toinen ei juuri töitä viitsi tehdä ja toinen on nainut linnakundeja, jonka takia lapsia ollaan huostaanottamassa paraikaa.
Ja on edelleenkin sitä lapsenlapsilleen. Saimme tehdä lähes mitä vaan, kunhan pysyimme tyytyväisinä.
Nyt yritän omille lapsilleni pitää tiukkaa linjaa rajojen kanssa ja annan lasten kokea pettymyksiäkin - äitini on aivan pöyristynyt :)
Nyt kun olen keskustellut sisarusteni kanssa aikuisen, olemme todenneet, että äitimme on vertaillut meitä toisiimme tyyliin: " Kyllä Matti, Pekka ja Maija osaisivat tämän, vaikka sinä et osaa, koska he ovat niin ahkeria" . Matille sitten sanonut: " Kyllä Pekka, Maija ja Jaana osaisivat tämän, vaikka sinä et, koska he ovat niin taitavia." Pekalle sanonut: " Kyllä Maija, Jaana ja Matti osaisivat tämän, vaikka sinä et osaa" jen. Niin saanut meidät kaikki tuntemaan itsemme huonommiksi kuin sisaruksemme.
...vasta kotoa muutettuani 18-vuotiaana sain esim. ensimmäisen kerran syödä karkkipussini loppuun yksin ja itse...Jouduin aikuisena opettelemaan puolieni pitämistä...
Onneksi olen AINA ollut kovaääninen ja tiukka feministi (kuten yllättäen oikeastaan ÄITINIKIN!!!)
- siitä on ollut hyötyä!