Miksei omaa veriryhmää saa tietää?
Sitä ei siis oteta jollei ole joku toimenpide tulossa. Olisi kiva vaan tietää oma kun ei ole tietoa. Varmaan joskus mukulana kerrottu mutta ei hajuakaan enää mikä on.
Kommentit (258)
me määritimme oman veriryhmämme koulussa biologian tunnilla
otettiin verinäyte sormenpäästä, tippa paperille ja sitten siihen päälle tiettyä liuosta, jonka jälkeen tulkittiin tulos. se ei näyttänyt rhesustekijöitä tosin
Jos on lapsena tutkittu niin tilaa vanhoja potilastietojasi, sieltä voi löytyä.jos on leikattu tms.tai kysy et hoitaja kattoo sun tiedoista jos lukee jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen
Miksi se pitäis edes tietää?
Onhan se hyvä tietää, jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.
Meinaatko, että ne kysyy sen potilaalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy luovuttamassa verta, siinä yhteydessä sen veriryhmän ainakin saat tietää.
En saa luovuttaa.
No, sit sun pitää vaan olla epätietoisuudessa. Arvasinkin, ettet varmaankaan sovi luovuttajaksi!
No, kärsi nyt tiedottomuudesta.
Meitä on varmaan monta, jotka eivät veriryhmäänsä tiedä. Mutta meille useimmille tuo tietämättömyys ei tuota jokapäiväistä ongelmaa.
Oletpa ystävällinen.
Yritä nyt sietää sekin, sen veriryhmästäsi tietämättämänä olosi lisäksi.
Yritä kestää! Niin sitä on kestettävä kaikenlaista muidenkin. Yritä kestää. Otitko ittees? No, katopa nyt vaan sitten peiliin!
Oliko täällä joku, joka mietti, miten ne ensihoitajat tietävät mitä verta pitää antaa.
Mä taas mietin, että ei kai niillä ensihoitajilla ambulanssissa ole joka ainoaa verityyppiä pusseissa mukana. Veri on nimittäin aika lailla tuore tavaraa...
Mut siis mitähän ne pistää, jos sattuu olemaan niin, että uhrilla on veren vähyyttä? No, no, mä luulen että ensiarvoisen tärkeää on tyrehdyttää ne vuodot, joista sitä verta hupenee... Ja sitten ne taitavat noin niin kuin ensialkuun laittaa Ringeriä tippumaan... Verivalmisteet tulevat käyttöön vasta sitten kun ollaan sairaalaolosuhteissa....
Voi luoja!
Antaavat yleisverta, A tai joku? Sopii kaikille kait??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa luovuttaa.
No, sit sun pitää vaan olla epätietoisuudessa. Arvasinkin, ettet varmaankaan sovi luovuttajaksi!
Meitä on varmaan monta, jotka eivät veriryhmäänsä tiedä. Mutta meille useimmille tuo tietämättömyys ei tuota jokapäiväistä ongelmaa.
Oletpa ystävällinen.
Yritä kestää! Niin sitä on kestettävä kaikenlaista muidenkin. Yritä kestää. Otitko ittees? No, katopa nyt vaan sitten peiliin!
Oliko täällä joku, joka mietti, miten ne ensihoitajat tietävät mitä verta pitää antaa.
Mä taas mietin, että ei kai niillä ensihoitajilla ambulanssissa ole joka ainoaa verityyppiä pusseissa mukana. Veri on nimittäin aika lailla tuore tavaraa...
Mut siis mitähän ne pistää, jos sattuu olemaan niin, että uhrilla on veren vähyyttä? No, no, mä luulen että ensiarvoisen tärkeää on tyrehdyttää ne vuodot, joista sitä verta hupenee... Ja sitten ne taitavat noin niin kuin ensialkuun laittaa Ringeriä tippumaan... Verivalmisteet tulevat käyttöön vasta sitten kun ollaan sairaalaolosuhteissa....
Voi luoja!
Jos sä onnettomuuteen joudut, niin kyllä ne sut osaa hoitaa, luulisin. Suurin osa onnettomuuksien uhreista selviää hengissä... Ainakin jonkinlaiseen elämään. Ei se siitä verensiirrosta ole kiinni, se selviäminen...... Tämän seikan suhteen voi olla huoleti!
Vierailija kirjoitti:
otettiin verinäyte sormenpäästä, tippa paperille ja sitten siihen päälle tiettyä liuosta, jonka jälkeen tulkittiin tulos. se ei näyttänyt rhesustekijöitä tosin
Sama, mutta enpä kyllä sen pohjalta muistanut tulosta vaan se selvisi minulle vasta kun menin verta luovuttamaan. Eipä sillä että olisin muutenkaan halunnut saada lisäverta itse tekemäni määrityksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä voit mennä yksityiselle lääkäriasemalle ja varmasti ottavat verikokeet ja kertovat tuloksen
Onhan se hyvä tietää, jos joutuu onnettomuuteen ja tarvitaan lisäverta nopeasti. Toki on olemassa joku veriryhmä joka sopii kai kaikille.
Tätähän kuulutetaan joskus. Olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollisuus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa luovuttaa.
Juo vähemmän viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän kuulutetaan joskus. Olisihan se kiva tietää, jos olisi mahdollisuus auttaa.
Ai, mut siis, ootko aloittaja? Eiks aloittaja kertonut, että hän ei voi luovuttaa verta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa luovuttaa.
Oletpa ystävällinen.
Voi luoja!
Ihanaa kun joku tulee kommentoimaan aiheeseen, josta ei tiedä mitään.
'Ilmassa on jotain kaasua eniten, happea kai.'
Käsittämättömän ilkeää kommentointia taas. Mikä helvetti ihmisiä vaivaa.
Minä olen ollut verenluovuttajana ja tiedän veriryhmäni, mutta en ole ikinä tehnyt sillä tiedolla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut onnettomuuteen ja olet tiedoton, et sinä sitä veriryhmääsi pääse kertomaan. Jos sulla on verenluovutuksessa saatu kortti, siinä se ryhmä taitaa olla kirjoitettuna.
Mutta jos joudut onnettomuuteen, niin sun verensiirtotarpeesta selvitään kyllä ilman että sulla itselläsi tai sun sairauskertomuksissa on kirjattu tieto, mitä verta sulle siirretään.
Miten luulet vastaavissa tilanteissa selvittävän noin niin kuin muiden kohdalla!
Hyvähän se olis tietää... Aha!
Juu, tuo henkilö luulee, että siinä tilanteessa kun ihminen on välittömän avun ja hoidon tarpeessa, niin hoitohenkilökunta käyttää hirveesti aikaa siihen, että ne tutkii veriryhmät sun muut vanhoista sairauskertomusmerkinnöistä, ihan neuvolakortti mukaan lukien...
'Hyvä käsitys!
Ehkä ap:llä oli mielessä, että se olisi Omakannassa merkittynä ihan helposti katsottuihin perustietoihin. Eikä varmaan ajatuksena ollut, että kaikille tehtäisiin jotkin kalliit monimutkaiset tutkimukset sen takia, vaan että sen voisi tarkistaa ihan muiden verikokeiden yhteydessä ja lisätä tietoihin.
Kyllä verta tarvitaan sellaisissakin tilanteissa jotka eivät ole sellaisia, että potilas on tajuttomana jonkin auto-onnettomuuden jäljiltä. Esimerkiksi äitini menetti paljon verta suolistoverenvuodon myötä, oli ihan tajuissaan vaikka tarvitsi lisäverta.
Mitä veriryhmällä sitten edes tehdään, jos sitä ei mielestänne ikinä tarvita mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Minulla näytti että olisi O+, mutta voikohan tuollaiseen koulussa tehtyyn testiin luottaa sataprosenttisesti.
Olen syntynyt 80-luvulla eikä neuvolakortissani näy veriryhmääni.
Joskus vielä kun olen kerännyt tarpeeksi rohkeutta, olisi tarkoitus mennä luovuttamaan verta. Siinä se sitten viimeistään varmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on mahdollisuus auttaa, kyllä kaikkien veriryhmien verelle käyttöä on. Ja sillä se omakin ryhmä selviää.
Ohis,
Tästä jo aikaa, mutta jokunen vuosi sitten ykstyisellä lääkäriasemalla EI saanut edes rahaa vastaan testiä veriryhmästä.
Matalan verenpaineen takia en uskalla luovuttaa (huimaa usein)
Ja tiedon olisin halunnut kaiken varalta, kun joskus tulee reissattua alueilla missä ei systeemit ole niin kehittyneitä mitä Suomessa.
Lähinä mietin tilannetta jossa tarvitaan verta, voisiko vaikka oma(/lle) puoliso(/lle ulkomailla ollessa luovuttaa, jos tilanne muuten sallisi sen (jos siis veriryhmät sopivat yhteen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa tietää? O-. Tämä kerrottiin jo lapsena. Pitääkö tällaistakin tietoa nykyään pantata jotenkin. Verenluovuttajan viimeistään saa selville tällaisen.
Sulle on kerrottu koska äitisi veriryhmä on rh-negatiivinen myös.
Näin minäkin luulen. Olen A- ja sen A:n sain tietää yläasteen bilsan tunnin kokeesta, mutta tuo miinus oli ihan yllätys ja tuli ilmi äitiysneuvolassa. Vanhempani ovat +, mutta sen tiesinkin, että äidin suvussa sitä miinusta on ja se voi periytyä "piilevästi" vai mikä se sanamuoto onkaan. No siitähän seurasi muutama ylimääräinen kontrolli neuvolassa sen varalta, ettei muodostu vasta-aineita, jos lapsi on +. Ja tämän takia lapseni ovat saaneet tietää veriryhmänsä, koska se on heiltä testattu heti vastasyntyneinä (ja minä sain sen jonkin piikin synnytysten jälkeen, ettei tule vasta-aineita, koska olivat +).
Sitä itse asiassa mietin joskus, että jos olisin saanut keskenmenon ekassa raskaudessa ennen kuin tiesin olevani miinus, niin olisiko siitä voinut muodostua jotain vasta-aineita, joista olisi ollut haittaa seuraavassa raskaudessa? Siis ei kai joka keskenmenoa mitenkään sairaalassa hoideta ja tutkita veriryhmiä siinä samassa. Eli ehkä siinä tapauksessa olisi ollut hyvä tietää olevansa miinus. Mietin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihminen, eivät ne sinulta sitä veriryhmää kysele jos jotain tapahtuu, kyllä siellä on eri keinot selvittää kuin kysyä loukkaantuneelta itseltään vaikka olis hätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä. Eikö se olekkaan omakannassa?
Ei oo. Sais kyllä olla.
minulla se ainakin näkyy omakannassa
Voi luoja!