Vauvan kuiva yskä
Onko kellään kokemuksia vauvan kuivasta yskästä? Poika (6 kk) yskii päivittäin useita kertoja ja sitä on jatkunut jo kuukausia. Flunssaa hän ei ole vielä sairastanut.
Voiko yskä liittyä ruoka-aineallergioihin? Tämä tuli mieleeni koska poika sai vehnäaltistuksessa nokkorokkopaukamia ja alkoi yskimään tavallista enemmän. VOiko allergisoivat ruoka-aineet aiheuttaa kuivaa yskää jatkuvasti?
Kommentit (4)
ja voi olla merkki ihan alkavasta astmastakin. Astmaan liittyvä yskä ilmenee usein öisin ja erityisesti aamuyöllä plus sitten hengästyessä (tosin puolivuotias ei vielä hengästy samalla tavalla kuin esim. vuoden ikäinen). Asiaa kannattaa seurata ja ottaa esille allergialääkärin kanssa! Erityisesti jo flunssan jälkeen yskä ei parane millään ja kestää parikin kuukautta, kannattaa ottaa asia lääkärissä esille.
Päästään seuraavaan lempiaiheeseeni, vauvaiän astma. Pojalla kuivaa yskää oli 6kk ikäisestä lähtien ja sai kaksi kuukautta yskittyään käyttöön flixotiden ja ventolinen ihan kokeilumielessä. Yskä loppui parin viikon käytön jälkeen. Kun lääkkeissä pidettiin taukoa, yskä palasi. Joten poika on astmalääkityksellä toistaiseksi. Infektiot pahentavat meillä astmakohtausten kestoa ja tiheyttä. Nykyään pojalla on käytössä myös singulair 4 mg rakeet ja nuo inhaloitavat astmalääkkeet.
Ota puheeksi allergialääkärin kanssa ja kuivaan yskään kannattaa kyllä puuttua!!
MKE77
Kiitos vastauksista! Itse olen myös aavistellut että yskä voisi olla merkki mahdollisesta astmasta. Lääkärin juttusille tosiaankin pitää päästä. Nyt pitää vaan miettiä että jatkammeko käyntejä sairaalan lastenpoliklinikalla (jossa olemme kyllä saaneet hyvää palvelua) vai pitäisikö vaihtaa yksityisen lääkäriaseman allergologiin... Netistä olen yrittänyt etsiä missä olisi lähin allergologi, kun omalta paikkakunnaltamme sellaista tuskin on. Osaako kukaan neuvoa millä haulla löytäisi allergologit satakunnasta? Taidan asiasta laittaa oman aloituksen palstalle...
Eihän ole kuitenkaan " virkayskää" ? Siis sellaista, että olisi yhtäkkiä hiffannut, että osaanpas yskiä ja ihan omaksi ilokseen tekisi sitä?