Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koiran ulkoilutus harrastus vai kotityö?

Vierailija
29.05.2023 |

Puoliso on nyt sitä mieltä että koiran ulkoilutus on laskettava hänen tekemäkseen kotityöksi. Minä olen sitä mieltä että koira on hänen harrastuksensa ja tasapuolisuuden nimissä minun pitää saada vastaava määrä omaa aikaa. Puoliso alun perin halusi ja hankki koiran. Kumpi on oikeassa ja miten tämä nyt ratkaistaisiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva voi ottaa sen koiran lenkittämisen asiakseen vaihteeksi ja mies tekee sitten muita kotitöitä sen aikaa.

Vierailija
22/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tuntuu kotityöltä, niin olen pahoillani koiran puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kotityö. Ihan myös se koiran kaikkiainen hoito, rokotusten varaaminen ja niissä käyttäminen yms. on kotitöitä.

Siihen koiraan kun menee väkisinkin minimissään tunti joka päivä.

t. kahden koiran omistaja, perheenäiti

Onko koira yhteistuumin hankittu perheeseen? Se on nimittäin sitten eri asia. Halusin koiran ja puoliso sanoi suoraan, ettei hän halua osallistua sen lenkittämiseen ja hoitamiseen, koska koira tulee mulle. Tietysti hän auttaa, kun olen sairaana, mutta muuten minä hoidan kaiken koiraan liittyvän. Se on minun harrastukseni. 

Tätäkään en ymmärrä. Miksi toiset ovat niin jyrkkiä. On paljon rakentavampaa sanoa asioista, ettei itse ottaisi koiraa, mutta ymmärtää sen olevan toiselle tärkeä ja auttaa kyllä tarvittaessa.

En minäkään halunnut intohimoisesti meille venettä. Silti olen hommassa mukana, koska se on miehelleni tärkeää. Yhdessä kunnostamme/pidämme kunnossa, pohdimme ja veneilemme. Sama muutaman muun asian kanssa puolin jos toisin.

Jos joku asia ei ole juuri se "omajuttu", niin voihan siitä hakea sen hyvän ja pitää kiinni siitä. Tyyliin on ihana ulkoilla, saada yhteistä aikaa, nähdä toinen onnellisena ja paljon muuta.

Vierailija
24/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva voi ottaa sen koiran lenkittämisen asiakseen vaihteeksi ja mies tekee sitten muita kotitöitä sen aikaa.

Kyllä, jos tuohon kotityö vastaan kotityö -linjalle aikuiset tipahtavat.

Lista kotitöistä ja puoliksi menee. Ukko pesee vessaa, pyykkiä ja lattiaa. Rouva lenkittää koiraa.

Vierailija
25/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä minä olen koirat pääasiassa halunnut, joten on itsestään selvää, että minä ne myös lähinnä hoidan. En koskaan vaatisi koiran ulkoiluttamista esim. lapsilta, jotka eivät ole koiraa itselleen pyytäneet. Vaikka tiedän sitäkin tapahtuvan paljon.

Ne ovat siis harrastus, eikä niiden hoitamisella voi luistaa yhteisistä kotitöistä. Kuten ei voi puolisokaan luistaa tekemällä vaihtoehtoisesti jotain muuta, vaikka sitä usein jaksaa yrittää vielä vuosikymmentenkin jälkeen. "No ei tässä ehdi kun niin paljon menee aikaa muuhun" ei ole mikään selitys.

Vierailija
26/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on kotityö. Ihan myös se koiran kaikkiainen hoito, rokotusten varaaminen ja niissä käyttäminen yms. on kotitöitä.

Onko koira yhteistuumin hankittu perheeseen? Se on nimittäin sitten eri asia. Halusin koiran ja puoliso sanoi suoraan, ettei hän halua osallistua sen lenkittämiseen ja hoitamiseen, koska koira tulee mulle. Tietysti hän auttaa, kun olen sairaana, mutta muuten minä hoidan kaiken koiraan liittyvän. Se on minun harrastukseni. 

Tätäkään en ymmärrä. Miksi toiset ovat niin jyrkkiä. On paljon rakentavampaa sanoa asioista, ettei itse ottaisi koiraa, mutta ymmärtää sen olevan toiselle tärkeä ja auttaa kyllä tarvittaessa.

En minäkään halunnut intohimoisesti meille venettä. Silti olen hommassa mukana, koska se on miehelleni tärkeää. Yhdessä kunnostamme/pidämme kunnossa, pohdimme ja veneilemme. Sama muutaman muun asian kanssa puolin jos toisin.

Jos joku asia ei ole juuri se "omajuttu", niin voihan siitä hakea sen hyvän ja pitää kiinni siitä. Tyyliin on ihana ulkoilla, saada yhteistä aikaa, nähdä toinen onnellisena ja paljon muuta.

Minua taas ei voisi vähempää kiinnostaa veneily, kun en pidä vesillä olosta. En toisen mieliksi tuohon hommaan alkaisi. Ei niitä kaikkia harrastuksia tarvitse yhdessä tehdä.

Vierailija
27/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla mene tuntia päivässä koiran hoitoon. Tarkalleen ottaen ei mene sekuntiakaan. Joten mikään pakolinen asia se ei voi olla.

Menee siihen, jos se koira on otettu. Menee paljon enemmänkin, jos sen haluaa hoitaa hyvin.

Purjeveneen hoitoon menee paljon enemmänkin, jos sen haluaa hoitaa hyvin.

Vierailija
28/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pienpanimo-olut harrastus on ihan yhtäläiseen kotityö kuin vaimon koiraharrastus.

Vierailija
29/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on perheen yhteinen koira, sen ulkoilutus (siinä mielessä, että tekee tarpeensa ja saa vähän raitista ilmaa ja molemmat ovat yhtä sitoutuneita siitä huolehtimiseen), voidaan mielestäni laskea kotityöksi. Jos koira on vain yhden ihmisen hankinta, sen ulkoilutus ei ole kotityötä vaan henkilökohtainen lisävelvollisuus ja -vastuu, jonka on kontolleen ottanut. Jos koiran kanssa viettää enemmänkin aikaa koirajuttujen parissa (esim. agility), se on harrastamista. Koiran kanssa voi harrastaa, mutta mielestäni koira ei lähtökohtaisesti ole harrastus tai kotityö vaan elävä olento, jolla on tarpeita. Parhaimmillaan se nähdään perheenjäsenenä. Harrastaminen on vapaaehtoista, koirasta huolehtiminen on vastuu, joka on pakko kantaa. Vähän niin kuin lapset. Ovatko lapset harrastus tai kotityö? Hankkiminen on vapaaehtoista, hoito ei.

Mielestäni tässä tilanteessa puolisosi ei voi laistaa omasta osuudestaan kotitöistä sillä verukkeella, että hän ulkoiluttaa koiran, jonka vain hän on halunnut ja hankkinut. Mutta se perus ulkoilutus ei ole harrastus, jonka verukkeella sinä saisit laistaa omastasi. Molemmat tekee oman osuutensa ja mies hoitaa koiran vielä siihen päälle "omalla ajallaan". 

Toivottavasti koira voi teillä hyvin, eikä joudu kärsimään siitä, että sen ulkoilutus vaikuttaisi olevan teille molemmille jonkinlainen taakka(?).

Vierailija
30/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on oikeassa ja nyt pitäisi löytää se kompromissi joka ratkaisee tilanteen. 

Vierailija
31/31 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti puoliso ei tajunnut kuinka paljon koiran ulkoiluttamiseen menee aikaa. Ei mene kotitöihin, jos vain hänen vuokseen koira on otettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi