Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahalahja ylioppilaalle

Vierailija
29.05.2023 |

Netissä hienoja ideoita , kuinka seteleitä laitettu esim johonkin kukkaan/kasviin kiinni tai purkkiin. Onko tällainen lahja sopivaa antaa vai haluaako nuoret sen rahan sileänä setelinä kuoressa?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen numerolla 19 kyselijä - kiitos vastauksista.

Olen myös tullut ylioppilaaksi 1980-luvun alussa kuten tietysti silloin moni ystävänikin.

Perheissä oli varmaankin monenlaisia tapoja, joista rahan antamista saatettiin pitää vähän näkymättömissäkin. Nähtävillä oli tavaralahjoja kuten esimerkiksi koruja, jotka eivät olleet mitään nykyrahassa muutaman kympin hintaisia vaihtoehtoja, vaan periaatteessa koko elämän käytettävissä olevia klassikoita; kirjoja; noita pahamaineisia astioita ja lasistoja sekä tekstiilejä jne. En muista kuulleeni kenenkään valittaneen jälkeenpäin huonoista lahjoista.

Tällaiset ketjun keskustelut ovat omalla laillaan opettavaisia kertoessaan erilaisista ajattelutavoista. Nuoren juhlaan kutsuttuna antaisin mielelläni runsaan lahjan. Minusta rahan antaminen on kiusallista, vähän noloa. Silti on varmaankin parasta uskoa, että raha on paras tapa muistaa - saaja itse sitten ehkä tekee sen avulla jotain persoonallista.

Väitätkö ettet olisi saanut yhtään lahjashekkiä? Silloin ei juurikaan annettu lahjaksi seteleitä, annettiin lahjashekkejä, jotka piti käydä pankissa lunastamassa. Etenkin kaukana asuvat sukulaiset, jotka eivät tulleet paikan päälle laittoivat noita postitse. Punaisin ruusunkuvin koristeltuja kortteja, minkä sisällä oli pankin kirjoittama shekki. On meidän perheessä niin minulla kuin puolisollani yo-lahja koruja, joita ei ole kyllä juurikaan käytetty. Silloin olivat käytöstavat vielä voimissa, ei niitä Kultaisen käytöksen kirjoja tai aforismikokoelmia muiden kuullen arvosteltu, muttei myöskään kovin arvostettu.

Lahjashekkien lunastaminen oli muuten tosi hankalaa joskus 2010-luvun tietoilla. Jos saajalla ei ollut virallisia voimassa olevia henkilöllisyyspapereita, niin olisi jäänyt varmaan lunastamatta. Silloin oli kyse rippilahjoista. Piti kiertää kunkin pankkiryhmän konttorissa lunastamassa ne erikseen. Hieman annettiin isovanhemmille palautetta, että kannattaa laittaa joko suoraan tilille tai antaa rahana, olivat joutaneet itsekin jonottamaan pankkikonttorissa saadakseen nuo lahjashekit. Nykyään noita ei enää saa.

Vierailija
42/47 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku toi mulle kakkulapion

Minä olen saanut myös kaksi hopeista. Ihan ovat edelleen käytössä kahvipöydän tarjoiluiden ottamiseen kun tulee vieraita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toiveena on rahaa, niin hienoa jos jaksaa nähdä jotain vaivaa askartelun kanssa.

Vierailija
44/47 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yo-lahjaksi ja rippilahjaksi on annettu jo vuosia rahaa tai shekkejä

Vierailija
45/47 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lähtee opiskelemaan muualle esim eri paikkakunnalle niin varmasti rahalle käyttöä

Vierailija
46/47 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tylsää antaa rahaa tai lahjakortteja. Joku erilainen tapa antaa se raha kuin perinteinen kuori, vois toimia.

Vierailija
47/47 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin naapurin nuorelle lahjaksi rahapuu-kasvin. Siihen teippasin muutaman setelin. Typerää ruusua en vienyt. Kasvi on elossa edelleen.

Nyt annan kummipojalle 60 euroa ja valokuvakehyksen. Ruusun jätän jälleen hankkimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän