Kuinka paljon yleensä nukut ja onko levännyt olo?
Mietin itsestäni, että nukun 6,5-7 tuntia yleensä, Menen sänkyyn aika täsmällisesti klo 22.50-23, nukahtamiseen menee 15-30 min. ja herään viimeistään klo 6.15. Olo on usein väsynyt iltapäivällä, mutta suoriudun töissä kuitenkin. Viikonloppuisin kun saan nukkua vapaasti, yleensä herään vasta noin 8 tunnin unien jälkeen. Mietin, miten sitä rytmiä saisi muutettua, mutta jos olen yrittänyt mennä sänkyyn jo kymmeneltä, en kuitenkaan ole saanut unta ennen yhtätoista. Se tunnin odottelu ärsyttää.
Mites muilla, onko hyvät ja riittävät unet?
Kommentit (40)
Nukun 10-12 tuntia, on levännyt olo. Kaikki alle 10 on mulle liian vähän. Toki olen masentunut ja tarvin enemmän unta senkin takia.
Kunnon yöunet noin 6-7 tuntia, päivällä saatan silti torkkua pari tuntia ja illalla voin nukahtaa hetkeksi telkkarin ääreen. Minulla on vaikea sairaus joka väsyttää, en ole enää työelämässä.
Arkisin pyrin kyllä 7 tuntiin, muttei onnistu, jää jonnekin 5,5 ja 6,25 tunnin välille. Viikonloppuisin toivoisin pääseväni jopa 8 tuntiin, mutta hyvin harvoin edes 7,5 tuntia. Aina väsyttää, paitsi silloin jos yritän ottaa päiväunet (en ikinä nuku päivällä) tai yritän mennä tavallista aikaisemmin nukkumaan. Viikonloppuaamuisin en saa nukuttua, koska minulle syntyy hyvin herkästi heräämisrytmi, kun arkisin nousen viimeistään 5.45, yleensä 5.30, niin viikonloppuna herään ennen seiskaa. Silloinkin väsyttää mutta uni ei tule uudelleen. Osittain oma vikani, liukuva työaika mahdollistaisi töihin tulon vaikka yhdeksältä. On oma valintani että haluan tulla viimeistään seiskaan (matka 20 min ja koiran ulkoilutus 30 min), koska minulle olisi kituutusta olla töissä pidempään kuin kolmeen. Ja luultavasti siirtäisin vaan nukkumaanmenoaikaani sen pari tuntia myöhemmäksi, eikä unta sen enempää tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tällaista rytmiä, että iltaa kohden virkistyy ja touhaisi vaikka ja mitä (vaikka siivoaisi) ja nukkumaanmeno tulee mieleen joskus lähempänä kello yhtä?
Sitten se paras ja syvin ja ihanin ja rentouttavin uni tulee vasta 8-11 välillä?
Kyllä, mutta valitettavasti työt alkavat klo 9
Hyvä uni on itsestäänselvyys niin kauan kuin se onnistuu. Sitten kun ei onnistu, siitä tulee iso haaste, joka syö voimavarat.
Kärsin kroonisesta unettomuudesta ensin 18-vuotiaana, kun lähin omaiseni kuoli, ja toisen kerran 22-vuotiaana kun tapahtui monenlaista pahaa ja parisuhdekin päättyi. Psyykkisiä seurauksia: näkee harhoja, etenkin kun on nukahtamassa. Itkuun pillahtaa ilman akuuttia syytä. Ajatus pätkii, keskittyminen heikkenee.
Fyysisiä seurauksia: ruoka ei maistu ja sitten tulee akuutti makeanhimo. Torkahtaa ihan väärällä hetkellä. Tihentynyt virtsaamistarve yöllä.
Sosiaalisia seurauksia: ei jaksa osallistua normaaliin keskusteluun. Karttelee miellyttäviäkin menoja, kun pelkää, ettei jaksa.
Tällä hetkellä nukun 7,5 tuntia yössä, mikä on riittävä minulle. Osaan arvostaa hyvin nukuttua yötå.
Normaalisti nukkuisin 8-9 h. Iltavirkku ollessa unet jää arkisin 5-6 h töiden alettua aikaisin. Uni ei vain tule ja mieli aktiivinen yöllä. Joskus jää jopa 4 h. Yleensä päivisin väsyttää enemmän tai vähemmän.
Hassu juttu, mutta joskus kun on nukkunut vain 4-5 h olo on ihan virkeä. En tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tällaista rytmiä, että iltaa kohden virkistyy ja touhaisi vaikka ja mitä (vaikka siivoaisi) ja nukkumaanmeno tulee mieleen joskus lähempänä kello yhtä?
Sitten se paras ja syvin ja ihanin ja rentouttavin uni tulee vasta 8-11 välillä?
Oli minulla nuorempana. Siivoilin kämppää ja luin kirjaa joskus jopa yhteen asti, vaikka herätys olisi ollut seitsemältä. Olen jostain lukenut, että teini-iässä monella hormonitoiminta kiusaa aivoja niin, että iltayöstä on kovin meno päällä. Sitten kun tulin äidiksi 27-vuotiaana, olisin voinutkin nukkua ihan milloin vaan. Esikoinen valvotti öisin ja uni oli pätkittäistå. Toisen lapsen synnyttyä 3 vuotta myöhemmin olin kuin zombi. Ensimmäiset 5 kk toinen lapsi heräsi vähintään 3 kertaa yössä ja saattoi maidon juonnin lisäksi valvoa tunninkin kerrallaan. Ja esikoinen taas heräsi joka ikinen aamu klo 07, oli arki tai viikonloppu. Hän nukkui vielä päiväunet, mutta nuorempi e nukkunut ikinä samaan aikaan, tein mitä tahansa. Jouduin äitiysloman ja vanhempainvapaan jälkeen jäämään hoitovapaalle 3 kuukaudeksi, koska olin koko ajan niin väsynyt, etten olisi pärjännyt töissä. Siitä sekin väsymys hellitti, kun sain lapset suunnilleen samaan rytmiin, vaikka kyllähän meillä alkoi flunssakierre, kun molemmat meni päiväkotiin.
Nyt kun lapset on jo koulussa, nukahdan iltaisin yhteentoista mennessä, eikä enää tee mieli siivota tai lukea kirjaa yhteen asti yöllä.
Nukun noin 7 tuntia ja herään virkeänä ilman herätyskelloa. Olen koko päivän energinen iltaan saakka ja en nuku päiväunia kuin kerran pari vuodessa. Nukahdan liian nopeasti ja en heräile öisin kuin joskus. N49
Nukun 7-9 tuntia (arkisin 7-8, viikonloppuisin n.9). Ei ole koskaan levännyt olo.
Arkiaamuisin, kun herätyskello soi, tuntuu kuin nousisi haudasta.
En tiedä, paljon oikeasti tarvitsisin unta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kuin minun viikonloppu, olen virkeimmilläni 22-01. Aamulla nukkuisin vaikka 11.00 asti. Koirat herättää yleensä ennen 10.00.
Yövuoron jälkeen nukun noin klo 8-14 eli 6 tuntia. En laita enää herätystä soimaan, koska herään joka tapauksessa viimeistään ennen kolmea. Ja kyllä: olen aina yövuorossa väsynyt aamuyön tunnit. Palelee ja väsyttää. Jos kävisin pitkäkseen, nukahtaisin heti. Siksi pidänkin itseni tehokkaasti liikkeessä ja teen koko ajan jotain.
Aamuvuoroa ennen nukun noin klo 22-05.40.
Se on juuri sopiva määrä, eikä töiden jälkeen väsytä.
Yötyö ei sovi minulle lainkaan, mutta olen jo 54 v. ja hakenut enemmän tai vähemmän aktiivisesti päivätyötä noin 3 vuotta, mutta en ole saanut. Lieneekö ikä se, mikä ahdistaa työnantajia. Olen suunnitellut jääväni eläkkeelle 68-vuotiaana, jos terveyttä riittää, joten kyllähän tämän ikäisestä vielä saisi noin 14 vuodeksi ahkeran työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Nukun joka yö 3-5 tuntia. Nukahdan lähes samantien. Päivän aikana ei väsytä.
Omistan 3 yritystä ulkomailla joiden hoitaminen Suomesra käsin vie aikaa ja yleensä joudun yöllä hoitamaan asioita.
Kaikki veriarvot, verenpaineet yms. on kunnossa eikä lääkitystä tarvita.
Mitä tulee suositeltuun unenmäärään niin se on aikuisilla 4-7 tuntia. Nuoremmilla ja lapsilla paljon enemmän jopa 12 tuntia. Vanhuksilla voi aikuisten unenmäärää vähempikin riittää.
Ei riitä. Aikuinenkin tarvitsee unta sen 7,5-8 tuntia vuorokaudessa. Aivot poistavat unen aikana kuonaa sekä seulovat ja järjestelevät päivän aikana kertynyttä tietoa. Sekä fysiikalle että psyykelle haitallista, ellei nuku riittävästi.
*Uni on yksi elämän, hyvinvoinnin ja pitkäikäisyyden tärkeimmistä osatekijöistä. Nykyään tiedämme, että uni parantaa oppimiskykyä, muistia ja loogista päättelykykyä. Se muokkaa tunteita, uudistaa immuunijärjestelmää, hienosäätää aineenvaihduntaa ja säätelee ruokahalua. Unet liennyttävät kipeitä muistoja ja luovat virtuaalitodellisuuden, jossa aivot sulauttavat nykyhetken tietoa osaksi vanhaa ja sysäävät liikkeelle luovuuden voimat.*
https://www.adlibris.com/fi/kirja/miksi-nukumme---unen-voima-9789520404…
Nukkuisin mielelläni vaikka 8 tuntia, mutta kun ei nukuta. Menen yleensä sänkyyn noin kymmenen maissa ja teen vähän aikaa sudokuja tai luen kirjoja. Kun alkaa haukotus tulla, sammutan valot.
Herään viimeistään kolmelta yöllä. Käyn vessassa ja yritän nukahtaa uudestaan. Jos en saa unta, luen kirjaa ja teen sudokuja ja yritän uudestaan nukahtaa. Joskus siirryn sohvalle ja pötköttelen siinä. Usein nukun vielä toisen pätkän noin neljästä puoli seitsemään. On toki joskus niitä öitä, että uni ei tule millään ja saatan nukkua toisen pätkän vain puoli kuudesta puoli seitsemään. Sellaisen yön jälkeen väsyttää.
Mä nukun puolison kanssa eri huoneissa. Meillä on eri rytmit, koska mulla on duuniin lähtö ma-pe noin 6.50. Ei mitään etätöitä ikinä. Mun mies herää etätyöpäivinä klo 07.45, laittaa kahvit tulille ja aloittaa työt klo 8. Kerran viikossa lähipäivälle lähtee tunnin aiemmin. Me mennään ihan eri aikaan nukkumaan. Mä meen jo klo 22 ja mies puolilta öin. Tutut ja sukulaiset ihmettelee, mihin me tarvitaan neliö, kun on vaan yksi lapsi. Nukkumiseen. Kolme asukasta, kolme makuuhuonetta.
Huomenta! Menin illalla nukkumaan noin 23.45 ja heräsin aamulla kahvin tuoksuun klo 06.50. Hyvin tyypilinen yöunen pituus.
7 tuntia unta on tutkimusten mukaan terveydelle optimaalisin määrä. Sen alle ja yli nukkuvilla on keskimäärin enemmän sairauksia kuin 7 tuntia nukkuvilla. Yksilöllisiä eroja toki on, tämähän on vain keskiarvo.
Yleensä nukun n. 7:30-8:30h. Nyt valon lisääntyessä niin unen saaminen on vaikeampaa, vaikka on ne pimennysverhotkin ja kaikki. Jotenkin keho käy kauemmin "ylikierroksilla". On myös pari tenttiä tulossa niin en pääse aiemmin rauhoittamaan mieltä ennen nukkumaanmenoa. Aamulla kuitenkin töihin (täysi työaika ja -viikko).
Pääosin siis kyllä olen ihan levännyt, mutta tämä juhannuksen molemmin puolin muutama viikko on vuodessa pahimmat. Sen kanssa on oppinut kuitenkin elämään ja pääosin myös kyennyt siten keventämään. Opiskelukin kestää vain pari vuotta, ja itsehän tämän opiskelun on valinnut työn oheen :D
Ap! Just oli yhden unilääkärin haastattelu aiheesta. Rytmiä kannattaa muuttaa esim 10 min kerralla. Jos viikon ajan nukahtaa 10 min aikaisemmin, on se jo reilu tunti enemmän unta viikossa ja siitä voi sitten siirtyä 20min ja jne.
Vierailija kirjoitti:
7 tuntia unta on tutkimusten mukaan terveydelle optimaalisin määrä. Sen alle ja yli nukkuvilla on keskimäärin enemmän sairauksia kuin 7 tuntia nukkuvilla. Yksilöllisiä eroja toki on, tämähän on vain keskiarvo.
Mistä tutkimuksesta puhut? NSF on unen tutkimukseen keskittynyt amerikkalainen tutkimuslaitos. Uusimmat suositukset työikäisille on 7-9 tuntia unta, koska unentarve on yksilöllinen. Unisyklien pituus voi vaihdella. Keskimäärin aikuinen tarvitsee 7,5 tuntia unta ja se on keskimäärin terveydelle optimaalisin määrä.
Sijaiskärsijä olen. Aviomies on joka toinen viikko iltavuorossa, josta tulee kotiin vasta puoli yhdeltätoista, syö iltapalan ja käy suihkussa. Menen sänkyyn siinä vaiheessa eli vähän puoli 12, koska kuitenkin heräisin kun hän kömpii sänkyyn. Ja aamulla herätys soi minulla 06.30 ja mies jatkaa unia. Joka toinen viikko hänellä aamuvuoro, koloon herää klo 05.30 ja yleensä herään siihen minäkin.