Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina ollut kömpelö ja se vain pahentunut iän myötä. Mikä voi olla syynä?

Vierailija
28.05.2023 |

Olin lapsena jo jotenkin kömpelö lapsi. En saanut palloista koppia, liikunta tuntui hankalalta kun koordinaatio ei pelannut kunnolla, esim pyörällä jouduin ajamaan hitaasti jotten kaadu sillä johonkin tien reunoihin tai kuoppiin. Edelleen ihan samanlaista on, mutta kömpelyys vain pahenee iän myötä, vähänkin vaikeammassa maastossa retkeillessä joudun todella skarppaamaan tai telon itseni kävelyvauhdissa. Liukastun ja kaadun helposti.

Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen, olen älykäs ja skarppi ajattelemaan muutenkin, hienomotoriikaltani taitava.

Mikä tuon kömpelyyden voi aiheuttaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika Rahikaisella. Tälle on joku hieno nimi, olikohan dyspraksia. Kai se on jonkinlainen kehollisen hahmottamisen häiriö.

Nyt nelikymppisenä olen alkanut käymään kuntosalilla ja mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako saliharjoittelu kömpelyyteen vai onko vika oikeasti vain jossain aivoissa.

Vierailija
2/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain neurologista. Joku karkeamotoriikan häiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika Rahikaisella. Tälle on joku hieno nimi, olikohan dyspraksia. Kai se on jonkinlainen kehollisen hahmottamisen häiriö.

Nyt nelikymppisenä olen alkanut käymään kuntosalilla ja mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako saliharjoittelu kömpelyyteen vai onko vika oikeasti vain jossain aivoissa.

Minä kävin salilla ikävuodet 30-35. Fyssarin ohjauksessa jopa. Ei ollut kömpelyyteen mitään vaikutusta. Lihakset toki kehittyi ihan hyvin. Olen muutakin liikuntaa harrastanut, lapsena paljonkin ja aikuisenakin. Aina olen ollut niissä todella huono enkä kehity, lihakset ja kunto kyllä kehittyy, mutta kömpelyys on ja vain pahenee. Ap

Vierailija
4/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin lapsia neuvotaan harjoittelemaan liikkumalla epätasaisessa maastossa, kuten metsäpoluilla yms.

Vierailija
5/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vanhempasi alkoholisteja? Tutkimusten mukaan alkoholistin lapsi on kömpelö.

Vierailija
6/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin salilla ikävuodet 30-35. Fyssarin ohjauksessa jopa. Ei ollut kömpelyyteen mitään vaikutusta. Lihakset toki kehittyi ihan hyvin. Olen muutakin liikuntaa harrastanut, lapsena paljonkin ja aikuisenakin. Aina olen ollut niissä todella huono enkä kehity, lihakset ja kunto kyllä kehittyy, mutta kömpelyys on ja vain pahenee. Ap

Mulle pyörällä ajaminen on todella vaikeaa, tykkään kulkea kävelemällä. Aiemmassa työssä olisi pitänyt kulkea kaupungin keskustassa pyörällä ja esimies jankutti jankuttamistaan, että miten niin ei aikuinen ihminen uskalla ajaa pyörällä. Mulle jo pelkkä pyörällä ajo vaatii keskittymistä, ja sitten lisätään siihen muu liikenne ja olosuhteet, kantamukset ja aikataulupaine. En suostunut.

Vierailija
7/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motorinen dyspraksia. Elinikäinen juttu, mutta toki lapsena näkyy ehkä selvemmin. Verbaalinen dyspraksia taas on puhumaan oppimisen hitautta, joka voi aikuisuudessa näkyä vain ns huonona kielipäänä.

Vierailija
8/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vanhempasi alkoholisteja? Tutkimusten mukaan alkoholistin lapsi on kömpelö.

Ei ole alkoholisteja eikä äitini käyttänyt alkoholia raskausaikana.

Ap

Vierailija
9/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle pyörällä ajaminen on todella vaikeaa, tykkään kulkea kävelemällä. Aiemmassa työssä olisi pitänyt kulkea kaupungin keskustassa pyörällä ja esimies jankutti jankuttamistaan, että miten niin ei aikuinen ihminen uskalla ajaa pyörällä. Mulle jo pelkkä pyörällä ajo vaatii keskittymistä, ja sitten lisätään siihen muu liikenne ja olosuhteet, kantamukset ja aikataulupaine. En suostunut.

Minäkään en pysty ajamaan pyörällä jos on paljon muita pyöräilijöitä tai kävelijöitä tai jotain risteyksiä. Hahmotan joko pyörän tai sitten ympäristön. En molempia yhtä aikaa.

Ap

Vierailija
10/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut aina kömpelö ja jotain neurologista on taustalla. Lisäksi olen autismikirjolla, joka myös vaikuttaa.

Vierailija
11/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet näyttelijäkurssille ja opit kehon kontrollia.

Vierailija
12/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motorinen dyspraksia. Elinikäinen juttu, mutta toki lapsena näkyy ehkä selvemmin. Verbaalinen dyspraksia taas on puhumaan oppimisen hitautta, joka voi aikuisuudessa näkyä vain ns huonona kielipäänä.

En sanoisi, että näkyisi edes huonona kielipäänä. No englannin kirjoituksista tuli vain M. Pahimmillaan verbaalisessa dyspraksiassa joutuu opettelemaan puheen ihan äänne äänteeltä äärettömien toistojen kanssa. Puheterapeutin mukaan ne äänteet pitää saada uppoamaan selkäytimeen saakka toistojen myötä. Itse ei välttämättä huomaa, että lyhyessä sanassa tavujen järjestys voi vaihtua tai kirjaimien paikka sanassa, mutta harjoituksen kautta tuokin jää pois.

Kaipa tuota motoristakin dyspraksiaa voi lapsena "korjailla" tekemällä ja liikkumalla. Integroidussa päiväkodin erityisryhmässä vannottiin luontoretkien nimeen, missä joutuu liikkumaan epätasaisessa maastossa

Vierailija
13/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspotilas

Vierailija
14/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnassa on monta asiaa. Aerobinen, lihasvoima sekä kehonhuolto.

Kehonhuolto on venyttelyä ja kehon hallintaa eli koordinatiota.

Googlaa kehonhallinta.

Jonkinverran voi treenillä parantaa kuten muutakin.

Vierailija
15/16 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saata*nan häiritsevää. Mun mies on hirveä kömpelys ja eilen taas rikko kristallisten punaviinilasin, taas.

Vierailija
16/16 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas siitonen on niin kömpelö ettei se pysty edes kiipeämään saunan lauteille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi