Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi palkat eivät nouse esim. siivousalalla?

Vierailija
28.05.2023 |

Työvoimapula on kova, mutta työnantajat eivät suostu maksamaan kunnon palkkaa, jotta saisivat työntekijöitä. Jankkaavat vain netissä, että pulaa on. Sitten toisella työvoimapula-alalla lääkäriopiskelijat saavat 9 000€/kk kesätöistä.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun asiakkaat suostuvat maksamaan enemmän siivouksesta, korotan heti työntekijän palkkaa.

T.

Siivousyrittäjä

Kertoo sen verran, että sinulla on niin huono moraali, että menet huijaukseen mukaan. 

"Nyyh nyyh. Enhän minä haluaisi riistää työntekijöitä tai pitää orjia, mutta kun muut pakottavat."

No pitäähän sen yrityksen omistajankin palkka saada? Sehän on yrittämisen tarkoitus. Vai meinasitko, että ilokseen pitäisi? Ja olen ammatiltani siivooja, en orja. Tämä on oma valintani, enkä kaipaa sääliäsi.

Siitä vaan, ota palkkasi, mutta älä odota, että sinun (ja siivouksen ostaneen yrityksen) toimiasi ei arvostella negatiivisesti. Kuten sanot, omapa on valintasi. Kestä siis se, että teikäläisiä pidetään ahneina pashkiaisina. 

Olen siivooja. Osaatko lukea?

Jos sinulla menee hyvin ja olet rikas siivooja, niin hienoa, etkä edes kuulu tähän ketjuun. Monella muulla on ihan eri tilanne ja on suunnilleen orjan asemassa. 

Asenne sinulla kyllä on kuin yrittäjällä, eli mikään muu ei kiinnosta kuin oma napa. 

En ole rikas. Saan alle kaks tonnia kuukaudessa, yleensä joku 1400-1600 jää käteen. Ja joo olen siihen ihan tyytyväinen. Jos en olisi, niin menisin opiskelemaan, jotta voisin tehdä jotain rahakkaampaa. Miksi olet noin kateellinen ja katkera? Perusta oma yritys tai mene kouluun.

Vierailija
42/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 20-30 vuotta sitten keksittiin, että siivouskulut on firmoille hyvä säästökohde, kilpailutetaan ne mahdollisimman pieneksi. Siitäpä se johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun asiakkaat suostuvat maksamaan enemmän siivouksesta, korotan heti työntekijän palkkaa.

T.

Siivousyrittäjä

Perustele asiakkaille paremmin, että miksi juuri sinun palvelusi on paras valinta. Sitten voit pyytää enemmän.

Hinta taitaa olla kilpailutuksen oleellisin kriteeri.

Monilla matalapalkka-aloilla palkkataso on jäänyt inflaation jalkoihin.

Ja työehdot ja -olosuhteet muuttuneet kestämättömiksi.

Hyvä esimerkki maatalouslomitus:

Sinulla on lomituskohde 40km päässä, 3 tuntia aamulla, kolme tuntia illalla.

Ajat autolla yhteensä 160 km 6 tunnin palkan perässä...

Työmatkavähennyksen saat tehdä verotuksessa 80km mukaan.

Palkka jossain kympin/tunti tietämillä.

Yllättäen lomittajia irtisanoutuu. TYÖVOIMAPULA.

Vierailija
44/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiinhan lakkoiltiin ja saatiin huikea, 0,50€ korotus tuntipalkkaan! 👍🏼

No, on se enemmän kuin me saimme!

T. pakkaaja

Vierailija
45/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.

Siivousyrittäjä

Perustele asiakkaille paremmin, että miksi juuri sinun palvelusi on paras valinta. Sitten voit pyytää enemmän.

Hinta taitaa olla kilpailutuksen oleellisin kriteeri.

Monilla matalapalkka-aloilla palkkataso on jäänyt inflaation jalkoihin.

Ja työehdot ja -olosuhteet muuttuneet kestämättömiksi.

Hyvä esimerkki maatalouslomitus:

Sinulla on lomituskohde 40km päässä, 3 tuntia aamulla, kolme tuntia illalla.

Ajat autolla yhteensä 160 km 6 tunnin palkan perässä...

Työmatkavähennyksen saat tehdä verotuksessa 80km mukaan.

Palkka jossain kympin/tunti tietämillä.

Yllättäen lomittajia irtisanoutuu. TYÖVOIMAPULA.

Tähänkin työvoimapulaan ratkaisu on maahanmuutto.

Vierailija
46/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööhh.ei kyllä ihan noin ole..itellä on täydet tunnit ja ihan ok palkka. Tienaan siivoojana esim. paljon enemmän kuin lähes kaikki nämä suomen ravintola-alan ammattilaiset joista jaksetaan vinkua.

2388 € on nyt minun kuukausinettopalkka. Eihän se nyt mikään huippu ole, mutta ei ehkä niin pas*a kuin moni luulee...ja että kyllä tuolla 2388 €:n palkalla kannattaa suomalaisenkin siivoustöitä tehdä..

Todella hyvältä kuulostaa. Ehkä pelastan itseni syrjäytymiseltä ja lähden siivoojaksi. Luulin että siivooja tienaa max 2000€ bruttona.

Laitoshuoltajaksi, eli hyvinvointialueen siivoojaksi. Päivätyöksi ok. ilman koulutusta.

Sitten olet varmasti aikeissa suorittaa tutkinnon, koska vakityötä ei saa ilman sitä. Vai ollaanko teidän alueella niin epätoivoisia henkilöstöpulan kanssa, että jokainen halukas saa työtä?

En tiedä missä soten siivoojat tienaavat tuollaisia summia, paitsi vuorotyöllä sairaaloissa. Saan itse saman kuin kunnalla ja yölisät vapaana.

Vierailija
47/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla noin 80% liikevaihdosta menee suoraan palkkoihin ja toiminnan pyörittämiseen, esim. välineisiin ja bensaan. Optimitilanteessa siis. Se on ihan hemmetin vähän yritysmaailmassa. Mä en syytä yksin työnantajia, vaan sitä, että siivousalan ja siivoojien arvostus tässä maassa on surkea! Eikä liitto tee mitään tämän asian eteen, vaan päin vastoin. Puhutaan vain siitä miten p a s k a a kaikki on. Ei sillä houkutella uusia työntekijöitä eikä nosteta siivoojien arvostusta.

Kyllä siellä pomoissakin on vikaa kun sanoi että sinä olet vain siivooja.Sen jälkeen en ollut edes sitä.Otin loparit.

Vierailija
48/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huhtikuusta noussut peruspalkka ja parin prosentin lisä tullut kuten myös toukokuusta muutama prosentti.

Vierailija
49/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on huhtikuusta noussut peruspalkka ja parin prosentin lisä tullut kuten myös toukokuusta muutama prosentti.

Oletko yksityisellä vai kunnallisella, PAM vai JHL?

Viimeksi mainitulla on sovittu korotukset viime vuonna, mutta kun jouduin nostamaan veroprosenttiani, en ole juuri hyötynyt niistä. Enkä ole huomannut muutosta edellisten korotusten päälle muutenkaan.

Vierailija
50/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkaiset ovat jotenkin "alistuneet" pieneen palkkaansa. Milloin olet nähnyt siivoojien tai muiden pienipalkkaisten uhkaavan lakolla tai jopa menevän lakkoon? Mediassa ei koskaan puhuta siivoojien palkoista, koska se ei kerää klikkauksia. Siivoojien ammattiliitotkaan eivät ole yhtä ärhäköitä kuin hoitajien tai paperimiesten liitot.

Minun ratkaisu oli huonoihin palkkoihin toisella matalapalkkaisella alalla se että lopetin kokonaan työelämän ja olen nyt elänyt useamman vuoden veronmaksajien rahoilla.

On alkanut kiinnostaa itseänikin...työtä on liikaa yhdelle siivojalle, kun pitää tehdä paljon muitakin ``oheistöitä`` .Töiden jälkeen jaksaa vaan kerätä voimia tulevaan työpäivään...ei hitto.Palkka on työmäärään nähden surkea,korjaan todella surkea.Kaikki siivooojat vaan lakkoon,siis kaikki.Siivoaisivat itse ja pitäisivät puhtaustason korkealla, niin myös näkisivät mitä se vaatii.

Vierailija
51/51 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.

Siivousyrittäjä

Kertoo sen verran, että sinulla on niin huono moraali, että menet huijaukseen mukaan. 

"Nyyh nyyh. Enhän minä haluaisi riistää työntekijöitä tai pitää orjia, mutta kun muut pakottavat."

No pitäähän sen yrityksen omistajankin palkka saada? Sehän on yrittämisen tarkoitus. Vai meinasitko, että ilokseen pitäisi? Ja olen ammatiltani siivooja, en orja. Tämä on oma valintani, enkä kaipaa sääliäsi.

Siitä vaan, ota palkkasi, mutta älä odota, että sinun (ja siivouksen ostaneen yrityksen) toimiasi ei arvostella negatiivisesti. Kuten sanot, omapa on valintasi. Kestä siis se, että teikäläisiä pidetään ahneina pashkiaisina. 

Olen siivooja. Osaatko lukea?

Jos sinulla menee hyvin ja olet rikas siivooja, niin hienoa, etkä edes kuulu tähän ketjuun. Monella muulla on ihan eri tilanne ja on suunnilleen orjan asemassa. 

Asenne sinulla kyllä on kuin yrittäjällä, eli mikään muu ei kiinnosta kuin oma napa. 

En ole rikas. Saan alle kaks tonnia kuukaudessa, yleensä joku 1400-1600 jää käteen. Ja joo olen siihen ihan tyytyväinen. Jos en olisi, niin menisin opiskelemaan, jotta voisin tehdä jotain rahakkaampaa. Miksi olet noin kateellinen ja katkera? Perusta oma yritys tai mene kouluun.

Mistä minä nyt olen katkera? En ole siivooja ja minulla menee ihan ok muulla alalla. Pidän vain puolustuspuheenvuoroasi siivousyrittäjiä kohtaan vastenmielisenä. Kyllä, yrittäjänkin pitää saada palkkaa, mutta jos palkkaa ei saa ilman, että riistää alaisiaan, niin silloin pitäisi myöntää, että oma osaaminen ei ole riittävää firman pyörittämiseen. Tai ainakin pitää lakata uhriutumasta siitä, että muut arvostetelevat niitä surkeita palkkoja.