Miksi palkat eivät nouse esim. siivousalalla?
Työvoimapula on kova, mutta työnantajat eivät suostu maksamaan kunnon palkkaa, jotta saisivat työntekijöitä. Jankkaavat vain netissä, että pulaa on. Sitten toisella työvoimapula-alalla lääkäriopiskelijat saavat 9 000€/kk kesätöistä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööhh.ei kyllä ihan noin ole..itellä on täydet tunnit ja ihan ok palkka. Tienaan siivoojana esim. paljon enemmän kuin lähes kaikki nämä suomen ravintola-alan ammattilaiset joista jaksetaan vinkua.
2388 € on nyt minun kuukausinettopalkka. Eihän se nyt mikään huippu ole, mutta ei ehkä niin pas*a kuin moni luulee...ja että kyllä tuolla 2388 €:n palkalla kannattaa suomalaisenkin siivoustöitä tehdä..
Todella hyvältä kuulostaa. Ehkä pelastan itseni syrjäytymiseltä ja lähden siivoojaksi. Luulin että siivooja tienaa max 2000€ bruttona.
Laitoshuoltajaksi, eli hyvinvointialueen siivoojaksi. Päivätyöksi ok. ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
On parempi myydä siivouspalveluita omalla nimellä kuin tehdä tuplasti enemmän töitä pienemmällä palkalla.
Yritykselle jatkuvan siivouksen osto on paljon helpompaa yritykseltä kuin yksittäiseltä työntekijältä.
Siivousta ei välttämättä olisi kokopäiväisesti yhdelle tai puolipäiväisesti kahdelle eri työntekijälle.
Yritykseltä ostettaessa vakituisen siivoojan ollessa sairaana tai lomalla sieltä siivousfirmasta tulee varahenkilö tekemään sen kuitenkin tarpeellisen päivittäisen työn, vaikkei jälkikään olisi ihan vakituisen veroista. Jos sattuu saamaan lorvikatarria sairastavan tai muuten epäsopivan henkilön siivoukseen, on paljon helpompi vain reklamoida sinne firmaan kuin suoraan sille työntekijälle. Usein siivoojahenkilö saadaan vaihdettua siten yhteistyöhalukkaasempaan. Toki voi onnistua palkkaamaan sen yhden vakituisen hyvän mutta tuossa nyt on perusteita, miksi firmat mieluummin ostavat siivouksen palveluna.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun asiakkaat suostuvat maksamaan enemmän siivouksesta, korotan heti työntekijän palkkaa.
T.
Siivousyrittäjä
Kertoo sen verran, että sinulla on niin huono moraali, että menet huijaukseen mukaan.
"Nyyh nyyh. Enhän minä haluaisi riistää työntekijöitä tai pitää orjia, mutta kun muut pakottavat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun asiakkaat suostuvat maksamaan enemmän siivouksesta, korotan heti työntekijän palkkaa.
T.
SiivousyrittäjäKertoo sen verran, että sinulla on niin huono moraali, että menet huijaukseen mukaan.
"Nyyh nyyh. Enhän minä haluaisi riistää työntekijöitä tai pitää orjia, mutta kun muut pakottavat."
No pitäähän sen yrityksen omistajankin palkka saada? Sehän on yrittämisen tarkoitus. Vai meinasitko, että ilokseen pitäisi? Ja olen ammatiltani siivooja, en orja. Tämä on oma valintani, enkä kaipaa sääliäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempi myydä siivouspalveluita omalla nimellä kuin tehdä tuplasti enemmän töitä pienemmällä palkalla.
Yritykselle jatkuvan siivouksen osto on paljon helpompaa yritykseltä kuin yksittäiseltä työntekijältä.
Siivousta ei välttämättä olisi kokopäiväisesti yhdelle tai puolipäiväisesti kahdelle eri työntekijälle.
Yritykseltä ostettaessa vakituisen siivoojan ollessa sairaana tai lomalla sieltä siivousfirmasta tulee varahenkilö tekemään sen kuitenkin tarpeellisen päivittäisen työn
Koska siivouksen ostaminen yritykseltä on noin paljon parempi diili, niin suotavaa olisi, että siitä sitten maksettaisiin kunnolla.
Mutta joo, se ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
SiivousyrittäjäKertoo sen verran, että sinulla on niin huono moraali, että menet huijaukseen mukaan.
No pitäähän sen yrityksen omistajankin palkka saada? Sehän on yrittämisen tarkoitus. Vai meinasitko, että ilokseen pitäisi? Ja olen ammatiltani siivooja, en orja. Tämä on oma valintani, enkä kaipaa sääliäsi.
Siitä vaan, ota palkkasi, mutta älä odota, että sinun (ja siivouksen ostaneen yrityksen) toimiasi ei arvostella negatiivisesti. Kuten sanot, omapa on valintasi. Kestä siis se, että teikäläisiä pidetään ahneina pashkiaisina.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset ovat jotenkin "alistuneet" pieneen palkkaansa. Milloin olet nähnyt siivoojien tai muiden pienipalkkaisten uhkaavan lakolla tai jopa menevän lakkoon? Mediassa ei koskaan puhuta siivoojien palkoista, koska se ei kerää klikkauksia. Siivoojien ammattiliitotkaan eivät ole yhtä ärhäköitä kuin hoitajien tai paperimiesten liitot.
EIKÖHÄN KUNTAPUOLELLA TÄSTÄ VOIDA KIITTÄÄ JHL LIITTOA! Niin, että miksiköhän ei lakkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Jos et saa palkkaa riistämättä alaisiasi, niin hetkinen, mietitään... ehkä se tarkoittaakin, että sinulla ei pitäisi olla alaisia, koska liiketoimintasi ei ole oikeasti kannattavaa. Ehkä sinun pitäisikin toimia ihan yksin ja siivota asiakkaiden koteja sen verran, kuin itse jaksat, eikä ottaa yhtään enempää keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Siitä vaan, ota palkkasi, mutta älä odota, että sinun (ja siivouksen ostaneen yrityksen) toimiasi ei arvostella negatiivisesti. Kuten sanot, omapa on valintasi. Kestä siis se, että teikäläisiä pidetään ahneina pashkiaisina.
Olen siivooja. Osaatko lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööhh.ei kyllä ihan noin ole..itellä on täydet tunnit ja ihan ok palkka. Tienaan siivoojana esim. paljon enemmän kuin lähes kaikki nämä suomen ravintola-alan ammattilaiset joista jaksetaan vinkua.
2388 € on nyt minun kuukausinettopalkka. Eihän se nyt mikään huippu ole, mutta ei ehkä niin pas*a kuin moni luulee...ja että kyllä tuolla 2388 €:n palkalla kannattaa suomalaisenkin siivoustöitä tehdä..
Todella hyvältä kuulostaa. Ehkä pelastan itseni syrjäytymiseltä ja lähden siivoojaksi. Luulin että siivooja tienaa max 2000€ bruttona.
Ni ei tuota 2388 netto kyllä monikaan siivooja saa..vaatii täydet tunnit , ikälisät, yölisät sun muut lisät..
Tein useamman vuoden laitoshuoltajana töitä kaksivuorotyössä eikä ikinä nettopalkka ollut 2000€ kk. Pikemminkin 1700-1800€ välissä.
Ettei taas joku välkky ole ilmoittanut täällä Hki palkkansa? Siellä varmaan tienaakin sen 2300€ kk
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä mulla vaan on nyt korkeampi palkka kuin viime kuussa.
Siihen tuli sen 4.4% lisäksi meillä pkl-lisä korotuksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, perusta yritys ja myy siivousta sillä, niin saat veloittaa ihan miten paljon haluat. (Se on sitten eri asia, moniko sinulta palvelun ostaa.)
Niinhän se tahtoo mennä, että kun joku siivoustyöntekijä on aidosti hyvä, niin on väärällä alalla ja vaihtaa muualle rahakkaampiin hommiin.
Vaihtoehtoisesti perustaa oman firman, jolloin jää välikädet pois rahastamasta. Onhan näitä pieniä siivousfirmojakin paljon tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset ovat jotenkin "alistuneet" pieneen palkkaansa. Milloin olet nähnyt siivoojien tai muiden pienipalkkaisten uhkaavan lakolla tai jopa menevän lakkoon? Mediassa ei koskaan puhuta siivoojien palkoista, koska se ei kerää klikkauksia. Siivoojien ammattiliitotkaan eivät ole yhtä ärhäköitä kuin hoitajien tai paperimiesten liitot.
Onpas lyhyt muisti,juuri keväällä Pam oli lakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.
Olen siivooja. Osaatko lukea?
Jos sinulla menee hyvin ja olet rikas siivooja, niin hienoa, etkä edes kuulu tähän ketjuun. Monella muulla on ihan eri tilanne ja on suunnilleen orjan asemassa.
Asenne sinulla kyllä on kuin yrittäjällä, eli mikään muu ei kiinnosta kuin oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole valittamista. Kuulun laitoshuoltajana samaan sopimuspiiriin hoitajien kanssa. Kohtahan se palkka nouseekin. Seuraavaa tilinauhaa odotellessa.
Tuskin Tehyyn kuulut. 🤣
Olen laitoshuoltajana sairaalassa ja me kuulumme sote-soppareihin kuten hoitajat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni ei tuota 2388 netto kyllä monikaan siivooja saa..vaatii täydet tunnit , ikälisät, yölisät sun muut lisät..
+Helsinki lisä..
Jännä kun näihin ketjuihin tulee aina joku stadilainen kertoon oman palkkansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykseltä ostettaessa vakituisen siivoojan ollessa sairaana tai lomalla sieltä siivousfirmasta tulee varahenkilö tekemään sen kuitenkin tarpeellisen päivittäisen työn
Koska siivouksen ostaminen yritykseltä on noin paljon parempi diili, niin suotavaa olisi, että siitä sitten maksettaisiin kunnolla.
Mutta joo, se ahneus.
No ei sillä alihinnalla kehuttavaa jälkeä saakaan,tietty tuntimäärä maksetaan eli ei tarpeeksi aikaa kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+Helsinki lisä..
Jännä kun näihin ketjuihin tulee aina joku stadilainen kertoon oman palkkansa..
Joo ja tuosta paljasta, kun maksaa vuokran Hki niin ei paljon naurata enää